Αρ.Πρωτ 6328/2015 (16/02/2015)

Καθορισμός οικονομικών στοιχείων έτους 2015 των Δήμων και των ΝΠΔΔ αυτών, που υποβάλλονται στη βάση δεδομένων Οικονομικών Στοιχείων ΟΤΑ μέσω των στατιστικών δελτίων.

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

Αθήνα 16 Φεβρουαρίου 2015

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ & ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΑΝΑΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ

Αρ.Πρωτ.: 6328

ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚ. ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ

 

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ Τ.Α.

 

ΤΜΗΜΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ & ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ Τ.Α.

 

ΘΕΜΑ:

Καθορισμός οικονομικών στοιχείων έτους 2015 των Δήμων και των ΝΠΔΔ αυτών, που υποβάλλονται στη βάση δεδομένων Οικονομικών Στοιχείων ΟΤΑ μέσω των στατιστικών δελτίων.

ΣΧΕΤ: α) Η υπ΄ αριθμ. 74712/29-12-2010 (Β΄ 2043) Απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Απ & ΗΔ, «Καθορισμός του τύπου, του περιεχομένου των στοιχείων, του χρόνου και του τρόπου ενημέρωσης της βάσης δεδομένων «Οικονομικά στοιχεία δήμων», των αριθμοδεικτών αξιολόγησης καθώς και κάθε άλλης αναγκαίας λεπτομέρειας», όπως τροποποιήθηκε με την υπ΄ αριθμ. 4320/2-2-2012 (Β΄ 703) Απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών.

β) Η υπ΄ αριθμ. 29530/29-07-2014 (Β΄ 2059) Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών «Παροχή οδηγιών για την κατάρτιση του προϋπολογισμού των δήμων, οικονομικού έτους 2015».

Προκειμένου τα οικονομικά στοιχεία έτους 2015 των Δήμων και των ΝΠΔΔ τους, που υποβάλλονται στη βάση δεδομένων του ΥΠΕΣΔΑ που τηρείται στην ΕΕΤΑΑ, να είναι εναρμονισμένα με την ως άνω (β΄) σχετική ΚΥΑ οδηγιών κατάρτισης προϋπολογισμού του ιδίου έτους, οι ανωτέρω φορείς, μέσω των μηνιαίων στατιστικών δελτίων θα πρέπει να καταχωρούν στη βάση τα επιπλέον κάτωθι στοιχεία:

Κ.Α. ΕΣΟΔΩΝ

5111

Χρηματικό υπόλοιπο προερχόμενο από τακτικά έσοδα για την κάλυψη υποχρεώσεων παρελθόντων ετών.

5112

Χρηματικό υπόλοιπο προερχόμενο από τακτικά έσοδα για την κάλυψη έργων του Π.Δ.Ε. ή πιστώσεις προοριζόμενες για δημόσιες επενδύσεις

5113

Χρηματικό υπόλοιπο προερχόμενο από τακτικά έσοδα για την κάλυψη ειδικευμένων δαπανών

5119

Χρηματικό υπόλοιπο προερχόμενο από τακτικά έσοδα για την κάλυψη εν γένει δαπανών

5121

Χρηματικό υπόλοιπο προερχόμενο από έκτακτα έσοδα για την κάλυψη υποχρεώσεων παρελθόντων ετών

5122

Χρηματικό υπόλοιπο προερχόμενο από έκτακτα έσοδα για την κάλυψη έργων του Π.Δ.Ε. ή πιστώσεις προοριζόμενες για δημόσιες επενδύσεις

5123

Χρηματικό υπόλοιπο προερχόμενο από έκτακτα έσοδα για την κάλυψη ειδικευμένων δαπανών

5129

Χρηματικό υπόλοιπο προερχόμενο από έκτακτα έσοδα για την κάλυψη εν γένει δαπανών

Ισχύει: α) 511 = 5111+5112+5113+5119 και β) 512 = 5121+5122+5123+5129

Επιπλέον, μέσω των στατιστικών δελτίων, θα υποβάλλεται στην καρτέλα «Στοιχεία Ισολογισμού» της βάσης δεδομένων οικονομικών στοιχείων του ΥΠΕΣ, η εξής πρόσθετη πληροφόρηση σχετικά με τις υποχρεώσεις των φορέων:

5vpa1

Υποχρεώσεις σε φορείς εκτός Γεν. Κυβέρ. από αναδοχή οφειλών

5ypa2

Υποχρεώσεις σε φορείς εκτός Γεν. Κυβέρ. από δικαστικές αποφάσεις

5vpa3

Υποχρεώσεις σε φορείς εκτός Γεν. Κυβέρ. από μη νόμιμες - κανονικές δαπάνες

5ypa4

Υποχρεώσεις σε φορείς εκτός Γεν. Κυβέρ. που έχουν υπαχθεί σε καθεστώς ρύθμισης

5ypa5

Υποχρεώσεις σε φορείς εκτός Γεν. Κυβέρ. που δεν εντάσσονται στις παραπάνω περιπτώσεις

5ypb1

Υποχρεώσεις σε φορείς της Γενικής Κυβέρνησης από αναδοχή οφειλών

5ypb2

Υποχρεώσεις σε φορείς της Γενικής Κυβέρνησης από δικαστικές αποφάσεις

5ypb3

Υποχρεώσεις σε φορείς της Γενικής Κυβέρνησης από μη νόμιμες - κανονικές δαπάνες

5ypb4

Υποχρεώσεις σε φορείς της Γενικής Κυβέρνησης που έχουν υπαχθεί σε καθεστώς ρύθμισης.

5ypb5

Υποχρεώσεις σε φορείς της Γενικής Κυβέρνησης που δεν εντάσσονται στις παραπάνω περιπτώσεις

Ισχύει 5ypa = 5ypa1+5vpa2+5vpa3+5vpa4+5ypa5 και 5ypb = 5ypb1+5vpb2+5vpb3+5vpb4+5ypb5

Η σκοπιμότητα της ως άνω προσθήκης έγκειται στην ανάγκη για καλύτερη παρακολούθηση των συγκεκριμένων υποχρεώσεων καθότι για αυτές απαιτείται ιδιαίτερος χειρισμός ως προς τη γενική λογιστική, τον ετήσιο προϋπολογισμό και το μητρώο δεσμεύσεων.

Για τα επιπλέον στοιχεία υποχρεώσεων που ζητούνται δίνονται οι κάτωθι διευκρινίσεις:

1. 5ypa1 & 5ypb1: Υποχρεώσεις από αναδοχή οφειλών: Περιλαμβάνουν τις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει ο φορέας από Ν.Π.Δ.Δ., συνδέσμους ή ιδρύματα που έχουν καταργηθεί ή από επιχειρήσεις (ΝΠΙΔ) στις οποίες συμμετέχουν ή έχουν συστήσει και (π.χ. δυνάμει του άρθρου 10§1 του Ν.4071/2012 και του άρθρου 109§7 του Ν.3852/2010 ). Ο λογιστικός χειρισμός των υποχρεώσεων από αναδοχή οφειλών απαιτεί:

i. καθολική και άμεση αναγνώρισή τους στη γενική λογιστική,

ii. εγγραφή ισόποσης πίστωσης στον ετήσιο προϋπολογισμό του φορέα και

iii. ανάληψη υποχρέωσης στο μητρώο δεσμεύσεων του φορέα. Στην περίπτωση που κατά τον χρόνο της αναδοχής της οφειλής, οι πιστώσεις του εγκεκριμένου προϋπολογισμού δεν επαρκούν για την ανάληψη υποχρέωσης, ο φορέας υποχρεούται να εμφανίζει τα εν λόγω ποσά στην προβλεπόμενη σύνοψη ως «Νόμιμες δαπάνες καθ΄ υπέρβαση πιστώσεων». Μετά την εξασφάλιση από τον φορέα των επιπλέον πιστώσεων και τη συνακόλουθη διενέργεια ανάληψης, οι συγκεκριμένες δαπάνες θα φαίνονται πλέον στις κανονικές γραμμές του μητρώου δεσμεύσεων.

2. 5ypa2 & 5ypb2: Υποχρεώσεις από δικαστικές αποφάσεις: Περιλαμβάνουν τις υποχρεώσεις που έχουν προκύψει κατόπιν τελεσίδικης δικαστικής απόφασης. Σε αυτή την ομάδα υποχρεώσεων περιλαμβάνονται και οι δικαστικές αποφάσεις οι οποίες έχουν προστεθεί στο παθητικό του φορέα μετά από αναδοχή οφειλής. Για τις υποχρεώσεις από δικαστικές αποφάσεις εφαρμόζεται ο ίδιος λογιστικός χειρισμός με εκείνον των υποχρεώσεων από αναδοχή οφειλών. Επιπρόσθετα επισημαίνονται τα εξής:

i. Όσον αφορά στις απαλλοτριώσεις, η υποχρέωση τόσο στη γενική λογιστική όσο και στο μητρώο δεσμεύσεων αναγνωρίζεται αμέσως μετά την έκδοση απόφασης για τον προσωρινό προσδιορισμό της αποζημίωσης.

ii. Όσον αφορά στις δικαστικές αποφάσεις σχετικά με την καταβολή σε τρίτους ποσών που αφορούν σε δεδουλευμένες δαπάνες, οι οποίες κατά τον δημοσιονομικό έλεγχο είχαν απορριφθεί λόγω μη νομιμότητας ή κανονικότητας, η υποχρέωση στη γενική λογιστική έχει αναγνωριστεί κατά τον χρόνο πραγματοποίησης της δαπάνης, σύμφωνα και με τα αναφερόμενα στην επόμενη ενότητα.

3. 5ypa3 & 5ypb3: Υποχρεώσεις από μη νόμιμες - κανονικές δαπάνες: Περιλαμβάνουν τις υποχρεώσεις του φορέα από δαπάνες που έχουν απορριφθεί κατά τον προληπτικό έλεγχο ως μη κανονικές ή ως μη νόμιμες. Συνήθως οι προμηθευτές και οι ανάδοχοι των συγκεκριμένων έργων / υπηρεσιών διεκδικούν δικαστικά τις απαιτήσεις τους από τον φορέα. Ο λογιστικός χειρισμός αυτών των περιπτώσεων απαιτεί:

i. καθολική και άμεση αναγνώριση της υποχρέωσης στη γενική λογιστική και εγγραφή ισόποσης πίστωσης στον ετήσιο προϋπολογισμό του φορέα. Στο πλαίσιο δε της χρηστής οικονομικής διαχείρισης και μέχρι την οριστική εκδίκαση των συγκεκριμένων υποθέσεων, οι φορείς οφείλουν να αναγνωρίζουν σε ετήσια βάση τους αντίστοιχους τόκους υπερημερίας ως δαπάνη και ως υποχρέωση και να προβλέπουν τις αντίστοιχες πιστώσεις στον προϋπολογισμό τους. Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται ότι κατά τον χρόνο έκδοσης της τελεσίδικης απόφασης για καταβολή δεδουλευμένων πλέον των αντίστοιχων τόκων υπερημερίας και των δικαστικών εξόδων, θα υπάρχουν οι απαιτούμενες πιστώσεις στον προϋπολογισμό.

ii. τη διαγραφή των εν λόγω υποχρεώσεων από το μητρώο δεσμεύσεων και τη μη ανάληψη υποχρέωσης μέχρι την έκδοση τελεσίδικης δικαστικής απόφασης (οπότε ισχύουν τα αναφερόμενα στην ενότητα σχετικά με τις υποχρεώσεις από δικαστικές αποφάσεις).

4. 5ypa4 & 5ypb4: Υποχρεώσεις που έχουν ενταχθεί σε καθεστώς ρύθμισης: Σε αυτή την ομάδα υποχρεώσεων περιλαμβάνονται οι οφειλές (συμπεριλαμβανομένων και αυτών που έχουν προέλθει από αναδοχή οφειλών) τις οποίες ο φορέας έχει ρυθμίσει είτε κατόπιν συμφωνίας με τον αντισυμβαλλόμενο είτε σε εφαρμογή σχετικών διατάξεων. Ο λογιστικός χειρισμός της συγκεκριμένης ομάδας υποχρεώσεων απαιτεί:

i. συνέχιση αναγνώρισης της συνολικής υποχρέωσης στη γενική λογιστική

ii. εγγραφή στον ετήσιο προϋπολογισμό του φορέα και, συνακόλουθα, ανάληψη υποχρέωσης μόνο για το ποσό της οφειλής που πρέπει να εξοφληθεί μέσα στο οικονομικό έτος.

5. 5ypa5 & 5ypb5: Υποχρεώσεις που δεν εντάσσονται στις παραπάνω περιπτώσεις: Σε αυτή την ομάδα υποχρεώσεων περιλαμβάνονται οι οφειλές που δεν εντάσσονται στις ομάδες υποχρεώσεων από 5ypa/b1 έως 5ypa/b4.

Η πλήρης μορφή του Στατιστικού Δελτίου που θα χρησιμοποιείται για την καταχώρηση των οικονομικών στοιχείων των Δήμων και των ΝΠΔΔ τους στη βάση δεδομένων οικονομικών στοιχείων του ΥΠΕΣ, επισυνάπτεται ως παράρτημα. Όλοι οι υπόχρεοι φορείς υποχρεούνται να προβούν στην καταχώρηση στη βάση δεδομένων του ΥΠΕΣ, όλων των στοιχείων που περιλαμβάνονται σε αυτό, ξεκινώντας από το Μήνα Αναφοράς Ιανουάριο 2015.

Επιπροσθέτως, με την ευκαιρία του παρόντος εγγράφου, σας ενημερώνουμε ότι η ΕΛΣΤΑΤ, με το από 31-12-2014 Δελτίο Τύπου της, ανακοίνωσε την επικαιροποίηση του Υποτομέα S.1313 «Τοπική Αυτοδιοίκηση» του Μητρώου Φορέων Γενικής Κυβέρνησης (ΜΦΓΚ).

Το τρέχον ΜΦΓΚ βρίσκεται αναρτημένο στην ιστοσελίδα της ΕΛΣΤΑΤ, στην Ηλεκτρονική Διεύθυνση:

Σας επισημαίνουμε δε ότι τα ΝΠ της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που περιλαμβάνονται στον υποτομέα S.1313 του τρέχοντος ΜΦΓΚ έχουν την υποχρέωση υποβολής Μηνιαίων Στατιστικών Δελτίων καθώς και Μηνιαίων Στοιχείων Μητρώου Δεσμεύσεων.

Το παρόν έγγραφο έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΣ www.ypes.gr (διαδρομή «Το Υπουργείο» => «Εγγραφα»). Τα Στατιστικά Δελτία είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα που είναι προσβάσιμη η βάση δεδομένων του ΥΠΕΣΔΑ (http://www.eetaa.gr/modota.htm).

Ο ΓΕΝ. ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ & ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ
Κ. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ