Αρ.Πρωτ 17686/2008 (29/12/2008)

Πρόγραμμα δράσης της ΥΠ.Ε.Ε. για το έτος 2009 - Κατευθύνσεις- Στόχοι.

Αθήνα, 29/12/08
Αρ.Πρωτ.: 17686

ΠΡΟΣ: 1. Όλες τις Περιφερειακές Διευθύνσεις ΥΠ.Ε.Ε.
2. Επιχειρησιακές Διευθύνσεις Ειδικών Υποθέσεων Αθηνών και Θεσσαλονίκης

Θέμα:

Πρόγραμμα δράσης της ΥΠ.Ε.Ε. για το έτος 2009 - Κατευθύνσεις- Στόχοι.

1. ΓΕΝΙΚΑ

Η χώρα μας, στα πλαίσια της Ε.Ε. και του παγκόσμιου οικονομικού γίγνεσθαι, είναι υποχρεωμένη να ακολουθεί τις εξελίξεις και μεταβολές που συντελούνται με γρήγορους ρυθμούς και διαμορφώνουν ένα νέο και διαρκώς μεταβαλλόμενο οικονομικό περιβάλλον, στο οποίο πραγματοποιούνται και μη σύννομες οικονομικές δραστηριότητες. Προς την κατεύθυνση της αντιμετώπισης των παράνομων αυτών πράξεων δραστηριοποιείται και η Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων η οποία στοχεύει, με τη χρήση σύγχρονων μεθόδων και την αμεσότητα επέμβασης, στην αντιμετώπιση και τον περιορισμό κάθε μορφής οικονομικού εγκλήματος. Βασικό εργαλείο στη διαμόρφωση της δράσης της Υπηρεσίας αποτελεί ο ετήσιος προγραμματισμός δράσης, αυτός δε του έτους 2009 σχεδιάστηκε και δομήθηκε ούτως ώστε να ανταποκρίνεται και στις σημερινές απαιτήσεις αλλά και να μπορεί εύκολα να ενσωματώσει τις αναγκαίες προσαρμογές.

2. ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ-ΑΞΟΝΕΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΔΡΑΣΗΣ

2.1. Στρατηγικοί άξονες του προγραμματισμού δράσης.

Το πρόγραμμα δράσης του έτους 2009 κινείται στους παρακάτω στρατηγικούς άξονες:

Έλεγχοι απόδοσης Φ.Π.Α.

Η επιλογή αυτή αποτελεί πάγια επιδίωξη για τον περιορισμό της απώλειας εσόδων από την αποφυγή καταβολής ή τη μη καταβολή του Φ.Π.Α. στην εγχώρια παραγωγή, κατανάλωση, την παροχή υπηρεσιών και τις ενδοκοινοτικές συναλλαγές.

Έλεγχοι για την αποκάλυψη εκδοτών πλαστών ή εικονικών φορολογικών στοιχείων καθώς και για την αποκάλυψη χρήσης εικονικών φορολογικών στοιχείων ή νόθευσης των στοιχείων αυτών .

Με ιδιαίτερη ένταση και έμφαση, θα συνεχισθούν οι έλεγχοι για την αποκάλυψη των εκδοτών πλαστών ή εικονικών φορολογικών στοιχείων καθώς και για την αποκάλυψη αυτών που κάνουν χρήση εικονικών φορολογικών στοιχείων ή νοθεύουν φορολογικά στοιχεία. Η περίπτωση αυτή συνιστά ιδιάζουσα φορολογική παράβαση, που θίγει ευθέως τα δημόσια έσοδα (Φ.Π.Α., Φόρο Εισοδήματος κ.λπ.) και δεν πρόκειται μόνο για φοροδιαφυγή, αλλά για πράξη που ενέχει τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά της υπεξαίρεσης.

Υπενθυμίζεται ότι για τους συγκεκριμένους ελέγχους έχει εκπονηθεί «Οδηγός ελέγχου πλαστών, εικονικών και νοθευμένων φορολογικών στοιχείων» (έγγραφό μας 1506/30.01.07) καθώς επίσης ότι υπάρχει στη διάθεση κάθε Περιφερειακής Διεύθυνσης το τελευταίο αναθεωρημένο αρχείο εκδοτών πλαστών και εικονικών φορολογικών στοιχείων που πρέπει να αξιοποιείται σε συνδυασμό με την πληροφόρηση που παρέχει η Γ.Γ.Π.Σ..

Προτεραιότητα επιβάλλεται να δοθεί στην άντληση και διασταύρωση πληροφοριών που αφορούν τους λήπτες τέτοιων στοιχείων. Σημειώνεται ότι νεώτερο αναθεωρημένο αρχείο εκδοτών πλαστών και εικονικών φορολογικών στοιχείων, πρόκειται να σταλεί το συντομότερο δυνατό και πάντως μέσα στο πρώτο τρίμηνο του έτους 2009.

Έλεγχοι στην παροχή υπηρεσιών.

Η αναγκαιότητα εντατικών ελέγχων στον τομέα αυτό αναδεικνύεται από τη μελέτη των σχετικών στοιχείων των προηγούμενων χρόνων, τα οποία αποκαλύπτουν μεγάλο αριθμό παραβατών και παραβάσεων, κυρίως απόκρυψης εσόδων. Ως εκ τούτου θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στη διαπίστωση της μη εμφάνισης των εσόδων και στην υπερτιμολόγηση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Προς την κατεύθυνση αυτή και για την υποβοήθηση του έργου των ελεγκτικών υπηρεσιών, εκδόθηκε επίσης «Οδηγός ελέγχου επιτηδευματιών που τηρούν πρόσθετα βιβλία του άρθρου 10 του Κώδικα Βιβλίων Στοιχείων» (σχετ. έγγραφά μας 11667/20.9.07 και 11854/25.9.07).

Έλεγχοι Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης - Πετρελαιοειδή, αλκοολούχα κ.λπ.

Οι υψηλές δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις σε συνδυασμό με το μέγεθος των διακινούμενων ποσοτήτων στα ενεργειακά προϊόντα, στα καπνικά και στα αλκοολούχα, αποτελούν κίνητρο για παράνομα κέρδη και τα καθιστούν ιδιαίτερα ευεπίφορα στη λαθρεμπόρευση και στη νοθεία τους.

Για τον έλεγχο στα ενεργειακά προϊόντα έχει εκπονηθεί Ειδικό Επιχειρησιακό Σχέδιο Ελέγχου και ιδιαίτερο, επικαιροποιημένο, Έκτακτο Επιχειρησιακό Σχέδιο Ελέγχου (103070/11-03-2003) για τα ναυτιλιακά καύσιμα και τους πωλητές πετρελαίου και κηροζίνης θέρμανσης.

Ειδικότερα, πέραν της γενικής εγκυκλίου μας 102715/15-03-2005 για εντατικοποίηση των ελέγχων σε θέματα Ε.Φ.Κ., για τη διάθεση πετρελαίου θέρμανσης κατά τη χειμερινή περίοδο εκδόθηκε και εφαρμόζεται η αριθμ.13243/26-10-2007 εγκύκλιος διαταγή μας.

Στις παραπάνω εγκυκλίους τονίζεται ότι, κατά το στάδιο της διακίνησης, οι έλεγχοι θα διενεργούνται με τη χρησιμοποίηση των κινητών εργαστηριακών μονάδων (ΚΕΔΑΚ), των ειδικών ΤΕΣΤ ανίχνευσης ιχνηθετών, τη χρησιμοποίηση των κινητών εργαστηριακών μονάδων (VAN) και τη λήψη δειγμάτων. Είναι γνωστό ότι οι έλεγχοι των πετρελαιοειδών γίνονται αποτελεσματικότεροι, με την χρήση από την Υπηρεσία μας, των ειδικών αυτοκινούμενων μονάδων χημικής ανάλυσης τύπου VAN, που παρελήφθησαν από το Υπουργείο Ανάπτυξης.

Τέλος, υπενθυμίζουμε ότι για τους ελέγχους στην αιθυλική αλκοόλη - αλκοολούχα ποτά και στα βιομηχανοποιημένα καπνικά προϊόντα έχουν εκπονηθεί και εφαρμόζονται αντίστοιχα οι με αριθμ.110791/26-09-2003 και 103313/18-03-2003 οδηγοί ελέγχου. Ειδικότερα για τον έλεγχο των ποτών, σχετικές οδηγίες έχουν δοθεί με την εγκύκλιό μας 16332/17-12-2007, στην οποία μεταξύ των άλλων τονίζεται ότι θα πρέπει να ελέγχεται η ποιότητα των ποτών όχι μόνο διότι η αλκοόλη είναι προϊόν υψηλής φορολογικής επιβάρυνσης, αλλά προορίζεται και για ανθρώπινη κατανάλωση και για το λόγο αυτό έχει και ιδιαίτερο υγειονομικό ενδιαφέρον.

Έλεγχοι επιχειρήσεων παροχής διασκέδασης και ψυχαγωγίας (Κέντρα διασκέδασης, μπαρ κ.λπ.).

Πρέπει να δοθεί έμφαση στο σχεδιασμό των ελέγχων των επιχειρήσεων αυτών και ιδιαίτερα των κέντρων διασκέδασης με επώνυμους καλλιτέχνες, με στόχευση την πραγματοποίηση όσον το δυνατόν περισσότερων ελέγχων. Επίσης να επιδιωχθεί η μεγαλύτερη δυνατή διασπορά των ελέγχων αυτών και η εντατικοποίησή τους, ιδίως τις ημέρες των εορτών, διακοπών κ.λπ.

Για τη διενέργεια αυτών των ελέγχων θα ληφθεί υπόψη το «ειδικό επιχειρησιακό σχέδιο για τον έλεγχο των κέντρων διασκέδασης και των καταστημάτων ψυχαγωγίας», ιδιαίτερα το κεφάλαιο «μέθοδοι ελέγχου - βασικές ελεγκτικές επαληθεύσεις» αυτού, καθώς επίσης και οι πολυγραφημένες εγκύκλιες ΠΟΛ. 1087 και 1097/2003 (υπόχρεοι σε έκδοση εισιτηρίου είναι επιτηδευματίες που εκμεταλλεύονται καταστήματα ή άλλους χώρους εφόσον χρησιμοποιούν ζωντανή μουσική με ορχήστρα τριών τουλάχιστον οργάνων), εστιάζοντας, εκτός των άλλων, και στον εντοπισμό περιπτώσεων ανακύκλωσης εισιτηρίων (εισιτήρια που εκδίδονται σε πελάτες παραλαμβάνονται στη διαδικασία παράδοσης των ποτών και στη συνέχεια επαναδιατίθενται σε επόμενους πελάτες).

Αυτονόητο είναι ότι στους ελέγχους των καταστημάτων αυτών θα γίνεται παράλληλα και έλεγχος της ποιότητας των ποτών.

Έλεγχοι επιχειρήσεων διάθεσης φαγητού και ποτού για επιτόπια κατανάλωση(εστιατόρια, ταβέρνες, καφετέριες κ.λπ.).

Σημειώνεται ότι στη διαδικασία σχεδιασμού των ελέγχων στις ανωτέρω επιχειρήσεις θα πρέπει να επιδιωχθεί αφενός μεν η όσο το δυνατό μεγαλύτερη διασπορά των συγκεκριμένων ελέγχων και αφετέρου η πραγματοποίηση περισσότερων ελέγχων στα επώνυμα καταστήματα διάθεσης φαγητού.

ΕΙΔΙΚΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ

Στα πλαίσια των ειδικών ελέγχων η Υπηρεσία θέτοντας στόχο την ποιοτική τους αναβάθμιση, αφού έλαβε υπόψη την ιδιαιτερότητα των ελέγχων αυτών, δεν όρισε αριθμητικούς στόχους στις Επιχειρησιακές Διευθύνσεις Αθηνών και Θεσσαλονίκης, προκειμένου να σχεδιάσουν τους ελέγχους τους σύμφωνα με τις παρουσιαζόμενες απαιτήσεις και ανάγκες. Ειδικότερα:

Έλεγχοι κοινοτικών και εθνικών επιδοτήσεων και επιχορηγήσεων.

Οι κοινοτικές και εθνικές επιδοτήσεις και επιχορηγήσεις αποτελούν έναν από τους κύριους μοχλούς ανάπτυξης της οικονομίας.

Λόγω της σπουδαιότητας των χρηματοδοτήσεων αυτών, πρέπει να δοθεί έμφαση στο σχεδιασμό των ελέγχων ανά τομέα επιδοτούμενου προϊόντος, λαμβάνοντας υπόψη τον οδηγό ελέγχου που κοινοποιήθηκε με την υπ? αριθμ. πρωτ. 9740/3380/10-07-2008 εγκύκλιο μας, προς αποφυγή διάπραξης απατών και παρατυπιών, σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Επίσης να επιδιωχθεί σχεδιασμός για ελέγχους είτε σε χρηματοδοτούμενα προγράμματα με βάση τους αναπτυξιακούς νόμους της χώρας μας είτε σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα από τον Εθνικό προϋπολογισμό και από τον Κοινοτικό προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Γ? Κ.Π.Σ. Ν.2860/2000, ΕΣΠΑ Ν.3614/2007 κλπ.) λαμβάνοντας υπόψη τις εγκυκλίους μας 3049/197/Δ3Α/28-3-2006 και 5663/Δ3Α/3171/22-4-2008.

Οι εν λόγω έλεγχοι θα διενεργηθούν αναφορικά με τη νομιμότητα και την τήρηση των διαδικασιών είσπραξης, διάθεσης και διαχείρισης των σχετικών κονδυλίων, προκειμένου να διασφαλίζεται η εκπλήρωση στόχων όπως η ισόρροπη ανάπτυξη, η αύξηση της απασχόλησης, η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας, η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, η προώθηση της τεχνολογικής εξέλιξης και της καινοτομίας, η επίτευξη της περιφερειακής σύγκλισης και η προστασία του περιβάλλοντος.

Έλεγχοι για το ξέπλυμα χρήματος που προέρχεται από παράνομες δραστηριότητες.

Με την θέσπιση και δημοσίευση του Ν.3691/2008, ενισχύεται και βελτιώνεται το νομοθετικό πλαίσιο για την πρόληψη και καταστολή των αδικημάτων της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας.

Στόχος της Υπηρεσίας μας, αναφορικά με το ξέπλυμα χρήματος, είναι η πρόληψη και καταστολή των αδικημάτων της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες καθώς και η προστασία του χρηματοπιστωτικού συστήματος, δεδομένου ότι το ξέπλυμα χρήματος αποτελεί αυτοτελές αδίκημα και διακριτή πράξη από τα βασικά εγκλήματα, που αποφέρουν περιουσιακό όφελος και που στη συνέχεια νομιμοποιούνται με αποτέλεσμα να δημιουργείται παράνομος πλουτισμός.

Έλεγχοι για την προστασία των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας.

Η προστασία τόσο της πνευματικής ιδιοκτησίας, δηλαδή των δικαιωμάτων από τη δημιουργία κάθε πρωτότυπου πνευματικού έργου, λόγου, τέχνης ή επιστήμης το οποίο εκφράζεται σε οποιαδήποτε μορφή καθώς και των συγγενικών δικαιωμάτων, όσο και της βιομηχανικής ιδιοκτησίας δηλαδή των δικαιωμάτων στα εμπορικά σήματα, στα διπλώματα ευρεσιτεχνίας, στους τίτλους πιστοποιητικά των φυτικών ποικιλιών και στα προϊόντα ονομασίας προέλευσης και γεωγραφικών ενδείξεων και ονομασιών, αποτελεί προτεραιότητα για την Ευρωπαϊκή Ένωση και συνεπώς και για τη χώρα μας.

Η διακίνηση προϊόντων παραποίησης / απομίμησης και πειρατείας σε εμπορική κλίμακα, είναι παραβάσεις κακουργηματικού χαρακτήρα, καθοδηγούνται από οργανωμένες εγκληματικές ομάδες και τα περισσότερα από τα προϊόντα αυτά απειλούν την υγεία και την ασφάλεια των πολιτών, με ότι αυτό συνεπάγεται για μια ευνομούμενη πολιτεία.

Η καταπολέμηση των παραβάσεων στους τομείς αυτούς, προστατεύει αφ? ενός τα δικαιώματα των δημιουργών και αφ? ετέρου τα εθνικά δημοσιονομικά συμφέροντα, τα οποία σε έμμεση και άμεση φορολογία, αντιπροσωπεύουν το 40% περίπου των εσόδων τέτοιων συναλλαγών.

Παράλληλα διασφαλίζουν περιβάλλον υγιούς ανταγωνισμού που είναι απαραίτητο στοιχείο λειτουργίας της ελεύθερης οικονομίας και επενδύσεων σε τεχνολογικές καινοτομίες.

Οι έλεγχοι θα επικεντρωθούν:

§ Σε επιχειρήσεις για την αποκάλυψη πειρατικών προγραμμάτων λογισμικού, ώστε να μειωθεί περαιτέρω η πειρατεία με στόχο το μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που είναι 35%, δεδομένου ότι από το 2006 στο 2007 επιτεύχθηκε μείωση από το 64% στο 61% και από το 2007 στο 2008 επιτεύχθηκε μείωση από το 61% στο 58%.

§ Στα εμπορεύματα που διακινούνται στα πλαίσια των ενδοκοινοτικών συναλλαγών.

§ Σε υπαίθριες αγορές για την αποκάλυψη παράνομων CD και DVD καθώς και προϊόντων παραποίησης / απομίμησης και πειρατείας.

Έλεγχοι συναλλαγών που διενεργούνται μέσω του διαδικτύου.

Η συνεχής αύξηση των εμπορικών συναλλαγών που διενεργούνται μέσω του διαδικτύου καθώς και η διακίνηση ειδών που τελούν υπό απαγόρευση, επιβάλλει την ανάγκη αποτελεσματικού ελέγχου των ανωτέρω συναλλαγών και επιχειρήσεων, προκειμένου να διασφαλιστεί η εφαρμογή των κανόνων που ισχύουν όσον αφορά τη φορολογική, τελωνειακή και λοιπή νομοθεσία.

Ναρκωτικά, όπλα, πρόδρομες ουσίες.

Ο τομέας αυτός θα αποτελέσει έναν από τους στόχους πρώτης προτεραιότητας εκ μέρους της υπηρεσίας μας, με οργανωμένη και αποτελεσματική παρέμβαση.

Στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων μας με γνώμονα την ιδιαιτερότητα του αντικειμένου και αποσκοπώντας στην ποιοτική αναβάθμιση των ελέγχων, για το έτος αυτό δεν θα τεθούν αριθμητικοί έλεγχοι (στόχοι), προκειμένου τα τμήματα να δράσουν σύμφωνα με τις ανάγκες και απαιτήσεις, πραγματοποιώντας ουσιαστικότερους ελέγχους.

Η ροή πληροφοριών, καθώς και εντύπου ενημερωτικού υλικού θα συνεχιστεί, με σκοπό την άμεση ενημέρωση του ανθρώπινου δυναμικού των τμημάτων πάνω σε νέα δεδομένα όπως, νέες χώρες παραγωγής φυσικών ημισυνθετικών και συνθετικών ναρκωτικών, εκτροπή προδρόμων ουσιών, δρόμοι διακίνησης ναρκωτικών, μέθοδοι απόκρυψης, αλλαγές στην νομοθεσία και τους κανονισμούς της Ε.Ε. κ.α. .

Προτεραιότητα θα δοθεί στη συγκέντρωση και αξιολόγηση των πληροφοριών που προέρχονται από το Συντονιστικό Όργανο Δίωξης Ναρκωτικών, τις άλλες συναρμόδιες υπηρεσίες της χώρας μας, την EUROPOL την INTERPOL, τρίτες χώρες και κάθε άλλης πληροφορίας με σκοπό την εντατικοποίηση των ελέγχων επί συγκεκριμένων υποθέσεων - στόχων.

Θα συνεχιστεί με αμείωτο ρυθμό η διενέργεια ελέγχων σε εμπορεύματα και εμπορευματοκιβώτια (containers) που προέρχονται από χώρες υψηλού κινδύνου παραγωγής και διακίνησης ναρκωτικών ουσιών και ειδικότερα εκείνων που προέρχονται από χώρες της Λατινικής Αμερικής.

Η διενέργεια ελέγχων στα βόρεια σύνορα της χώρας μας θα συνεχιστεί, με σκοπό την αντιμετώπιση της διακίνησης ναρκωτικών ουσιών και όπλων είτε αυτά έχουν ενδιάμεσο σταθμό μεταφοράς την χώρα μας, είτε τελικό προορισμό την διοχέτευση τους στην ελληνική αγορά.

Θα πραγματοποιηθούν έλεγχοι σε φαρμακαποθήκες, προκειμένου να διαπιστωθεί η σωστή τήρηση των διαδικασιών διακίνησης των φαρμάκων, που υπάγονται στην κωδικοποίηση των νόμων για τα ναρκωτικά, σε ιατρούς και φαρμακεία, με σκοπό να διαπιστωθεί η ορθή συνταγογράφηση και χορήγηση ναρκωτικών φαρμάκων .

Σε περιόδους με αυξημένη τουριστική κίνηση θα εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι σε Λιμάνια και Αεροδρόμια που παρουσιάζουν αυξημένη κίνηση επιβατών και εμπορευμάτων. Ιδιαίτερη βαρύτητα πρέπει να δοθεί σε ελέγχους επιβατών και οχημάτων που διακινούνται με ημερήσια δρομολόγια μεταξύ νησιών του Ανατολικού Αιγαίου και των Τουρκικών παραλίων.

Οι έλεγχοι σε Ταχυδρομεία και εταιρείες Ταχυμεταφορών θα εντατικοποιηθούν, λόγω της αύξησης των κατασχέσεων ναρκωτικών ουσιών που πραγματοποίησε η υπηρεσίας μας, τα οποία διακινήθηκαν μέσω αλληλογραφίας από χώρες του εξωτερικού και κυρίως την Ολλανδία.

Στον τομέα των προδρόμων ουσιών θα ελεγχθεί κάθε πληροφορία εκτροπής που αφορά τη χώρα μας, ενώ παράλληλα θα διενεργηθούν έλεγχοι σε επιχειρήσεις με αντικείμενο εργασιών τις πρόδρομες ουσίες, προκειμένου να διαπιστωθεί η σωστή εφαρμογή την κανονισμών της Ε.Ε. και της Κοινής Υπουργικής Απόφασης.

Τέλος πέρα των ελέγχων που αφορούν τις ναρκωτικές και πρόδρομες ουσίες, θα πραγματοποιηθούν παράλληλοι έλεγχοι και θα αξιοποιηθεί κάθε πληροφορία που αφορά το εμπόριο και την διακίνηση όπλων και εκρηκτικών

Έλεγχοι διακίνησης.

Μεγάλο μέρος των οικονομικών δραστηριοτήτων εκφράζεται μέσα από την διακίνηση αγαθών, με αποτέλεσμα οι έλεγχοι διακίνησης να αποτελούν διαρκή στόχο για την ΥΠ.Ε.Ε. Γι? αυτό το λόγο οι συγκεκριμένοι έλεγχοι θα πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένοι, διερευνώντας τόσο τα φορολογικά θέματα (ύπαρξη στοιχείων διακίνησης, καταμέτρηση μεταφερομένων ποσοτήτων κλπ.) όσο και τελωνειακά και τα λοιπά, κατά περίπτωση θέματα, όπως νομιμότητα κυκλοφορίας και μεταφοράς Φ.Δ.Χ. και Φ.Ι.Χ. αυτοκινήτων (Ν. 3446/2006), παράνομη χρήση πετρελαίου θέρμανσης και λοιπών καυσίμων (Ν. 2093/92 και Ν. 2873/2000) ή νομιμότητα κυκλοφορίας Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων με ξένες πινακίδες.

Σημειώνεται ότι κάθε συνεργείο ελέγχου διακίνησης θα πρέπει να πραγματοποιεί τουλάχιστον επτά ελέγχους.

Θεωρούμε απαραίτητο να τονίσουμε για μια ακόμη φορά κάποιες παραμέτρους που θα καταστήσουν τους συγκεκριμένους ελέγχους αποτελεσματικότερους και θα συμβάλλουν αποφασιστικά στη δημιουργία κλίματος συμμόρφωσης, όπως:

Η προεπιλογή στόχων για έλεγχο:

- Βυτιοφόρων αυτοκινήτων

- Εμπορικών κέντρων

- Κεντρικών και δημοτικών αγορών

Η προεπιλογή κομβικών σημείων (Εθνικοί οδοί, λιμάνια κλπ.) για έλεγχο:

- Ενδοκοινοτικών αποκτήσεων

- Βυτιοφόρων μεταφοράς καυσίμων και οινοπνεύματος

- Έλεγχος εμπορευματοκιβωτίων

Η διενέργεια εμφανών ελέγχων σε:

- Εμπορικά κέντρα

- Περιοχές με μεγάλο ελεγκτικό ενδιαφέρον

Οι έλεγχοι αυτοί θα διενεργούνται κυρίως τις εορταστικές περιόδους Χριστουγέννων και Πάσχα με τη χρήση υπηρεσιακών αυτοκινήτων αλλά και πεζών συνεργείων που θα βρίσκονται σε διαρκή κίνηση με σκοπό τη δημιουργία κλίματος συμμόρφωσης.

Η χρησιμοποίηση των VAN για έλεγχο:

- Στα διόδια

- Στα λιμάνια

- Σε κεντρικούς οδικούς άξονες

2.2. Ελεγκτικοί στόχοι πρώτης προτεραιότητας.

Στο πεδίο δράσης της ΥΠ.Ε.Ε. θα είναι το επόμενο έτος όλες οι οικονομικές δραστηριότητες που περιλαμβάνονται στον παρόντα προγραμματισμό δράσης, πλην όμως στους παρακάτω τομείς θα δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα διότι από την μέχρι σήμερα ανάλυση των δεδομένων και την αξιοποίηση των υπαρχόντων στοιχείων θεωρούνται αυξημένου ελεγκτικού ενδιαφέροντος :

Μεγάλες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα σε σχέση με το αν υπάρχουν ενδείξεις μη εκπλήρωσης των φορολογικών τους υποχρεώσεων

Πετρελαιοειδή προϊόντα

Επιχειρήσεις διασκέδασης και ψυχαγωγίας

Επιχειρηματικές δραστηριότητες παροχής υπηρεσιών (διαφημίσεις, λογιστική υποστήριξη, μεσιτείες κλπ.)

Κατασκευές και συναφείς δραστηριότητες

Επιχειρήσεις παραγωγής, επεξεργασίας και διάθεσης τροφίμων και ποτών

Ελεύθεροι επαγγελματίες

Παραεμπόριο - ενδοκοινοτικές αποκτήσεις

Μονάδες φιλοξενίας-εστίασης

Υγεία και κοινωνική μέριμνα

Εμπορία, συντήρηση, επισκευή και νομιμότητα κυκλοφορίας επιβατικών κ.λ.π. αυτοκινήτων

Λιανικό εμπόριο

Διακίνηση- εμπορία-τυποποίηση αγροτικών προϊόντων

Χονδρικό εμπόριο

Εκπαίδευση

Βιομηχανία τροφίμων και ποτών

Ναρκωτικά- όπλα-πρόδρομες ουσίες

Χερσαίες μεταφορές και συναφείς δραστηριότητες- νομιμότητα κυκλοφορίας και μεταφοράς

Έλεγχοι φορτηγών και κονταίηνερς που διακινούνται από και προς Βουλγαρία και Ρουμανία, καθόσον η ένταξη των χωρών αυτών στην Ε.Ε. έχει μετατοπίσει το ενδιαφέρον των λαθρεμπόρων προς τις περιοχές αυτές, με αποτέλεσμα να χρησιμοποιούνται οι ενδοκοινοτικές αποστολές με σκοπό την παράνομη διακίνηση αγαθών με υψηλές δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις.

Καπνικά

Αιθυλική αλκοόλη

Επιδοτήσεις κατά την εξαγωγή

Έλεγχος παράνομης προέλευσης κεφαλαίων

Πνευματικά δικαιώματα-εμπορικά σήματα - παραποιήσεις - απομιμήσεις.

2.3. Αριθμητικοί στόχοι.

Το ετήσιο πρόγραμμα της ΥΠ.Ε.Ε. για το έτος 2009 προβλέπει μεταξύ των άλλων:

Στοχευμένους ελέγχους (εντός των επιχειρήσεων) 70.526.

Για τους ελέγχους διακίνησης, 11.600 συνεργεία (κατά μέσο όρο σε κάθε συνεργείο αντιστοιχούν τουλάχιστον επτά έλεγχοι).

Το ετήσιο πρόγραμμα έχει ως εξής:

Συγκεντρωτικός πίνακας στόχων για το 2009

Περιφερειακή Διεύθυνση Στοχευμένοι έλεγχοι Συνεργεία διακίνηση
Αττικής 24.448 4.500
Επιχειρησιακή Διεύθυνση Ειδικών Υποθέσεων Αθηνών _ _
Κεντρικής Μακεδονίας 9.822 1.300
Επιχειρησιακή Διεύθυνση Ειδικών Υποθέσεων Θεσσαλονίκης _ _
Ανατ. Μακεδονίας-Θράκης 3.611 700
Δυτικής Μακεδονίας 1.905 400
Ηπείρου 3.429 800
Θεσσαλίας 4.038 850
Ιονίων Νήσων 1.129 200
Δυτικής Ελλάδας 5.671 1.000
Στερεάς Ελλάδας 1.489 350
Πελοποννήσου 4.055 400
Βορείου Αιγαίου 3.347 200
Νοτίου Αιγαίου 2.898 200
Κρήτης 4.684 700
ΣΥΝΟΛΑ 70.526 11.600

ΒΑΣΙΚΕΣ ΣΥΝΙΣΤΩΣΕΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ

3.1. Πληροφορική

Για την επίτευξη των ως άνω τιθεμένων στόχων απαιτείται η μέγιστη αξιοποίηση των κατωτέρω υπαρχόντων πληροφοριακών συστημάτων:

«TAXIS»

«ICIS»

«ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Υπ.Ε.Ε.»

«REGDATA» (επίκειται η εγκατάσταση της REGDATA 2008, η οποία θα περιλαμβάνει δεδομένα μέχρι και τη χρήση 2006.)

3.2. Ανθρώπινο Δυναμικό

Θεωρείται ως ο πιο κρίσιμος και σημαντικός παράγοντας για την υλοποίηση του προγραμματισμού δράσης και γι? αυτό το λόγο απαιτείται η βέλτιστη αξιοποίησή του.

Η στελέχωση των συνεργείων ελέγχου θα πρέπει να γίνεται με γνώμονα, αφενός το βαθμό δυσκολίας του ελέγχου και αφετέρου δυνατότητες, γνώσεις και εμπειρίες των υπαλλήλων.

Περαιτέρω οι υπάλληλοι πρέπει να κατανοήσουν τον ρόλο και τη σημασία της υπηρεσιακής τους λειτουργίας, ώστε κάθε υπηρεσιακή ενέργεια να επιβεβαιώνει την ύπαρξη μιας συντεταγμένης, οργανωμένης και αξιόπιστης υπηρεσίας.

Για τους λόγους αυτούς, κατά την άσκηση των ελεγκτικών τους καθηκόντων, επιβάλλεται:

- Το ήθος και η ευγένεια

- Ο σεβασμός στα δικαιώματα και την προσωπικότητα των πολιτών

- Η διαφάνεια των ενεργειών

- Η πίστη στην νομιμότητα και την ισονομία, χωρίς διακρίσεις και προκαταλήψεις

- Ο επαγγελματισμός και ο αυτοέλεγχος.

3.3. Μέσα Δίωξης.

Θα επιδιωχθεί η μεγαλύτερη δυνατή αξιοποίηση όλων των υπαρχόντων μέσων δίωξης ( VAN,X-RAY κ.λπ.) στα διόδια, στο εθνικό επαρχιακό οδικό δίκτυο, στα λιμάνια στα σύνορα, έξω από τα εισαγωγικά- εξαγωγικά Τελωνεία και ελεύθερες ζώνες καθώς και σε κάθε σημείο που κρίνεται πρόσφορο για καλύτερους και αποτελεσματικότερους ελέγχους στον τομέα της διακίνησης.

3.4. Διαδικαστικά

Ο προγραμματισμός πραγματοποιείται με βάση την κύρια δραστηριότητα της επιχείρησης, ώστε αυτή να προσδιορίζεται μοναδικά. Μ? αυτό τον τρόπο θα αποφευχθούν οι πολλαπλοί έλεγχοι στην ίδια επιχείρηση. Σημειώνεται εδώ ότι η εφαρμογή της REGDATA 2008 για μία συγκεκριμένη επιχείρηση δίνει (σε

ηλεκτρονική και σε έντυπη μορφή) την κύρια και τις λοιπές δραστηριότητές αυτής καθώς και τα βασικά διαθέσιμα οικονομικά στοιχεία Εισοδήματος και Φ.Π.Α..

Οι στοχευμένες εντολές πρέπει με σαφήνεια να αναφέρουν τους κωδικούς των Γενικών και Επιμέρους Κατηγοριών ελέγχου καθώς και τις επιχειρήσεις στόχους.

Επιβάλλεται υποχρεωτικά το κάθε συνεργείο ελέγχου να συμπληρώνει ορθά τα κατάλληλα έντυπα ελεγκτικών επαληθεύσεων για κάθε έλεγχο, ούτως ώστε να ενημερώνεται σωστά και το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα της Υπ.Ε.Ε..

Τα τμήματα Προγραμματισμού και Πληροφορικής των Π.Δ. πρέπει να στελεχωθούν κατάλληλα, ώστε σε συνεργασία με το αντίστοιχο Τμήμα της Κ.Υ. να έχουν τη δυνατότητα παρακολούθησης της υλοποίησης του προγραμματισμού.

Τέλος, με βάση τα ανωτέρω εκτιμούμε ότι με κατευθυντήριο άξονα τον παρόντα προγραμματισμό δράσης θα επιτευχθεί η επιδιωκόμενη ποιοτική αναβάθμιση των ελέγχων, η οποία αποτελεί τη σημαντικότερη παράμετρο υλοποίησης των σκοπών της Υπηρεσίας μας για στήριξη των δημοσιονομικών στόχων, διασφάλιση συνθηκών υγιούς οικονομικού περιβάλλοντος και εμπέδωση αισθήματος δικαιοσύνης και ισονομίας στους πολίτες.

Ακριβές αντίγραφο Ο ΕΙΔΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΜΑΡΙΟΣ ΤΣΑΚΑΣ