ΠΟΛ. 1225/2000 (18/08/2000)

Σε περίπτωση εισφοράς δημοσίου τεχνικού έργου από τον αρχικό ανάδοχο σε κοινοπραξία ή εταιρία στην οποία συμμετέχει και ο ίδιος, η προβλεπόμενη από τις διατάξεις της περ. β΄ της παρ. 1 του άρθρου 55 του Ν. 2238/1994 παρακράτηση φόρου 3% θα ενεργείται μόνο από τον εργοδότη (Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ., κλπ.).
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝΑθήνα, 18 Αυγούστου 2000
  Αρ.Πρωτ.: 1073105/10978/Β0012
  ΠΟΛ. 1225

ΘΕΜΑ:

Σε περίπτωση εισφοράς δημοσίου τεχνικού έργου από τον αρχικό ανάδοχο σε κοινοπραξία ή εταιρία στην οποία συμμετέχει και ο ίδιος, η προβλεπόμενη από τις διατάξεις της περ. β΄ της παρ. 1 του άρθρου 55 του Ν. 2238/1994 παρακράτηση φόρου 3% θα ενεργείται μόνο από τον εργοδότη (Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ., κλπ.).

Με αφορμή ερωτήματα που έχουν τεθεί στην υπηρεσία μας, αναφορικά με το πιο πάνω θέμα, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

1 .Σύμφωνα με τις διατάξεις του δευτέρου εδαφίου της περ. α΄ της παρ. 3 του άρθρου 34 του Ν. 2238/1994, επί εισφοράς αναληφθέντος όλου ή μέρους του έργου (του Δημοσίου, δήμων και κοινοτήτων, δημόσιων επιχειρήσεων ή εκμεταλλεύσεων, οργανισμών ή επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας και νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου) σε εταιρία οποιασδήποτε μορφής ή κοινοπραξία που έχει την έδρα της στην ημεδαπή ή αλλοδαπή, στην οποία μετέχει και ο εισφέρων ανάδοχος ή απευθείας συμβασιούχος, τα κατά τις διατάξεις της παρούσας περίπτωσης λαμβανόμενα ως ακαθάριστα έσοδα θεωρούνται κτώμενα από την εταιρία ή κοινοπραξία και η εισφορά αυτή δεν θεωρείται υπεργολαβία.

2 .Κατά την έννοια των προαναφερομένων διατάξεων του νόμου, δεν θεωρείται ότι συντρέχει θέμα υπεργολαβίας, οσάκις ο ανάδοχος ή απευθείας συμβασιούχος εισφέρει όλο ή μέρος του αναληφθέντος έργου (του Δημοσίου, δήμων και κοινοτήτων κλπ.) σε εταιρία ή κοινοπραξία που έχει την έδρα της στην ημεδαπή ή αλλοδαπή, με την προϋπόθεση ότι, ο εισφέρων το έργο ανάδοχος είναι απαραιτήτως μέλος της εταιρίας ή κοινοπραξίας στην οποία και εισφέρεται το αναληφθέν έργο.

Στην περίπτωση αυτή, τα ακαθάριστα έσοδα από την εκτέλεση του συγκεκριμένου έργου ή τμήματος του έργου αυτού, θεωρούνται ότι αποκτώνται από την εταιρία ή κοινοπραξία στην οποία εισφέρθηκε το έργο αυτό, και από το λόγο αυτό, η εισφορά αυτή δεν θεωρείται υπεργολαβία.

3 .Περαιτέρω, με τις διατάξεις της περ. β΄ της παρ. 1 του άρθρου 55 του Ν. 2238/1994 ορίζεται ότι, στα εισοδήματα εργοληπτών κατασκευής κάθε είδους τεχνικών έργων ενεργείται παρακράτηση φόρου με συντελεστή τρία τοις εκατό (3%) που υπολογίζεται στην αξία του κατασκευαζόμενου έργου. Υπόχρεος σε παρακράτηση ορίζεται το Δημόσιο γενικά και κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που ενεργεί την καταβολή. Αν για οποιονδήποτε λόγο δεν παρακρατήθηκε ο φόρος, τότε αυτός αποδίδεται με δήλωση του δικαιούχου της αμοιβής κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 60 του ίδιου νόμου.

4 .Από τις πιο πάνω διατάξεις προκύπτει ότι, σε περίπτωση εκτέλεσης δημόσιου τεχνικού έργου από κοινοπραξία ή εταιρία στην οποία συμμετέχει, λόγω εισφοράς του έργου, και ο αρχικός ανάδοχος, το εργολαβικό αντάλλαγμα καταβάλλεται βάσει των ενεργουμένων επιμετρήσεων και εκδιδομένων τιμολογίων στον αρχικό ανάδοχο, ο οποίος στη συνέχεια καταβάλλει αυτό στην κατασκευάστρια κοινοπραξία ή εταιρία, κατόπιν εκδόσεως του σχετικού τιμολογίου. Κατά συνέπεια, με βάση τις διατάξεις της περιπτ. β΄ της παραγρ. 1 του άρθρου 55 του Ν. 2238/1994 θα έπρεπε κανονικά να γίνεται δύο φορές παρακράτηση του φόρου 3%. Κατ΄αρχήν από το Δημόσιο κατά την καταβολή του εργολαβικού ανταλλάγματος στον Ανάδοχο και στη συνέχεια, από τον Ανάδοχο κατά την καταβολή του εν λόγω ποσού στην κατασκευάστρια εταιρία ή κοινοπραξία. Όμως, διπλή παρακράτηση φόρου εισοδήματος για το ίδιο εισόδημα δεν νοείται και περαιτέρω, θα μπορούσε να υποστηριχθεί η άποψη ότι από φορολογικής απόψεως το ορθό θα ήταν η παρακράτηση φόρου να γίνεται σε βάρος της κατασκευάστριας κοινοπραξίας ή εταιρίας, η οποία και αποκτά στη συγκεκριμένη περίπτωση εξολοκλήρου το εισόδημα.

5 .Όμως, με βάση τις διατάξεις του Ν. 1418/1984 περί δημοσίων έργων, ο κύριος του έργου, Δημόσιο, Δήμος, κ.λ.π., συναλλάσσεται μόνο με τον αρχικό ανάδοχο, ο οποίος είναι και υπεύθυνος για την καλή εκτέλεση του έργου, παρακρατώντας στις περισσότερες περιπτώσεις και σχετική εγγύηση. Κατά συνεπεία, αυτός θα πρέπει να προβαίνει σε παρακράτηση φόρου 3% κατά την καταβολή του εργολαβικού ανταλλάγματος στον ανάδοχο.

6 .Από όσα προαναφέρθηκαν, είναι φανερό ότι εφόσον δεν συντρέχει περίπτωση υπεργολαβίας, δεν νοείται καταβολή σε υπεργολάβο, όταν ο αρχικός ανάδοχος του έργου του Δημοσίου, δήμων κτλ. καταβάλει το ποσό που αναλογεί στην εταιρία ή κοινοπραξία στην οποία εισέφερε το αναληφθέν έργο. Γι΄ αυτό, γίνεται δεκτό με την παρούσα ότι, σε περίπτωση εισφοράς δημόσιου τεχνικού έργου από τον αρχικό ανάδοχο σε κοινοπραξία ή εταιρία στην οποία συμμετέχει και ο ίδιος, η προβλεπόμενη από τις διατάξεις της περ. β΄ της παραγρ. 1 του άρθρου 55 του Ν. 2238/1994 παρακράτηση φόρου 3% θα ενεργείται μόνο από τον εργοδότη (Δημόσιο, Δήμο, Ν.Π.Δ.Δ., δημόσιες επιχειρήσεις, κ.λ.π.) κατά την καταβολή του εργολαβικού ανταλλάγματος στον αρχικό ανάδοχο. Στη συνέχεια, ο φόρος αυτός θα επιστρέφεται στον ανάδοχο με την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, όπως γίνεται μέχρι σήμερα.

7 .Από την έκδοση της παρούσας, κάθε άλλη διαταγή με αντίθετο περιεχόμενο παύσει να ισχύει.

8 .Επιπλέον, επισημαίνεται ότι για τεχνικά έργα του Δημοσίου, δήμων,κτλ., που ήδη εκτελούνται, με βάση όσα προαναφέρθηκαν, δηλαδή έχουν αρχίσει ήδη να κατασκευάζονται από εταιρία ή κοινοπραξία στην οποία συμμετέχει και ο αρχικός ανάδοχος που τα εισέφερε σ΄αυτήν, δε θα διενεργείται, από την έκδοση της παρούσας και εφεξής, παρακράτηση φόρου από τον ανάδοχο στην κατασκευάστρια εταιρία ή κοινοπραξία, ενώ η τελευταία θα δικαιούται να συμψηφίσει το φόρο που τυχόν, έχει ήδη παρακρατηθεί στη χρήση 2000, με βάση τα εκδοθέντα προς τον ανάδοχο τιμολόγιά της.