ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ | Αθήνα, 8/11/2004 |
ΙΔΡΥΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ | Αριθ. Πρωτ. Σ22/2 |
ΕΝΙΑΙΟ ΤΑΜΕΙΟ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΜΙΣΘΩΤΩΝ | ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΑΡ.: 118 |
ΔΙΟΙΚΗΣΗ | |
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΑΣΦ. ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ | |
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΑΡΟΧΩΝ | |
ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΔΟΧΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ | |
ΘΕΜΑ:
Εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 10 και 11 του Ν. 1405/83 σε ασφ/νους που είχαν χρόνο ασφάλισης στο ΤΣΑ με την ιδιότητα του μισθωτού οδηγού και του ιδιοκτήτη αυτοκινήτου δημοσίας χρήσης.
Σχετικά με το ανωτέρω θέμα σας γνωρίζουμε τα εξής:
Α. Οι διατάξεις του άρθρου 11 του Ν. 1405/83 εφαρμόζονται:
α) Σε ασφαλισμένους που υπάχθηκαν διαδοχικά από την ασφάλιση φορέα που ασφαλίζει αυτοτελώς απασχολούμενους στην ασφάλιση φορέα που ασφαλίζει μισθωτούς και αντίστροφα.
β) Σε ασφ/νους που, για πρώτη φορά από 1/1/79 και μετά, ασφαλίστηκαν διαδοχικά σε οποιονδήποτε φορέα ασφάλισης.
γ) Σε ασφ/νους που ασφαλίστηκαν πριν την 1/1/79 σε φορέα ασφάλισης μισθωτών και υπάχθηκαν διαδοχικά, για πρώτη φορά μετά την 24/12/97 και εφεξής, σε άλλο φορέα μισθωτών έστω και αν παρέμειναν απασχολούμενοι στον ίδιο εργοδότη.
Β. Σύμφωνα με τις 118/79 και 126/79 Εγκυκλίους μας στην περίπτωση που ασφαλισμένος ασφαλίστηκε διαδοχικά πριν την 1.1.79 σε οργανισμούς που ασφαλίζουν μισθωτούς ή αυτοτελώς απασχολούμενους αντίστοιχα, εφαρμόζονται για τον υπολογισμό του ποσού της σύνταξης οι διατάξεις του άρθρου 10 του Ν. 1405/83.
Γ. Ως γνωστόν, με τις διατάξεις του άρθρου 1 του Ν. 729/77 και στη συνέχεια του άρθρου 1 του Ν. 984/79, μεταφέρθηκαν από το ΤΣΑ στο ΙΚΑ οι μισθωτοί οδηγοί αυτοκινήτων και ολόκληρος ο χρόνος της ασφάλισής τους στο ΤΣΑ που διανύθηκε μεταφέρθηκε στο ΙΚΑ, εφόσον ήταν μισθωτοί κατά το χρόνο της μεταφοράς τους ή είχαν διακόψει την ασφάλισή τους στο ΤΣΑ σαν μισθωτοί από 21/4/67 και μετά.
Ο χρόνος όμως της ασφάλισής τους στο ΤΣΑ, που διανύθηκε αποκλειστικά με την ιδιότητα του ιδιοκτήτη χρήστη και εκμεταλλευτή, καθώς και ο χρόνος που διανύθηκε συγχρόνως και με τις δύο ιδιότητες, δηλαδή του μισθωτού οδηγού και του ιδιοκτήτη χρήστη και εκμεταλλευτή αυτοκινήτου δημόσιας χρήσης, παρέμεινε στην ασφάλιση του ΤΣΑ.
Δ. Με την Β2/61/3 οικ.656/16.3.82 Υπουργική Απόφαση, η οποία κοινοποιήθηκε με την 126/82 Εγκύκλιό μας, καθορίστηκε ότι για την εφαρμογή των διατάξεων του Ν.Δ. 4202/61, τα πρόσωπα που ασφαλίστηκαν στο ΤΣΑ με την ιδιότητα του μισθωτού και του αυτοτελώς απασχολούμενου μέχρι την ισχύ των διατάξεων του Ν. 984/79 (1.11.79) θα θεωρηθούν ότι ασφαλίστηκαν σε οργανισμό ασφάλισης μισθωτών εάν έχουν τον περισσότερο χρόνο ασφάλισης με την ιδιότητα του μισθωτού και σε οργανισμό αυτοτελώς απασχολουμένων εάν έχουν τον περισσότερο χρόνο ασφάλισης με την ιδιότητα του αυτοτελώς απασχολούμενου.
Για τη σύγκριση αυτή θα πρέπει να λαμβάνεται υπ΄ όψη όχι μόνο ο χρόνος που έμεινε στην ασφάλιση του ΤΣΑ αλλά και ο χρόνος που μεταφέρθηκε στο ΙΚΑ με τις διατάξεις του Ν. 984/79 και για τον οποίο θεωρήθηκαν αναδρομικά ασφαλισμένοι στο ΙΚΑ, αφενός για να μην αποβεί η σύγκριση κατά την στενή ερμηνεία των διατάξεων του νόμου εις βάρος των ασφ/νων που είχαν τον περισσότερο χρόνο ασφάλισης στο ΤΣΑ με την ιδιότητα του μισθωτού οδηγού, αφετέρου επειδή η ρύθμιση της μεταφοράς έγινε με διάταξη νόμου, η οποία κατά πλάσμα δικαίου θεώρησε τα πρόσωπα αναδρομικά ασφ/να στο ΤΣΑ από το χρόνο που ήταν μισθωτοί οδηγοί και όχι διότι τα πρόσωπα αυτά άλλαξαν επάγγελμα και εξαιτίας της αλλαγής του επαγγέλματος ασφαλίστηκαν στο ΙΚΑ.
Συνεπώς, για να κριθεί ποια ήταν η προέχουσα ιδιότητα αυτών, δηλ. εάν τον περισσότερο χρόνο ασφαλίστηκαν ως οδηγοί ή ως ιδιοκτήτες θα πρέπει να υπολογιστεί συνολικά ολόκληρος ο χρόνος ασφάλισής τους στο ΤΣΑ μέχρι την ισχύ του Ν. 984/79 (1.11.79), όπου από την ημερομηνία αυτή και εφεξής, έπαψε το ΤΣΑ να είναι οργανισμός, ο οποίος ασφάλιζε και μισθωτούς.
Ε. Στη συνέχεια με το Σ22/7/29.9.94 Γενικό Έγγραφό μας, κοινοποιήσαμε το Φ61/211/10.6.94 έγγραφο της Γενικής Γραμματείας Κοιν/κών Ασφαλίσεων, σύμφωνα με το οποίο στις περιπτώσεις που ο ασφ/νος κατά την 1/11/79 ήταν ιδιοκτήτης και ο χρόνος του μισθωτού οδηγού παρέμενε στο ΤΣΑ η σύγκριση του χρόνου θα γινόταν μέχρι τη διακοπή της ασφάλισης στο ΤΣΑ, δηλ. για όλο το χρόνο που πραγματοποιήθηκε στο ΤΣΑ.
Στ. Επειδή κατά την πορεία δημιουργήθηκαν ισχυρές διαφοροποιήσεις μεταξύ ΙΚΑ και ΤΣΑ ως προς την εφαρμογή των άρθρων 10 και 11 του Ν. 1405/83, η υπηρεσία μας με βάση τις εκάστοτε επιλύσεις στις οποίες προέβαινε η Γενική Γραμματεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων καθώς και τη Δικαστηριακή Νομολογία, κατέληξε στα παρακάτω, προκειμένου να επιτευχθεί ενιαία εφαρμογή της νομοθεσίας και ως εκ τούτου ενιαία αντιμετώπιση των περιπτώσεων από τις αρμόδιες υπηρεσίες μας:
α) Στις περιπτώσεις ασφ/νων του ΤΣΑ, που μεταφέρθηκαν στην ασφάλιση του ΙΚΑ με το Ν. 984/79, έχουν εφαρμογή τα οριζόμενα στην Β2/61/656/82 Υπουργική Απόφαση περί αναδρομικής υπαγωγής στο ΙΚΑ και περί σύγκρισης των ιδιοτήτων ασφάλισής τους μέχρι 1.11.79.
Παραδείγματα:
1) ΙΚΑ: 1/11/59 - 31/5/80: 3500 Η.Ε. (μεταφερόμενος χρόνος μισθωτού οδηγού 3309 Η.Ε. χρονικής περιόδου 1/4/60-25/4/69, 18/11/77-31/10/79)
ΤΣΑ: ιδιοκτήτης 26/4/69-17/11/77: 2556 Η.Ε.
ΤΕΒΕ: 1/3/81-30/11/96: 4725 Η.Ε.
Επειδή ο χρόνος των 3.309 Η.Ε. του μισθωτού οδηγού που μεταφέρθηκε στο ΙΚΑ είναι περισσότερος από τον χρόνο των 2.556 Η.Ε. του ιδιοκτήτη, το ΤΣΑ χαρακτηρίζεται σαν ταμείο μισθωτών. Αφού λοιπόν ασφαλίστηκε διαδοχικά σε δύο οργανισμούς που ασφαλίζουν μισθωτούς ΙΚΑ (1/11/59) και ΤΣΑ (1/4/60) πριν την 1/1/79, ανεξάρτητα αν μετά την ημερομηνία αυτή ασφαλίστηκε στο ΤΕΒΕ (Ταμείο αυτοτελώς απασχολουμένων), το ποσό της σύνταξής του θα υπολογιστεί σύμφωνα με τις διατάξεις του αρθ.10 του Ν. 1405/83.
2) ΙΚΑ: 1/8/68-10/10/69, 27/7/72-31/10/77, 1/1/79-30/4/79, 1/6/79-31/10/79 (2.115 Η.Ε) μεταφερόμενος χρόνος μισθωτού οδηγού και 1/12/79-31/5/82 (642 Η.Ε.). Σύνολο: 2757 Η.Ε.
ΤΣΑ: ιδιοκτήτης: 11/10/69-26/7/72 (835 Η.Ε.), 25/6/82-9/2/93: 3995 Η.Ε.
Επειδή ο χρόνος των 2.115 Η.Ε. του μισθωτού οδηγού που μεταφέρθηκε στο ΙΚΑ είναι περισσότερος από τον χρόνο των 835 Η.Ε. του ιδιοκτήτη, το ΤΣΑ χαρακτηρίζεται σαν ταμείο μισθωτών.
Αφού λοιπόν ασφαλίστηκε διαδοχικά για πρώτη φορά μετά την 1/1/79 (ΙΚΑ 1/12/79) το ποσό της σύνταξής του θα υπολογιστεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 11 του Ν. 1405/83.
β) Στις περιπτώσεις ασφαλισμένων του ΤΣΑ, που κατά την 1/11/79 ήταν ιδιοκτήτες και συνεχίζουν την ασφάλιση στο ΤΣΑ και μετά την ημερομηνία αυτή, θα εφαρμόζονται τα οριζόμενα στο Σ22/7/29.9.94 Γενικό Έγγραφο, δηλ. θα συγκρίνεται όλος ο χρόνος ασφάλισης στο ΤΣΑ μέχρι τη διακοπή της ασφάλισής τους σ΄ αυτό.
Παράδειγμα:
ΙΚΑ: 15/7/60-30/4/76, 1/8/84-31/8/03: 6486 Η.Ε.
ΤΣΑ: 1/1/69-31/7/72 (1.075 Η.Ε.) μισθωτός οδηγός, 1/8/72-11/4/84
(3.510 Η.Ε.) ιδιοκτήτης. Σύνολο: 4585 Η.Ε.
ΤΕΒΕ: 1/1/88-30/6/88: 150 Η.Ε.
Επειδή ο χρόνος του ιδιοκτήτη είναι περισσότερος από τον χρόνο του μισθωτού οδηγού, το ΤΣΑ χαρακτηρίζεται σαν ταμείο αυτοτελώς απασχολουμένων.
Αφού λοιπόν ασφαλίστηκε διαδοχικά από ταμείο μισθωτών (ΙΚΑ) σε ταμείο αυτοτελώς απασχολουμένων (ΤΣΑ) το ποσό της σύνταξής του θα υπολογιστεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 11 του Ν. 1405/83.
Εκκρεμείς περιπτώσεις θα αντιμετωπιστούν σύμφωνα με τα παραπάνω.
Τέλος, είναι αυτονόητο, ότι οι εν λόγω οδηγίες τυγχάνουν εφαρμογής και κατά την εξέταση αιτημάτων με τις διατάξεις του άρθρου 1 του Ν. 3232/04.