Αρ.Πρωτ 17310/2015 (10/03/2015)

Κατάρτιση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής ετών 2016-2019.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Αθήνα, 10 Μαρτίου 2015

ΓΕΝ. ΓΡΑΜ. ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

Αρ.Πρωτ.: 2/17310/ΔΠΓΚ

ΓΕΝΙΚΟ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ

 

ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΠΡΟΫΠ/ΣΜΟΥ & ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

 

ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ

 

ΤΜΗΜΑ Β΄- Εσόδων

 

Δ/ΝΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ

 

ΤΜΗΜΑ Α΄

 

ΘΕΜΑ:

Κατάρτιση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής ετών 2016-2019.

Εν όψει της κατάρτισης του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής, αποστέλλεται η παρούσα εγκύκλιος για την κατάρτιση του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής ετών 2016-2019 στο σκέλος των εσόδων, προκειμένου να υποβληθούν οι σχετικές προτάσεις των αρμοδίων φορέων με καταληκτική ημερομηνία υποβολής 30 Μαρτίου 2015, σύμφωνα με τις παρακάτω οδηγίες:

Α. ΓΕΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1γ, του άρθρου 43, του Ν. 4270/2014 (ΦΕΚ Α 143/28-6-2014) «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) - Δημόσιο Λογιστικό και άλλες διατάξεις», το ΜΠΔΣ περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τις ποσοτικές επιπτώσεις των προβλεπόμενων δημοσιονομικών και άλλων παρεμβάσεων οικονομικής πολιτικής επί του ισοζυγίου της Γενικής Κυβέρνησης για τα επόμενα τέσσερα χρόνια.

Το ΜΠΔΣ 2016-2019 θα περιλαμβάνει την περιγραφή και αξιολόγηση των δημοσιονομικών αποτελεσμάτων των δύο προηγούμενων ετών (2013-2014), καθώς και τις προβλέψεις των δημοσιονομικών προοπτικών για α) το τρέχον έτος (2015), β) το έτος προϋπολογισμού (2016) και γ) τα τρία επόμενα έτη (2017-2019).

Μ ε την παρούσα εγκύκλιο ζητείται από τους αρμόδιους φορείς να αποστείλουν στο ΓΛΚ τις ποσοτικοποιημένες προβλέψεις τους, τόσο για το βασικό σενάριο, όσο και για τις νέες πολιτικές - δράσεις - προτεραιότητες των επόμενων ετών, που αποτυπώνουν τη συνολική πολιτική της κυβέρνησης ανά έτος και που καλύπτουν τη διάρκεια του υπό κατάρτιση ΜΠΔΣ.

Β. Η συμβολή των φορέων στην κατάρτιση του ΜΠΔΣ 2016-2019

Στο πλαίσιο αυτό, για την κατάρτιση ενός αξιόπιστου ΜΠΔΣ είναι απαραίτητη η τεκμηριωμένη πρόβλεψη των προσδοκώμενων δημοσίων εσόδων.

Ως εκ τούτου, θα πρέπει να καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια για τον ακριβή και τεκμηριωμένο προσδιορισμό του ύψους των δημοσίων εσόδων των ετών 2015 έως και 2019, λαμβάνοντας υπόψη τα κατωτέρω:

Ι. ΒΑΣΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

Στο πλαίσιο της κατάρτισης του ΜΠΔΣ, σε πρώτη φάση οι αρμόδιες Υπηρεσίες καλούνται να προσδιορίσουν καταρχάς το ΒΑΣΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ της περιόδου που καλύπτει α) το τρέχον έτος (2015), β) το έτος προϋπολογισμού (2016) και γ) τα τρία επόμενα έτη (2017-2019), στο σκέλος των εσόδων.

Ως ΒΑΣΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ορίζεται η διενέργεια προβλέψεων εσόδων ανά έτος για όλη την περίοδο 2015-2019, λαμβάνοντας υπόψη τα κατωτέρω:

1. Τις ενδεικτικές μακροοικονομικές προβλέψεις για τη συγκεκριμένη περίοδο (ρυθμός ανάπτυξης, ανεργία, πληθωρισμός κ.λπ.) όπως παρουσιάζονται στο Παράρτημα ΙΙ, λαμβάνοντας υπόψη ότι σε ενδεχόμενο επικαιροποίησής τους θα υπάρξει νεότερη ενημέρωση, και

2. Τις επικαιροποιημένες αποδόσεις των παρεμβάσεων στα έσοδα που ίσχυαν μέχρι τώρα.

Επομένως, το σενάριο βάσης είναι η προβολή της εξέλιξης των δημοσιονομικών μεγεθών, κάτω από συγκεκριμένες μακροοικονομικές υποθέσεις για τη συνολική επίδοση της οικονομίας, χωρίς πρόσθετες δημοσιονομικές παρεμβάσεις και νέες πολιτικές, πέραν εκείνων που έχουν θεσπιστεί μέχρι 31-12-2014. Για παράδειγμα, με τις πρόσφατες διατάξεις του Ν. 4305/2014, η Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης στα φυσικά πρόσωπα του άρθρου 29, του Ν. 3986/2011 (Α.152), όπως ισχύει, επιβάλλεται και στα εισοδήματα που αποκτώνται κατά τα φορολογικά έτη 2015 και 2016 με μειωμένους τους συντελεστές των περιπτώσεων α, β, γ, δ και ε της παρ. 3, του άρθρου αυτού, κατά τριάντα τοις εκατό (30%). Η εν λόγω διάταξη θεσπίστηκε εντός του 2014, αν και ξεκινά να ισχύει από 1-1-2015, έχει περιληφθεί στον Κρατικό Προϋπολογισμό έτους 2015 και συνεπώς θα περιληφθεί στο βασικό σενάριο.

Το σενάριο βάσης που θα εκπονήσουν οι φορείς θα πρέπει να είναι ρεαλιστικό και ακριβές και να αποτυπώνει τις καλύτερες δυνατές προβλέψεις για τις δημοσιονομικές επιδόσεις των φορέων σε όλη την υπό εξέταση περίοδο.

ΙΙ. ΝΕΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ

Το δεύτερο τμήμα πληροφόρησης που αναμένεται από τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, είναι οι προβλέψεις τους για τις νέες πολιτικές που έχουν τεθεί ως προτεραιότητες για τα επόμενα έτη και η δημοσιονομική επίπτωση αυτών κατ΄ έτος, τόσο σε επίπεδο παρέμβασης, όσο και σε επίπεδο Κωδικού Αριθμού Εσόδου (Κ.Α.Ε.), συνδεόμενου με τη νέα πολιτική.

Ειδική Επισήμανση:

Πρόβλεψη εσόδων

Ο προσδιορισμός του ύψους των προβλεπομένων εσόδων σε κάθε παρέμβαση θα αναφέρεται στις προσδοκώμενες εισπράξεις και όχι στις βεβαιώσεις των εσόδων. Το στοιχείο της βεβαίωσης μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως βάση υπολογισμού των εισπράξεων.

ΙΙΙ. Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.)

Οι προτάσεις για τα πάσης φύσεως έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) θα υποβληθούν από τη Διεύθυνση Δημοσίων Επενδύσεων. Ειδικότερα όσον αφορά τις εκτιμήσεις των εσόδων έτους 2015 αυτές θα πρέπει να περιλαμβάνουν διακριτά τα ταμειακά έσοδα και τις προσαρμογές, π.χ. από αιτήσεις που υποβλήθηκαν στα προηγούμενα έτη, ή αιτήσεις που θα υποβληθούν στο τρέχον έτος κλπ.

Γ. ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ

Οι αρμόδιες υπηρεσίες θα πρέπει να υποβάλουν τις προτάσεις τους με την εξής διαδικασία:

Βήμα 1ο: Έτος βάσης για τη διενέργεια προβλέψεων

Ως βάση για τη διενέργεια προβολών των εσόδων στο διάστημα 2015-2019, θα ληφθούν υπόψη τα οριστικά στοιχεία για το κλείσιμο του 2014. Ως προς το ποσό των επιστροφών εσόδων, θα δοθούν εκτιμήσεις τόσο σε ταμειακή βάση κατ΄ έτος, όσο και για το stock των εκκρεμών ΑΦΕΚ, που θα παραμένουν απλήρωτα στις 31/12 έκαστου έτους.

Βήμα 2ο: Μακροοικονομικές προβλέψεις

Κατά το μέρος που κάποια από τα στοιχεία των εσόδων για την περίοδο 2015-2019, όπως έχουν προκύψει από το Βήμα 1, εξαρτώνται από την εξέλιξη των μακροοικονομικών προβλέψεων για την ελληνική οικονομία (Πίνακας 2 του Παραρτήματος), τα στοιχεία αυτά θα πρέπει να αναπροσαρμοσθούν, ώστε να ενσωματώσουν τις μακροοικονομικές προβλέψεις για το διάστημα 2015-2019 (π.χ. αν κάποια από τα λοιπά έσοδα συνδέονται με τον ονομαστικό ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας ή τη συνολική ζήτηση, θα γίνει ανάλογη προβολή βάσει των προβλέψεων μεταβολής του ονομαστικού ΑΕΠ ή της συνολικής ζήτησης κ.λπ.).

Βήμα 3ο: Νέες Πολιτικές

Συμπλήρωση και αποστολή του εντύπου ΜΙ(επισυνάπτεται).

Έντυπο Μ1

Στο έντυπο αυτό, υπόδειγμα του οποίου επισυνάπτεται, θα πρέπει να περιέχονται τα εξής δεδομένα:

α) Στοιχεία Υπηρεσίας: Θα αναγραφεί ο τίτλος της υπηρεσίας που υποβάλλει την πρόταση και θα συμπληρωθούν απαραιτήτως τα στοιχεία των αρμοδίων υπαλλήλων και τα τηλέφωνα επικοινωνίας.

β) Περιγραφή παρέμβασης: Θα αναγραφεί η δημοσιονομική παρέμβαση, με περαιτέρω ειδικότερη περιγραφή, ως προς την έναρξη εφαρμογής της περιγραφόμενης δράσης, τον τρόπο και χρόνο βεβαίωσης και είσπραξης (προβλεπόμενες δόσεις και χρόνος καταβολής), αν αντικαθιστά κάποια υφιστάμενη πηγή εσόδου, καθώς και κάθε άλλο διαθέσιμο στοιχείο.

γ) Δημοσιονομικές επιπτώσεις στα έσοδα της περιόδου 2015-2019: Θα περιληφθούν οι εμπεριστατωμένες εκτιμήσεις των υπηρεσιών ως προς την διαμόρφωση του ύψους των παρεμβάσεων-πολιτικών για τα ανωτέρω έτη, οι οποίες θα βασίζονται και σε εκτιμήσεις των υπηρεσιών για την απόδοση των νέων πολιτικών στο σκέλος των εσόδων, οι οποίες έχουν θετική ή αρνητική επίπτωση στα έσοδα από 1-1-2015. Επιπρόσθετα, θα πρέπει οι ανωτέρω εκτιμήσεις να αναλυθούν και σε επίπεδο Κωδικού Αριθμού Εσόδων (Κ.Α.Ε), τον οποίο επηρεάζουν θετικά ή αρνητικά.

Επίσης είναι πολύ σημαντικό το πρόσημο που θα χρησιμοποιηθεί στην ποσοτικοποίηση των νέων πολιτικών. Οι γενικοί κανόνες είναι οι εξής:

• Παρέμβαση στα έσοδα η οποία οδηγεί σε μείωση απεικονίζεται με μείον (-)

• Παρέμβαση στα έσοδα η οποία οδηγεί σε αύξηση απεικονίζεται με συν (+).

Επιπλέον, για το έτος 2015 θα γίνει σύγκριση, με τις αντίστοιχες προτάσεις όπως είχαν διατυπωθεί κατά την κατάρτιση του Κρατικού Προϋπολογισμού του έτους 2015. Στις περιπτώσεις σημαντικών αποκλίσεων θα πρέπει να παρασχεθούν οι απαραίτητες διευκρινίσεις για την αιτιολόγησή τους.

Προς τούτο θα πρέπει να συμπληρωθεί ανάλογα το συνημμένο έντυπο Μ1, με αναγραφή των προβλέψεων για τις δημοσιονομικές επιπτώσεις συγκεκριμένης παρέμβασης - πολιτικής ξεχωριστά ανά οικονομικό έτος (2015-2019).

Οι παραπάνω προτάσεις θα πρέπει να είναι πλήρως αιτιολογημένες και ρεαλιστικές και να περιλαμβάνουν με κάθε λεπτομέρεια τον τρόπο υπολογισμού των δημοσιονομικών επιπτώσεων στα έσοδα από κάθε νέα παρέμβαση.

Παρακαλούνται οι αρμόδιες υπηρεσίες να αποστείλουν τα σχετικά έντυπα αποκλειστικά σε ηλεκτρονική μορφή, στις ακόλουθες ηλεκτρονικές διευθύνσεις: revenues-dbgg@glk.gr; dpgk@glk.gr.

Ο Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών
Δ. Μάρδας