ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ | Αθήνα 20 Νοεμβρίου 2014 |
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ & ΔΙΟΙΚ. ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ |
Αριθμ . Πρωτ.: οικ.45226 |
Δ/ΝΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ Τ.Α |
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ: 53 |
ΤΜΗΜΑ ΟΙΚΟΝ. Δ/ΣΗΣ & ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ |
|
ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΟΙΚ. ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ |
|
ΘΕΜΑ:
Ελεγχος προϋπολογισμών οικονομικού έτους 2015 των δήμων, των περιφερειών και των νομικών τους προσώπων
Σχετική νομοθεσία:
α. `Αρθρα 77 και 78 Ν.4172/2013 (ΦΕΚ 167 Α΄ 23-7-2013) και άρθρο 4 Ν.4111/2013 (ΦΕΚ 18 Α΄ 2 5-1-2 013-Διορθ.σφαλμ. στο ΦΕΚ 33 Α΄ 7-2-13), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 76 του προαναφερθέντος νόμου
β. `Αρθρο 64 του Ν.4270/2014 (Α΄ 143) «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) -δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις».
γ. Υπ΄ αριθμ. 29530/25.07.2014 (Β΄ 2059) και 29531/25.07.2014 (Β" 2060) Αποφάσεις των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών.
δ. Υπ΄ αριθμ. 30842/31-07-2013 (ΦΕΚ 1896 Β΄) και 30844/31.07.2013 (ΦΕΚ 1897 Β΄) όμοιες.
Στοχεύοντας στην υποβοήθηση των υπηρεσιών σας κατά τον έλεγχο νομιμότητας που πρόκειται να διενεργηθεί επί των προϋπολογισμών (π/υ) οικονομικού έτους 2015 των φορέων αρμοδιότητας σας, κρίνουμε σκόπιμη την επισήμανση ορισμένων θεμάτων που σχετίζονται με την εφαρμογή της ανωτέρω σχετικής νομοθεσίας ή αποτέλεσαν αντικείμενο ερωτημάτων που υπεβλήθησαν στο Υπουργείο μας από τις υπηρεσίες σας ή και από ΟΤΑ και νομικά τους πρόσωπα.
Στο πλαίσιο αυτό πρέπει κατά τον έλεγχο νομιμότητας που πρόκειται να ασκηθεί από τις υπηρεσίες σας να ληφθούν υπόψη τα ακόλουθα:
A. ΓΕΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
1. Σε περίπτωση που το σχέδιο του προϋπολογισμού (π/υ) εξόδων κάθε δημοτικής ή τοπικής κοινότητας ή το προσχέδιο του π/υ δεν καταρτιστούν ή δεν υποβληθούν εμπρόθεσμα στην οικονομική επιτροπή (από τα τοπικά συμβούλια ή και την εκτελεστική επιτροπή αντίστοιχα) ή δεν γνωμοδοτήσει εγκαίρως η Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης, τότε αυτά καταρτίζονται από την οικονομική επιτροπή. Με τον τρόπο αυτό παρέχεται εκ του νόμου η δυνατότητα στην οικονομική επιτροπή του δήμου και της περιφέρειας, σε περίπτωση που παρατηρούνται καθυστερήσεις κατά τα προηγούμενα στάδια της διαδικασίας να αναλάβει η ίδια τις αναγκαίες πρωτοβουλίες ώστε να καταστεί εφικτή η τήρηση των προβλεπόμενων προθεσμιών, καθιστώντας ως εκ τούτου δυνατή τη ψήφιση του π/υ ελλειπόντων των προαναφερθέντων στοιχείων ( άρθρα 77, παρ.3 και 4 και 78, παρ.3 του Ν. 4172/2013 ).
2. Το Ολοκληρωμένο Πλαίσιο Δράσης (ΟΠΔ) που προβλέπεται στο άρθρο 4, παρ.4 του Ν.4111/2013 καταρτίζεται, ψηφίζεται και υποβάλλεται προς έλεγχο από την αρμόδια αρχή μαζί με τον προϋπολογισμό του ΟΤΑ και του κάθε νομικού προσώπου του ΟΤΑ που εντάσσεται στο ΟΠΔ (άρθρο 6 της γ. σχετικής ΚΥΑ). Συγκεκριμένα, στο ΟΠΔ εντάσσονται τα νομικά πρόσωπα των ΟΤΑ που περιλαμβάνονται στο Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης το οποίο εκδίδεται και επικαιροποιείται από την ΕΛΣΤΑΤ (μπορείτε να το αναζητήσετε στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.statistics.gr/portal/page/portal/ESYE/PAGE-themes? p_param=A1203.) Το δημοτικό / περιφερειακό / συμβούλιο, έως τη 15η Νοεμβρίου πρέπει να ψηφίσει τον π/υ και το ΟΠΔ σε μία ειδική γι΄ αυτόν το σκοπό συνεδρίαση και η απόφαση του συμβουλίου (μετά του π/υ και των πινάκων του ΟΠΔ) υποβάλλεται σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή για έλεγχο στην οικεία Αποκεντρωμένη Διοίκηση (Α.Δ), η οποία αντίστοιχα θα πρέπει να μεριμνήσει ώστε αυτός να ολοκληρωθεί μέχρι την 31η Δεκεμβρίου. Ο Πίνακας Στοχοθεσίας των υπόχρεων νομικών προσώπων είναι απαραίτητο να έχει εγκριθεί εγκαίρως από το διοικητικό τους συμβούλιο, προκειμένου να ενσωματωθεί έγκαιρα στο ΟΠΔ του δήμου/περιφέρειας και να ψηφιστεί εμπρόθεσμα από το δημοτικό / περιφερειακό συμβούλιο. Αμέσως μόλις επικυρωθεί ο π/υ ο φορέας μεριμνά για την ενσωμάτωσή του στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων που τηρείται στο ΥΠΕΣ. Σε περίπτωση ωστόσο που κατά τον έλεγχο διαπιστωθεί ότι ο π/υ έχει καταρτιστεί σύμφωνα με τις προβλεπόμενες οδηγίες, αλλά το ΟΠΔ χρήζει τροποποίησης ή συμπλήρωσης και ως εκ τούτου δεν μπορεί να επικυρωθεί, τότε ο π/υ επικυρώνεται και αναπέμπεται στο φορέα μόνο το ΟΠΔ προς διόρθωση και επανυποβολή στην Α.Δ το αργότερο έως τις 10 Ιανουαρίου 2015, ώστε τελικώς να καταστεί εφικτή η ολοκλήρωση του ελέγχου του έως τις 31 Ιανουαρίου 2015 ( άρθρα 77, παρ.6 και 78, παρ.5 Ν.4172/2013 σε συνδυασμό με άρθρο το 6 της υπ΄ αριθμ. 7261/22.2.2013 Απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών, όπως ισχύει).
Ο π/υ και η μηνιαία στοχοθεσία του (πίνακες ΟΠΔ) είναι δυνατόν να αποτελούν αντικείμενο μίας ή και διακριτών αποφάσεων του συμβουλίου, σε κάθε περίπτωση πάντως τα «κοινά» στοιχεία τους πρέπει να ταυτίζονται (βλ. υπ΄ αριθμ. 41308/31-10-2013 σχετικό έγγραφό μας: http://www.ypes.gr/el/Ministry/eggrafa/1 και να περιέλθουν στις υπηρεσίες σας προς έλεγχο σε χρόνο ανάλογο των προαναφερθεισών προθεσμιών.
Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση που υποβληθεί στις υπηρεσίες σας απόφαση συμβουλίου με την οποία ψηφίζεται μόνο ο π/υ και όχι το ΟΠΔ, ή εάν δεν υποβληθούν μαζί οι σχετικές αποφάσεις ψήφισής τους τότε προς επίσπευση των διαδικασιών θα πρέπει να ξεκινήσετε τον έλεγχο του π/υ, ενημερώνοντας παράλληλα το φορέα περί της υποχρέωσής του για άμεσο προγραμματισμό νέας συνεδρίασης προς ψήφιση του ΟΠΔ επί τη βάσει των στοιχείων του ψηφισθέντος Π/Υ (εν προκειμένω ο φορέας δύναται είτε να προβεί με απόφασή του σε τροποποίηση / συμπλήρωση της προηγούμενης απόφασης του δημοτικού συμβουλίου με την οποία ψηφίστηκε ο π/υ είτε με νέα, αυτοτελή απόφασή του να ψηφίσει το ΟΠΔ επί τη βάσει των στοιχείων του ήδη ψηφισθέντος Π/Υ). Αντίστοιχα οι υπηρεσίες σας θα πρέπει να προβούν σε επικύρωση του π/υ (εφόσον φυσικά ανταποκρίνεται στις σχετικές οδηγίες), αφού λάβουν τη σχετική απόφαση του συμβουλίου περί ψήφισης του ΟΠΔ επί τη βάσει των στοιχείων του συγκεκριμένου π/υ.
Β. ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ ΔΗΜΩΝ
1. Στον π/υ του φορέα δεν μπορεί να σημειώνεται καμία απόκλιση από το εγκεκριμένο κωδικολόγιο. Επιτρέπεται η περαιτέρω ανάλυση των τετραψήφιων ΚΑΕ με βάση τις ανάγκες του, με την εξαίρεση όσων αναλυτικών υποκωδικών ορίζονται στο κωδικολόγιο. Οποιαδήποτε απόκλιση, αποτελεί αιτία αναπομπής του αρχικού Π/Υ και των μετέπειτα αναμορφώσεών του.
2. Η πίστωση που εγγράφεται στον π/υ για το συνολικό κόστος μισθοδοσίας, υπολογίζεται στο ύψος του ποσού που προκύπτει, ως το γινόμενο του κόστους μισθοδοσίας του τελευταίου μήνα πριν την κατάρτιση αυτού, επί δώδεκα.
Επισημαίνεται ότι το συνολικό κόστος μισθοδοσίας προκύπτει από τον συνυπολογισμό των Κ.Α.Ε 601, 602, 603,604,605 (εκτός του Κ.Α. 6056).
Δεδομένου ότι οποιεσδήποτε διαφορές ως προς τα ποσά προκύψουν, μετά τον προγραμματισμό και μετά την έγκριση των προσλήψεων προσωπικού, θα πρέπει να εγγραφούν στον προϋπολογισμό με σχετικές αναμορφώσεις, παρέχεται η δυνατότητα στον ΟΤΑ να προβλέψει μεγαλύτερου ύψους ποσό μισθοδοσίας, ακόμη και στον αρχικά καταρτισθέντα προϋπολογισμό, εφόσον αιτιολογείται ότι έχουν προγραμματιστεί και εγκριθεί από τα αρμόδια όργανα προσλήψεις προσωπικού που θα πραγματοποιηθούν στην αρχή του οικονομικού έτους που αναφέρεται ο προϋπολογισμός και δεν ενδείκνυται οι εγγραφές των σχετικών πιστώσεων να γίνουν με αναμορφώσεις αυτού. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση που δεν υπάρχει ακόμη έγκριση για την πρόσληψη, αλλά ο δήμος αιτιολογεί ότι πρέπει να έχει εγγεγραμμένες τις σχετικές πιστώσεις στον προϋπολογισμό του από την αρχή του έτους.
Τέλος θα πρέπει να θεωρηθούν νόμιμες οι εγγραφές πιστώσεων, που αιτιολογημένα αποκλίνουν από τα ποσά που διατύπωσε με τη Γνώμη του το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ, ως προς το μηνιαίο κόστος μισθοδοσίας που προκύπτει για το δήμο, λαμβάνοντας υπόψη την ιδιαιτερότητα της καταβολής μισθοδοσίας μεταξύ μονίμου και ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου προσωπικού, τυχόν περικοπές που έγιναν λόγω απεργιών κ.λ.π..
3. Οι πιστώσεις που εγγράφονται στον π/υ για τα έσοδα από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (Κ.Α. Εσόδου 0611) πρέπει να είναι ίσες με το ποσό που προκύπτει ως το γινόμενο της πρώτης τακτικής μηνιαίας κατανομής του έτους 2014 που αποδόθηκε στο δήμο, επί δώδεκα, αυξημένες κατά 4,81%.
4. Το ποσό που εγγράφεται για τις δαπάνες για την κάλυψη, λειτουργικών δαπανών των σχολείων καθώς και του σχολικού τροχονόμου, υπολογίζεται στο ύψος του ποσού που προκύπτει ως το γινόμενο της πρώτης τακτικής κατανομής που αποδόθηκε στο δήμο το 2014, επί τέσσερα, αυξημένο κατά 25%.
Επιτρέπεται ο επιμερισμός του παραπάνω ποσού στον Κ.Α. 0614 για το μέρος που ο φορέας εκτιμά ότι θα δαπανήσει για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των σχολείων και στον Κ.Α. 0615 αυτό που εκτιμά ότι θα δαπανήσει για την καταβολή αποζημίωσης στους σχολικούς τροχονόμους.
5. Οι πιστώσεις που εγγράφονται για την καταβολή των προνοιακών επιδομάτων (Κ.Α Εσόδου 0621), καθώς και οι αντίστοιχες εγγραφές συνολικών εξόδων (Κ.Α Εξόδου 6741) υπολογίζονται στο ύψος των ποσών που αποδόθηκαν κατά το έτος 2013 μειωμένες κατά 5,85%.
6. Οι πιστώσεις που εγγράφονται στον π/υ, για την κάλυψη δαπανών που αφορούν σε μισθώματα ακινήτων (Κ.Α. Εσόδου 0612), υπολογίζονται στο ύψος του ποσού που αποδόθηκε στο δήμο για το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου - Απριλίου 2014 επί τρία.
7. Οι πιστώσεις που εγγράφονται στον π/υ, από το Φόρο Εισοδήματος Φυσικών και Νομικών Προσώπων (Κ.Α. Εσόδου 0613), υπολογίζονται στο ύψος των ποσών που αποδόθηκαν κατά το έτος 2013 (αφορά δήμους του Ν. Δωδεκανήσου).
8. Οι πιστώσεις που εγγράφονται στον π/υ, για το Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας, υπολογίζονται στο ύψος των ποσών που αποδόθηκαν κατά το έτος 2013.
9. Το συνολικό ποσό που εγγράφεται στον Κ.Α Εσόδων «1311 ΚΑΠ επενδυτικών δαπανών των δήμων» (πρώην Σ.Α.Τ.Α) προκύπτει ως το γινόμενο της πρώτης τακτικής κατανομής του έτους 2014 που αποδόθηκε στο δήμο, επί δώδεκα
10. Το συνολικό ποσό που εγγράφεται στον Κ.Α. Εσόδου 1312, για την κάλυψη δαπανών επισκευών και συντηρήσεων σχολικών κτιρίων, υπολογίζεται στο ύψος των ποσών που αποδόθηκαν κατά το έτος 2014.
11. Το ποσό που εγγράφεται στον Κ.Α. Εσόδων «0715 «Τέλος διαφήμισης της κατηγορίας Δ΄ του άρθρου 15 του ΒΔ 24/920/10/1958 ( άρθρο 9 Ν 2880/2001 )» υπολογίζεται στο ύψος του ποσού που αποδόθηκε στο δήμο κατά το έτος 2013.
12. Η πίστωση που εγγράφεται στον Κ.Α. Εσόδων «0512 «Φόρος ζύθου ( άρθρο 9 ΝΔ 703/70 , άρθρο 12 Ν 1080/80 )» υπολογίζεται στο ύψος του ποσού που αποδόθηκε στο δήμο κατά το έτος 2013.
13. Οι πιστώσεις που εγγράφονται στον π/υ, για την κάλυψη δαπανών που αφορούν τη πυροπροστασία, υπολογίζονται στο ύψος των ποσών που αποδόθηκαν στο δήμο κατά το έτος 2014.
Επισημαίνεται ότι επιτρέπεται ο επιμερισμός της παραπάνω πίστωσης στον Κ.Α. 1214 με εγγραφή του ποσού που ο δήμος εκτιμά ότι θα δαπανήσει για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών που αφορούν στην πυροπροστασία και στον Κ.Α. 1313 με εγγραφή του ποσού που εκτιμά ότι θα δαπανήσει για την κάλυψη επενδυτικών δαπανών.
14. Έσοδα των δήμων που προκύπτουν από την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 27 του Ν. 3756/2009, «περί εξόφλησης οφειλών του Ελληνικού Δημοσίου προς τους ΟΤΑ α΄ βαθμού», εγγράφονται σε ανεπτυγμένη μορφή του Κ.Α. 0619 στο σύνολό τους, ανεξαρτήτως π.χ του συμψηφισμού τους με οφειλές του δήμου προς το Ελληνικό Δημόσιο ή τα Ασφαλιστικά Ταμεία.
Προς υποβοήθηση του ελέγχου νομιμότητας που ασκείται επί των αποφάσεων ψήφισης των π/υ των δήμων, θα σας αποσταλούν από το Υπουργείο μας, για κάθε δήμο χωρικής αρμοδιότητάς σας, αναλυτικοί πίνακες με τα ποσά ανά είδος επιχορήγησης των ανωτέρω περιπτώσεων 2 έως 14 που πρέπει να έχουν εγγραφεί στους προϋπολογισμούς.
Σημειώνεται ότι στους ανωτέρω πίνακες θα εμφανίζονται και τα ποσά των εγγραφών που αφορούν τον Κ.Α. «0512 «Φόρος ζύθου (άρθρο 9 ΝΔ 703/70, άρθρο 12 Ν 1080/80)» και τον Κ.Α. «0715
«Τέλος διαφήμισης της κατηγορίας Δ΄ του άρθρου 15 του ΒΔ 24/920/10/1958 (άρθρο 9 Ν 2880/2001)» παρότι δεν προβλέπεται από την υπ΄αριθμ. 29530/25.07.2014, καθώς η ανάγκη προσδιορισμού αυτών προέκυψε κατόπιν της έκδοσής της.
15. Στον π/υ οικονομικού έτους 2015 δεν δύναται να εμφανίζονται εγγραφές στον Κ.Α.Ε. εσόδων 1215 «Επιχορηγήσεις για εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων» και στον Κ.Α.Ε. δαπανών 83 «Επιχορηγούμενες πληρωμές υποχρεώσεων Π.Ο.Ε», καθώς οι εν λόγω Κ.Α.Ε. αφορούν στο πρόγραμμα επιχορήγησης για εξόφληση ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων, του οποίου η χρονική διάρκεια εξαντλείται στο έτος 2014 χωρίς μέχρι στιγμής να είναι γνωστή δυνατότητα επέκτασής του στο επόμενο έτος.
16. Το άθροισμα των ποσών που εγγράφονται στους ΚΑΕ που απαρτίζουν την κατωτέρω αναφερόμενη ΟΜΑΔΑ ΕΣΟΔΩΝ Ι. καθώς και η διαφορά των ποσών που εγγράφονται στην ΟΜΑΔΑ ΕΣΟΔΩΝ ΙΙ. (ΚΑΕ 32) και στην ομάδα δαπανών 85 «Προβλέψεις μη είσπραξης εισπρακτέων υπολοίπων βεβαιωμένων κατά τα Π.Ο.Ε. εντός του οικονομικού έτους» (ΚΑΕ 32 μείον ΚΑΕ 85) δεν είναι αποδεκτό να υπερβαίνουν τα ανώτατα ποσά που δύναται να εγγραφούν στον προϋπολογισμό του 2015 σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 3, παρ. Β.1 και Β.2 της υπ΄ αριθμ. 29530/25.07.2014 σχετικής ΚΥΑ.
ΟΜΑΔΑ ΕΣΟΔΩΝ Ι.: ΑΘΡΟΙΣΜΑ ΤΩΝ KAE 01, 02, 03, 04, 05, 07, 11, 14, 15, 16, 21, 22
ΟΜΑΔΑ ΕΣΟΔΩΝ ΙΙ.: KAE 32 «Εισπρακτέα υπόλοιπα από βεβαιωθέντα έσοδα κατά τα παρελθόντα έτη σε συνδυασμό με εγγραφή στον ΚΑΕ 85 ««Προβλέψεις μη είσπραξης εισπρακτέων υπολοίπων βεβαιωμένων κατά τα Π.Ο.Ε. εντός του οικονομικού έτους» (ΚΑΕ 32 μείον ΚΑΕ 85)».
Επισημαίνεται ότι μετά το κλείσιμο του έτους 2014 το Υπουργείο μας θα σας αποστείλει, τα σχετικά απολογιστικά στοιχεία των παραπάνω ΟΜΑΔΩΝ Ι και ΙΙ για τους δήμους χωρικής αρμοδιότητάς σας, προκειμένου να μεριμνήσετε ώστε να λάβει χώρα η υποχρεωτική αναμόρφωση των προϋπολογισμών τους, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στο ως άνω άρθρο.
17. Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση που διαπιστώσετε ότι τα ποσά που έχουν εγγραφεί στους ΚΑΕ 0612 και 0621 είναι μικρότερα αυτών που προκύπτουν από τις προαναφερθείσες οδηγίες λόγω πρόβλεψης ποσών στην ομάδα ΚΑΕ 21 «Έσοδα ΠΟΕ τακτικά» και ΚΑΕ 8 «Πληρωμές ΠΟΕ και λοιπές αποδόσεις & προβλέψεις» (παραδοχή του δήμου ότι η κατανομή που αφορά την τελευταία περίοδο του έτους 2014 θα του αποδοθεί στις αρχές του έτους 2015), τότε ισχύουν τα εξής:
Στον ΚΑΕ 0612 θα πρέπει να έχει εγγραφεί ποσό που αποδόθηκε στο δήμο για το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου -Απριλίου 2014 επί δυο και αντίστοιχα στην ομάδα ΚΑΕ 21 το ποσό της τελευταίας κατανομής που αφορά το διάστημα Σεπτεμβρίου -Δεκεμβρίου 2014.
Αντίστοιχα στον ΚΑΕ 0621 θα πρέπει να έχει εγγραφεί ποσό που ισούται με το ποσό που προκύπτει από την οδηγία της ανωτέρω παραγράφου 6 μείον το ποσό που προκύπτει για το δήμο από την τελευταία κατανομή έτους 2014, που του αποδόθηκε προ της κατάρτισης του π/υ του. Το ποσό που προκύπτει από την τελευταία κατανομή, θα πρέπει να έχει εγγραφεί σε ΚΑΕ της ομάδας 21.
Με την επιφύλαξη των αναφερομένων στην παράγραφο 18, κατά τα λοιπά οι εγγραφές που προκύπτουν από τις ανωτέρω οδηγίες μνημονεύονται στη γνώμη του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ (Παρατηρητήριο) που έχει κοινοποιηθεί στις υπηρεσίες σας για κάθε δήμο αρμοδιότητάς σας.
18. Για την εγγραφή πιστώσεων που αφορούν μεταβιβαστικές πληρωμές από άλλα Υπουργεία, πλην του Υπουργείου Εσωτερικών πρέπει απαραίτητα να έχει εκδοθεί σχετική πράξη για το έτος 2014.
Η σχετική εγγραφή, τόσο κατά την κατάρτιση του π/υ όσο και για τις αναμορφώσεις αυτού τεκμηριώνεται με τη συνυποβολή της αντίστοιχης απόφασης-πράξης του Υπουργείου, με αναφορά του ΑΔΑ ανάρτησής της στο πρόγραμμα «Διαύγεια».
Η παραπάνω διαδικασία ελέγχου είναι απαραίτητο να ακολουθείται και για τις εγγραφές πιστώσεων από επιχορηγήσεις του Υπουργείου Εσωτερικών, οι οποίες δεν προέρχονται από Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους (Κ.Α.Π.).
19. Επιχορηγήσεις από τον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων του έτους 2015 για νέα έργα εγγράφονται μόνο εφόσον υπάρχει σχετική απόφαση ένταξης. Η σχετική εγγραφή τόσο κατά την κατάρτιση του π/υ όσο και για τις αναμορφώσεις αυτού τεκμηριώνεται με τη συνυποβολή της αντίστοιχης απόφασης ένταξης με αναφορά του ΑΔΑ ανάρτησής της στο πρόγραμμα «Διαύγεια».
Επισημαίνεται ότι η εγγραφή του εσόδου και της δαπάνης που προκύπτει από τις ανωτέρω κατανομές αφορά τα ποσά που εκτιμάται ότι θα λάβει και αντίστοιχα θα πραγματοποιήσει ο δήμος κατ΄ έτος και όχι τη συνολική έγκριση χρηματοδότησης και το συνολικό κόστος του έργου. Ενδεικτικός τρόπος υπολογισμού των ποσών της εν λόγω εγγραφής παρέχεται στους δήμους μέσω της Συχνής Ερώτησης 6, η οποία βρίσκεται αναρτημένη στον ιστότοπο του Υπουργείου μας στο πεδίο Προϋπολογισμοί ΟΤΑ 2015.
20. Στον προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2015, δύναται να εμφανίζονται εγγραφές εσόδων από δάνεια μόνο υπό την προϋπόθεση ύπαρξης νομίμως συναφθείσας δανειακής σύμβασης.
21. Οι αλλαγές που εισήχθησαν στις εγγραφές του «Χρηματικού Υπολοίπου Προηγουμένης Χρήσης» (ΚΑΕ 51) αποσκοπούν στη διεύρυνση της δυνατότητας χρήσης των αδιάθετων πιστώσεων προηγούμενων ετών για την κάλυψη των αναγκών του δήμου.
Διευκρινίζεται ότι με την αναφορά στο άρθρο 3 παρ.Β5 της ΚΥΑ, «οι ΚΑΕ 5112 και 5122 αντικρίζονται με δαπάνες ΠΟΕ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Έργων», εννοείται και δίδεται έμφαση στην υποχρέωση των δήμων να εξοφλούν πρωτίστως τις παλαιότερες υποχρεώσεις τους από τις πιστώσεις που απομένουν ως υπόλοιπα κατά την 31 Δεκεμβρίου κάθε έτους.
22. Για την ανάλυση του ΚΑ 132 «ΛΟΙΠΕΣ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑ», ισχύουν τα οριζόμενα στην υπ΄αριθμ. 30842/31.07.2013 ΚΥΑ παροχής οδηγιών για την κατάρτιση των π/υ δήμων, έτους 2014, ήτοι: «Τα έσοδα των δήμων από χρηματοδοτήσεις του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ), εγγράφονται εφεξής σε διακριτό κωδικό αριθμό (1328) της υποκατηγορίας 132 «ΛΟΙΠΕΣ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑ» του σκέλους των εσόδων του προϋπολογισμού και καταργείται ο Κ.Α 1327, ο οποίος εφεξής αντικαθίσταται από τον Κ.Α 1329. Η υποκατηγορία εσόδων 132 διαμορφώνεται επομένως ως ακολούθως:
132 ΛΟΙΠΕΣ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑ
1321 Χρηματοδοτήσεις από Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα
1322 Χρηματοδοτήσεις από Κεντρικούς φορείς
1323 Χρηματοδοτήσεις έργων από Ε.Ε.
1324 Χρηματοδοτήσεις έργων από Διεθνείς οργανισμούς
1325 Επιχορηγήσεις από εθνικούς πόρους για κάλυψη έκτακτων αναγκών για έργα
1326 Έσοδα από προγραμματικές συμβάσεις για κάλυψη επενδυτικών δαπανών
1328 Χρηματοδοτήσεις από το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ) εκτός Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων
1329 Λοιπές επιχορηγήσεις για επενδύσεις και έργα».
23. Οι δαπάνες του ΚΑ 6721 κατανέμονται στην Υπηρεσία 00 «ΓΕΝΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ» αλλά και στις λοιπές υπηρεσίες, αναλόγως της φύσης της υπηρεσίας που παρέχει ο φορέας υπέρ του οποίου εγγράφεται η εισφορά.
24. Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση που παραστεί μόνο μέσα στη χρήση και εκ του νόμου ανάγκη εγγραφής συγκεκριμένου εσόδου, ή που η παράλειψη εγγραφής θα έχει ως συνέπεια τη μη τήρηση των διατάξεων του Ν. 4270/2014, επιβάλλεται η εγγραφή του σχετικού εσόδου στον π/υ, ακόμη και με αύξηση του συνολικού αθροίσματος της αντίστοιχης Ομάδας Εσόδων, εφόσον δεν υπάρχει δυνατότητα μείωσης των επιμέρους ΚΑ που την απαρτίζουν, προϋπόθεση που θα εξεταστεί επισταμένως από τις υπηρεσίες σας.
Εάν όμως η είσπραξη τέτοιου εσόδου είναι επισφαλής και προκειμένου να αποτραπεί η εγγραφή πίστωσης για δαπάνη που δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί, (ή ακόμη και εάν πραγματοποιηθεί δεν θα είναι δυνατόν να αποπληρωθεί) επιβάλλεται, ομοίως κατά παρέκκλιση, να γίνει ισόποση εγγραφή σε κωδικό αριθμό της κατηγορίας 85. Η εγγραφή αυτή θα πρέπει απαραιτήτως να γίνει με τρόπο διακριτό, σε ανεπτυγμένη μορφή του κατάλληλου κωδικού αριθμού εσόδου (χρήσης), ώστε να καθίσταται δυνατή η ακριβής αντιστοίχησή της με το σχετικό ποσό.
Γ. ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ Ν.Π.Δ.Δ ΔΗΜΩΝ
Οι περιπτώσεις (1), (2), (16) (17) και (21) της προηγούμενης ενότητας (Β.) ισχύουν αναλόγως και για τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου των δήμων. Περαιτέρω επισημαίνεται ότι στους προϋπολογισμούς των νπδδ και στο σκέλος των εσόδων, το ποσό της ετήσιας τακτικής επιχορήγησης που λαμβάνουν από τους οικείους δήμους μπορεί να εγγραφεί είτε σε Κ.Α.Ε. της ομάδας 06 «Έσοδα από επιχορηγήσεις για λειτουργικές δαπάνες» είτε στον Κ.Α.Ε. 0718 «Λοιπά τακτικά έσοδα που δεν εντάσσονται στις ανωτέρω τάξεις».
Δ. ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ
1. Το ποσό που εγγράφεται στον π/υ ως έσοδο για την κάλυψη λειτουργικών δαπανών, συμπεριλαμβανομένων και αυτών για την καταβολή αντιμισθίας στα αιρετά όργανα, πρέπει να είναι ίση με το ποσό που προκύπτει ως το γινόμενο της τελευταίας τακτικής κατανομής που αποδόθηκε στην περιφέρεια πριν από τη στιγμή κατάρτισης του π/υ της, επί δώδεκα και αυξημένο κατά 8,70%.
2. Οι πιστώσεις που εγγράφεται στον π/υ ως έσοδο για την κάλυψη δαπανών που αφορούν στη μεταφορά μαθητών, πρέπει να είναι ίση με το ύψος του ποσού που δαπάνησε η περιφέρεια για τη μεταφορά μαθητών, κατά το σχολικό έτος 2013-2014 (Σεπτέμβριος 2013 - Ιούνιος 2014), μειωμένη κατά 6,25%.
Επισημαίνεται ότι στην περίπτωση που εγγράφεται υψηλότερη δαπάνη η διαφορά θα πρέπει να καλύπτεται από λοιπά έσοδα της περιφέρειας.
3. Το ποσό που εγγράφεται στον π/υ για την κάλυψη επενδυτικών δαπανών και δαπανών βελτίωσης, συντήρησης και αποκατάστασης του οδικού δικτύου, υπολογίζονται στο ύψος του αντίστοιχου ποσού που αποδόθηκε στην περιφέρεια το έτος 2012, αυξημένο κατά 73,36%.
4. Οι πιστώσεις που εγγράφονται στον π/υ για την κάλυψη δαπανών που αφορούν την εφαρμογή του Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης και Ελέγχου (ΟΣΔΕ), υπολογίζονται στο ύψος των αντίστοιχων ποσών που αποδόθηκε στην περιφέρεια κατά το έτος 2013.
5. Οι πιστώσεις που αφορούν την καταβολή διατροφικού επιδόματος υπολογίζονται στο ύψος των αντίστοιχων ποσών που αποδόθηκε στην περιφέρεια κατά το έτος 2013.
6. Τα ποσά για την κάλυψη δαπανών που αφορούν την εφαρμογή του προγράμματος δακοκτονίας, υπολογίζονται στο ύψος των αντίστοιχων ποσών που αποδόθηκε στην περιφέρεια κατά το έτος 2013.
7. Το άθροισμα των ποσών που εγγράφονται στους ΚΑΕ που απαρτίζουν την κατωτέρω αναφερόμενη ΟΜΑΔΑ Α: ΙΔΙΑ ΕΣΟΔΑ καθώς και το ποσό που εγγράφεται στην ΟΜΑΔΑ Β: ΙΔΙΑ ΕΣΟΔΑ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΩΝ ΕΤΩΝ δεν μπορεί να υπερβαίνει τα ανώτατα ποσά που δύναται να εγγραφούν στον προϋπολογισμό του 2014 σύμφωνα με τη μεθοδολογία που ορίζεται στο άρθρο 5, παρ. Β. της υπ΄ αριθμ. 29531/25.07.2014 σχετικής ΚΥΑ.
ΟΜΑΔΑ Α: ΙΔΙΑ ΕΣΟΔΑ: `Αθροισμα των KAE (1000 μείον 1250), 3000, 4000, (5000 μείον 5200), (6000 μείον 6100 μείον 6620 μείον 6300), 7200
ΟΜΑΔΑ Β: ΙΔΙΑ ΕΣΟΔΑ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΩΝ ΕΤΩΝ: ΚΑΕ 8 000 μείον 8100 μείον 8700 μείον 8300 μείον 8620.
Επισημαίνεται ότι μετά το κλείσιμο του έτους 2014 το Υπουργείο μας θα σας αποστείλει, τα σχετικά απολογιστικά στοιχεία των παραπάνω ΟΜΑΔΩΝ Α και Β για τις περιφέρειες χωρικής αρμοδιότητάς σας, προκειμένου να μεριμνήσετε ώστε να λάβει χώρα η υποχρεωτική αναμόρφωση των προϋπολογισμών τους, σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στο ως άνω άρθρο.
Κατά τη διενέργεια δε του ελέγχου σας στις ως άνω αποφάσεις των υποχρεωτικών αναμορφώσεων των προϋπολογισμών, εφιστούμε την προσοχή σας και στις εγγραφές πιστώσεων για δαπάνες Π.Ο.Ε. (κωδικοί 02), καθώς θα πρέπει να εμφανίζεται ισόποση εγγραφή στο σύνολο αυτών με το «Σύνολο Υποχρεώσεων πλην Δανείων» του μήνα Δεκεμβρίου 2014. Το δε «Σύνολο Υποχρεώσεων πλην Δανείων» προκύπτει από τα στοιχεία που υποβάλλονται στη βάση του ΥΠ.ΕΣ. από τις ίδιες τις περιφέρειες και τα οποία θα σας αποστείλουμε μόλις είναι διαθέσιμα. Στη περίπτωση που ληφθεί νωρίτερα η απόφαση της αναμόρφωσης, από τη λήψη των στοιχείων αυτών, θα πρέπει να ελεγχθεί η παραπάνω σχέση, στην αμέσως επόμενη αναμόρφωση.
8. Οι εγγραφές που προκύπτουν από τις ανωτέρω οδηγίες μνημονεύονται στη γνώμη του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ (Παρατηρητήριο) που έχει κοινοποιηθεί στις υπηρεσίες σας για κάθε περιφέρεια αρμοδιότητάς σας.
9. Επισημαίνεται ότι σε περίπτωση που παραστεί μόνο μέσα στη χρήση και εκ του νόμου ανάγκη εγγραφής συγκεκριμένου εσόδου, ή που η παράλειψη εγγραφής θα έχει ως συνέπεια τη μη τήρηση των διατάξεων του Ν. 4270/2014, επιβάλλεται η εγγραφή του σχετικού εσόδου στον Π/Υ, ακόμη και με αύξηση του συνολικού αθροίσματος της αντίστοιχης Ομάδας Εσόδων, εφόσον δεν υπάρχει δυνατότητα μείωσης των επιμέρους κ.α. που την απαρτίζουν, προϋπόθεση που θα εξετάζεται επισταμένως από τις αρμόδιες για τον έλεγχο των π/υ υπηρεσίες σας.
10. Στον προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2015, δύναται να εμφανίζονται εγγραφές εσόδων από δάνεια μόνο υπό την προϋπόθεση ύπαρξης νομίμως συναφθείσας δανειακής σύμβασης.
11. Οι αλλαγές που εισήχθησαν στις εγγραφές για το Ταμειακό Υπόλοιπο, αποσκοπούν στη διεύρυνση της δυνατότητας χρήσης των αδιάθετων πιστώσεων προηγούμενων ετών για την κάλυψη των αναγκών της περιφέρειας.
Διευκρινίζεται ότι με την αναφορά στο άρθρο 5 παρ. Ε της ΚΥΑ «το συνολικό ποσό του ταμειακού υπολοίπου Τ110 να αντικρίζεται με δαπάνες ΠΟΕ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Έργων», εννοείται και δίδεται έμφαση στην υποχρέωση των περιφερειών να εξοφλούν πρωτίστως τις παλαιότερες υποχρεώσεις τους από τις πιστώσεις που απομένουν ως υπόλοιπα κατά την 31 Δεκεμβρίου κάθε έτους.
Ε. Ελεγχος νομιμότητας σε συνάρτηση με τη γνώμη του Παρατηρητηρίου Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ και τα οικονομικά στοιχεία των ΟΤΑ και των νπδδ αυτών που τηρούνται στη βάση δεδομένων του ΥΠΕΣ
Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 77 παρ.5 του Ν.4172/2013 η οικονομική επιτροπή, έως την 5η Σεπτεμβρίου ενσωματώνει το σχέδιο του προϋπολογισμού του δήμου στην ηλεκτρονική βάση δεδομένων που τηρείται στο Υπουργείο Εσωτερικών, προκειμένου το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των Ο.Τ.Α. να παράσχει τη γνώμη του επ" αυτού, με βάση κριτήρια που καθορίζονται με απόφαση του, με σκοπό την επίτευξη ρεαλιστικών και τουλάχιστον ισοσκελισμένων προϋπολογισμών. Με τη γνώμη του Παρατηρητηρίου, η οποία κοινοποιείται στους δήμους και στις αρμόδιες για την εποπτεία τους Αρχές και στους Υπουργούς Εσωτερικών και Οικονομικών προσδιορίζονται οι δήμοι που
α) έχουν καταρτίσει μη ρεαλιστικά σχέδια προϋπολογισμών
β) έχουν παραβεί τις οδηγίες κατάρτισης των προϋπολογισμών που παρέχονται με τη σχετική ΚΥΑ και
γ) δεν ενσωμάτωσαν το σχέδιο του προϋπολογισμού τους στην προαναφερθείσα βάση δεδομένων εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας.
Περαιτέρω, στη γνώμη περιλαμβάνονται και τα ποσά που η οικονομική επιτροπή έκαστου δήμου είναι αναγκαίο να εγγράψει σε επιμέρους κωδικούς ή ομάδες κωδικών αριθμών του σχεδίου του προϋπολογισμού, ώστε αυτός να καταστεί ρεαλιστικός. Το Υπουργείο Εσωτερικών παρέχει οδηγίες για την ανάλογη διαμόρφωση του σχεδίου του προϋπολογισμού, το οποίο υποβάλλεται από την οικονομική επιτροπή στο δημοτικό συμβούλιο προς συζήτηση και ψήφιση το αργότερο έως το τέλος Οκτωβρίου και υποχρεωτικά συνοδεύεται από τη Γνώμη του Παρατηρητηρίου, τις οδηγίες του Υπουργείου Εσωτερικών, όπου αυτές απαιτούνται, καθώς και από αιτιολογική έκθεση, στην οποία παρουσιάζονται οι τυχόν προσαρμογές που επήλθαν στο σχέδιο του προϋπολογισμού.
Τα ανωτέρω ισχύουν και για τα νομικά πρόσωπα των δήμων, που εφαρμόζουν τις ίδιες με αυτούς ρυθμίσεις. Όμοιες διατάξεις ισχύουν για τους προϋπολογισμούς των περιφερειών, σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 78 του ιδίου νόμου.
Ενόψει των ανωτέρω, τα κριτήρια αξιολόγησης της ρεαλιστικότητας των σχεδίων των π/υ που καθορίστηκαν από το Παρατηρητήριο, όπως γνωρίζετε, ταυτίζονται με αντίστοιχες οδηγίες κατάρτισης των π/υ οικ. έτους 2015 που παρασχέθηκαν με τις 29530/25.07.2014 και 29531/25.07.2014 ΚΥΑ. Επισημαίνεται ότι τις προαναφερθείσες οδηγίες των ΚΥΑ υποχρεούνται όλοι οι φορείς να τηρήσουν και οι υπηρεσίες σας να εφαρμόσουν κατά τον έλεγχο νομιμότητας των π/υ τους. Το Παρατηρητήριο κοινοποίησε τη διατυπωθείσα γνώμη του τόσο στις υπηρεσίες σας, όσο σε όλους τους φορείς αρμοδιότητάς σας (δήμους, περιφέρειες, δημοτικά νπδδ), ανεξαρτήτως εάν αυτοί υπέβαλαν εκπρόθεσμα ή δεν υπέβαλαν σχέδιο π/υ τους στη βάση δεδομένων του ΥΠΕΣ. Στη γνώμη αναγράφηκαν τα ποσά που προκύπτουν βάσει των προαναφερθεισών οδηγιών (οι οποίες μνημονεύονται και στις ενότητες Β, Γ και Δ του παρόντος), επισημάνθηκαν στους φορείς που υπέβαλαν σχέδιο π/υ οι προσαρμογές που ήταν αναγκαίο να επέλθουν σε αυτό, όταν οι αντίστοιχες εγγραφές απέκλιναν των προαναφερθέντων ποσών και στις περιπτώσεις αυτές παρασχέθηκαν στους φορείς και σχετικές οδηγίες από το ΥΠΕΣ, οι οποίες επίσης κοινοποιήθηκαν στις υπηρεσίες σας. Ειδικότερα δε για τον προσδιορισμό των ανώτατων ποσών που δύνανται να εγγραφούν στις ομάδες εσόδων Ι. (ή Α.) και ΙΙ. (ή Β) ελήφθησαν υπόψη τα στοιχεία εκτέλεσης των προϋπολογισμών 2013 και 2014 που αντλήθηκαν από τη βάση δεδομένων κατά το χρόνο που αναφέρεται στη γνώμη, σε συνδυασμό με το μήνα αναφοράς που δηλώθηκε από τους φορείς ότι ελήφθη υπόψη κατά την κατάρτιση του π/υ τους. Όσον αφορά δε τους φορείς που δεν υπέβαλαν σχέδιο π/υ το Παρατηρητήριο προς υποβοήθηση αυτών και επιδιώκοντας τη διασφάλιση της τήρησης των προβλεπόμενων προθεσμιών (ψήφιση των π/υ μέχρι τις 15 Νοεμβρίου, προκειμένου ο έλεγχος αυτών από τις υπηρεσίες σας να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2014 και να είναι δυνατή η εκτέλεσή τους από 1 Ιανουαρίου 2015), κοινοποίησε τη διατυπωθείσα γνώμη του στους συγκεκριμένους φορείς καθώς και στις υπηρεσίες σας, επισημαίνοντας ειδικώς ως προς τις ανωτέρω ομάδες εσόδων εναλλακτικά ανώτατα ποσά, ανάλογα του μήνα που ήταν δυνατό να επιλέξει ο φορέας ως βάση για τις σχετικές εγγραφές, όπως αυτά ήταν διαθέσιμα στη βάση δεδομένων του ΥΠΕΣ κατά το χρόνο σύνταξης της σχετικής γνώμης (Ιούνιος, Ιούλιος, Αύγουστος).
Επισημαίνεται ότι το περιεχόμενο της διατυπωθείσας γνώμης του Παρατηρητηρίου, όπως άλλωστε ρητώς αναφέρεται στις σχετικές διατάξεις ( άρθρα 77 παρ. 5 και 78 παρ. 4 Ν.4172/2013 ) δεν είναι δεσμευτικό για το οικείο (δημοτικό ή περιφερειακό ή διοικητικό) συμβούλιο καθότι πρόκειται για απλή και όχι σύμφωνη γνώμη κατά τη γραμματική διατύπωση του νόμου και ως εκ τούτου είναι δυνατή η ψήφιση και επικύρωση π/υ, στον οποίο εγγράφονται ποσά διάφορα αυτών που αναφέρονται στη γνώμη, υπό την αυτονόητη προϋπόθεση ότι δεν παραβιάζονται οι οδηγίες των υπ΄ αριθμ. 29530/25.07.2014 και 29531/25.07.2014 ΚΥΑ και αιτιολογούνται οι τυχόν προσαρμογές που επήλθαν στο σχέδιο του π/υ από την οικονομική επιτροπή ή το συμβούλιο είτε λόγω του χρόνου υποβολής του στο τελευταίο, είτε λόγω του περιεχομένου της γνώμης και των οδηγιών του ΥΠΕΣ ή για οποιοδήποτε άλλο λόγο που στοιχειοθετείται επαρκώς. Η γνώμη υποχρεωτικά κατά νόμο συνοδεύει τον π/υ κατά τη ψήφισή του, προκειμένου το περιεχόμενό της να γνωστοποιείται και να αξιολογείται από όλα τα μέλη του συμβουλίου. Οι υπηρεσίες σας προβαίνουν στο σχετικό έλεγχο κατά την υποβολή του ψηφισθέντος π/υ και σε περίπτωση που διαπιστώσουν ότι δεν τηρήθηκε η ως άνω τυπική διαδικασία, τότε ο π/υ πρέπει να αναπεμφθεί για την τήρηση της διαδικασίας αυτής.
Στο πλαίσιο της πρόβλεψης περί προσαρμογών και προκειμένου να αποτυπωθούν με πιο αξιόπιστο τρόπο οι προβλέψεις ως προς την είσπραξη των εσόδων, είναι δυνατόν για τις ομάδες εσόδων Ι. και ΙΙ. (ή Α. και Β. για τις περιφέρειες) να έχουν εγγραφεί στον π/υ ποσά με βάση άλλο μήνα αναφοράς, μεταγενέστερο αυτού που αναφέρεται στη γνώμη του Παρατηρητηρίου. Στην περίπτωση αυτή όμως, προκειμένου να καταστεί δυνατός ο έλεγχος νομιμότητας, σύμφωνα και με τις σχετικές οδηγίες των ανωτέρω ΚΥΑ, απαιτείται η προηγούμενη ενσωμάτωση των σχετικών οικονομικών στοιχείων στη βάση δεδομένων «Οικονομικών Στοιχείων ΟΤΑ» του ΥΠΕΣ μέσω των σχετικών Στατιστικών Δελτίων και η υποβολή των συγκεκριμένων Δελτίων στις υπηρεσίες σας μαζί με το ψηφισθέντα προϋπολογισμό (στο Παράρτημα ΙΙ, το οποίο λόγω της έκτασής του θα σας αποσταλεί μόνο ηλεκτρονικά, εμφανίζονται τα υποδείγματα των δελτίων που θα πρέπει να υποβληθούν από τους φορείς στις υπηρεσίες σας προκειμένου να ασκηθεί ο έλεγχος). Τα Στατιστικά Δελτία είναι τριμηνιαία για τα νπδδ που δεν έχουν ενταχθεί στο Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης (ΜΦΓΚ) της ΕΛΣΤΑΤ και μηνιαία για όλους τους δήμους, τις περιφέρειες και όσα νπδδ έχουν ενταχθεί στον υποτομέα «ΟΤΑ S.1313» του ΜΦΓΚ. Το ΜΦΓΚ όπως διαμορφώθηκε και εξελίχθηκε κατά την περίοδο 2008 έως 2014 μπορείτε να το αναζητήσετε στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.statistics.gr/portal/page/portal/ESYE/PAGE-themes?p_param=A12 03.
Οι δήμοι, οι περιφέρειες και τα νπδδ αυτών κατά τον έλεγχο του προϋπολογισμού τους από τις υπηρεσίες σας, θα πρέπει να έχουν υποβάλει στη βάση δεδομένων, μέσω των Στατιστικών Δελτίων, τα πλήρη οικονομικά στοιχεία της περιόδου που αποτελεί τη βάση υπολογισμού των Ομάδων Εσόδων Ι και ΙΙ των παρ.Β1 και Β2 αρθ.3 ΚΥΑ. 29530/25.07.2014 (Β΄ 2059)) και των Ομάδων Εσόδων Α. και Β. παρ. Β αρθ.5 ΚΥΑ. 29531/25.07.2014 (Β΄ 2060), καθώς και του μηνός Δεκεμβρίου 2013 (στοιχεία σωρευτικά για το έτος 2013) σύμφωνα με την εκ της νομοθεσίας οριζόμενη σχετική υποχρέωσή τους (π.χ. εάν ένας φορέας έχει δηλώσει ως περίοδο βάσης υπολογισμού το 9μηνο, απαιτούνται τα Στατιστικά Δελτία Σεπ. 2013, Σεπ. 2014 και Δεκ. 2013). Πέραν της ηλεκτρονικής υποβολής των ανωτέρω στοιχείων στις βάσεις δεδομένων οικονομικών στοιχείων, οι φορείς απαιτείται να σας προσκομίσουν τα σχετικά Στατιστικά Δελτία σε έντυπη μορφή, τα οποία πρέπει να φέρουν τις υπογραφές του στατιστικού ανταποκριτή και του Προϊσταμένου της Οικονομικής Υπηρεσίας ή του αρμόδιου για τα οικονομικά του φορέα, πιστοποιώντας κατ΄ αυτόν τον τρόπο την πληρότητα, εγκυρότητα και ορθότητα των υποβληθέντων στοιχείων.
Υποδείγματα των ανωτέρω Δελτίων επισυνάπτονται στο Παράρτημα ΙΙ του παρόντος.
Επικουρικά και μόνο σε περιπτώσεις όπου διατηρείτε τυχόν επιφυλάξεις ως προς τα εν λόγω στοιχεία και θεωρείτε ότι χρήζουν διασταύρωσης, δύνανται αυτά να υποβάλλονται και από το Υπουργείο, ύστερα από σχετικό αίτημα στη Διεύθυνση Οικονομικών Τ.Α.
Σημειώνεται ότι η ένταξη ενός νπδδ στο ΜΦΓΚ συνεπάγεται αυτόματα την υποχρέωση υποβολής των οικονομικών του στοιχείων μέσω μηνιαίων δελτίων (έναντι τριμηνιαίων προ της ένταξής του) και ως εκ τούτου θα πρέπει να υποβληθούν στις υπηρεσίες σας προς πιστοποίηση των σχετικών στοιχείων, ανάλογα δελτία.
Στην περίπτωση όπου ένα νπδδ που ήταν (ή είναι) εκτός ΜΦΓΚ ορίσει ως περίοδο βάσης υπολογισμού των Ομάδων Εσόδων Ι. και ΙΙ. περίοδο για την οποία δεν είχε την υποχρέωση υποβολής μηνιαίου στατιστικού δελτίου, (π.χ. 7μηνη ή 8μηνη βάση), τότε θα πρέπει να προσκομίσει τα οικονομικά στοιχεία που έχει καταθέσει στο προηγούμενο τριμηνιαίο δελτίο της περιόδου αυτής (σωρευτικά στοιχεία από την αρχή του έτους και μέχρι το τέλος του συγκεκριμένου τριμήνου) καθώς και ξεχωριστό έντυπο, με τις ίδιες ως άνω υπογραφές, στο οποίο θα πρέπει να αποτυπώνονται για τα ανωτέρω έσοδα σε διακριτές στήλες, τα στοιχεία α) που καταγράφονται στα σχετικά, προσκομισθέντα δελτία β) τα στοιχεία της περιόδου που δεν καλύπτουν τα δελτία και γ) το άθροισμα των προαναφερθέντων στοιχείων.
Για παράδειγμα, ένα νπδδ που εντάχθηκε στο ΜΦΓΚ της ΕΛΣΤΑΤ τον Σεπτέμβριο 2013 ή το Μάρτιο 2014 (άρα μετά από τον μήνα αυτό έχει την υποχρέωση υποβολής μηνιαίων στοιχείων) και έχει δηλώσει ως περίοδο υπολογισμού το 8μηνο, τότε θα πρέπει να υποβάλλει στις υπηρεσίες σας τα εξής:
α) το Στατιστικό Δελτίο του Δεκεμβρίου 2013 (12μηνη περίοδος 2013)
β) το Στατιστικό Δελτίο του Αυγούστου 2014 (8μηνη περίοδος 2014)
γ) το Στατιστικό Δελτίο του Β΄ Τριμήνου 2013 (6μηνη περίοδος 2013)
Στα στατιστικά δελτία πρέπει να αποτυπώνονται όλα τα στοιχεία εισπράξεων / πληρωμών που αναγράφονται σε αυτά.
δ) έντυπο στο οποίο να αναγράφονται σε διακριτές στήλες τα στοιχεία των Ομάδων Εσόδων Ι και ΙΙ των παρ.Β1 και Β2 αρθ.3 ΚΥΑ. 29530/25.07.2014 και των Ομάδων Εσόδων Α. και Β. παρ. Β αρθ.5 ΚΥΑ. 29531/25.07.2014 που αποτυπώνονται σε καθένα από τα παραπάνω τρία δελτία, στήλη με τα ίδια στοιχεία για την περίοδο Ιουλίου-Αυγούστου 2013 και στήλη όπου θα εμφανίζεται το άθροισμα των στοιχείων της περιόδου αυτής (Ιουλίου-Αυγούστου) με τα στοιχεία του (γ) στατιστικού δελτίου (Ιανουάριος-Ιούνιος), ώστε να προκύψουν τα στοιχεία της περιόδου Ιανουάριος-Αύγουστος 2013 και να καταστεί δυνατή για την εφαρμογή της σχετικής οδηγίας της ΚΥΑ, η σύγκριση της με την αντίστοιχη περίοδο του έτους 2014 (Ιανουάριος-Αύγουστος 2014 / (β) στατιστικό δελτίο).
ΣΤ. ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΥΠΕΣ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΩΝ Π/Υ ΚΑΙ ΤΩΝ ΟΠΔ
Μετά τη λήψη του παρόντος παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για τους φορείς που έχουν υποβάλλει τον προϋπολογισμό τους και το Ολοκληρωμένο Πλαίσιο Δράσης προς επικύρωση στις υπηρεσίες σας. Εν συνεχεία, για όσο χρόνο διενεργείται έλεγχος νομιμότητας, είναι απαραίτητο να μας ενημερώνετε για την πορεία του στο τέλος κάθε εβδομάδας μέχρι το τέλος Νοεμβρίου και σε καθημερινή βάση από 1ης Δεκεμβρίου, με ένα αρχείο σε μορφή excel, σύμφωνα με το υπόδειγμα που δίνεται στο Παράρτημα Ι, το οποίο θα πρέπει να αποστέλλετε στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο oikonomika.ota1@ypes.gr υπό τον τίτλο (θέμα) «Αποκεντρωμένη Διοίκηση - Πορεία ελέγχου π/υ οικ. έτους 2015».
Περαιτέρω, στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο prota@ypes.gr, μπορείτε να αποστέλλετε τυχόν ερωτήματά σας αναφορικά με τον έλεγχο των προϋπολογισμών, με θέμα «Αποκεντρωμένη Διοίκηση - Ερωτήματα π/υ οικ. έτους 2015» και παράλληλα να συμβουλεύεστε σε τακτική βάση την ενότητα «Συχνές Ερωτήσεις / Προϋπολογισμοί ΟΤΑ 2015» του ιστότοπου του ΥΠΕΣ (http://www.ypes.gr/el/Ministry/FAQ/proypologismoi_ota/), όπου θα αναρτώνται απαντήσεις επί ερωτημάτων ευρύτερου ενδιαφέροντος.
Τέλος τονίζεται ιδιαιτέρως η αναγκαιότητα ολοκλήρωσης του ελέγχου νομιμότητας και επικύρωσης των π/υ όλων των υπόχρεων φορέων μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2014, γεγονός που καθιστά επιβεβλημένη τη στελέχωση των υπηρεσιών που θα απασχοληθούν με το συγκεκριμένο έργο με επαρκές προσωπικό, έστω και βραχυπρόθεσμα και προς εξυπηρέτηση του συγκεκριμένου σκοπού.
Το παρόν κοινοποιείται και στους ΟΤΑ της χώρας προς ενημέρωσή τους και επίσπευση των ενεργειών τους κατά το μέρος των οδηγιών που τους αφορούν, ώστε να καταστεί εφικτή η επικύρωση των π/υ και των ΟΠΔ το συντομότερο δυνατόν και να αποτραπούν καθυστερήσεις λόγω αναπομπής αυτών από τις οικείες Αποκεντρωμένες Διοικήσεις.
Παραμένοντας στη διάθεσή σας για κάθε περαιτέρω διευκρίνιση και πληροφορία, σας ενημερώνουμε ότι αποκλειστικά επί θεμάτων στατιστικών δελτίων της βάσης δεδομένων, υπεύθυνοι ενημέρωσης είναι οι κ.κ Μ. Προβατάρης (2131364802)και Γ.Καρύδας (2131364828.), ενώ για λοιπά θέματα οι κ.κ. Γ. Παπανικολοπούλου (2131364801), Π. Μαυρομμάτης (2131364803), Ε. Μαμούρη (2131364818), Ν. Μυλωνάς (2131364836), , Γ. Στεφανάκης (2131364838) και Α. Ντονά (2131364844).
Ο Αναπληρωτής Υπουργός |
Ο Υπουργός |
Θεόφιλος Λεονταρίδης |
Αργύρης Ντινόπουλος |