ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
|
Αθήνα, 17.02.2015
|
ΕΝΙΑΙΑ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΡΧΗ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ
|
Αρ. Πρωτ.: 749
|
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ
|
ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΑ ΟΔΗΓΙΑ 7/2015
|
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΒΑΣΕΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ & ΚΗΜΔΗΣ
|
|
Τμήμα Βάσεων Δεδομένων Δημοσίων Συμβάσεων
|
|
[Απόφαση 21/2015 της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων]
ΘΕΜΑ:
Υποχρέωση ανάρτησης στο Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων (ΚΗΜΔΗΣ).
Εισαγωγή
Στο πλαίσιο της αρμοδιότητας της Αρχής για έκδοση κατευθυντήριων οδηγιών προς τους αρμόδιους δημόσιους φορείς και τις αναθέτουσες αρχές σχετικά με ζητήματα δημοσίων συμβάσεων που αφορούν ιδίως στην ερμηνεία της σχετικής εθνικής και ενωσιακής νομοθεσίας ( άρθρο 2 παρ. 2 περ. δ΄ N. 4013/2011 ), εκδίδουμε την παρούσα κατευθυντήρια οδηγία σχετικά με την
Υποχρέωση ανάρτησης στο Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων (ΚΗΜΔΗΣ).
Ι . Ισχύουσες διατάξεις για το ΚΗΜΔΗΣ ( άρθρου 11 του N . 4013/2011 )
Α. Θεσμικό πλαίσιο
Το Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων (ΚΗΜΔΗΣ) συστάθηκε με σκοπό τη συλλογή, επεξεργασία και δημοσιοποίηση στοιχείων όλων των σταδίων ανάθεσης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων, οι οποίες συνάπτονται γραπτώς, με ηλεκτρονικό μέσο ή προφορικώς, μεταξύ των φορέων του δημόσιου τομέα και τρίτων, με αντικείμενο την εκτέλεση έργων, την προμήθεια αγαθών ή την παροχή υπηρεσιών, εφόσον ο προϋπολογισμός τους είναι ύψους ίσου ή μεγαλύτερου των χιλίων (1.000) ευρώ.
(βλ. για ΚΗΜΔΗΣ άρθρο 11 του N. 4013/2011 (Α΄ 204), για έννοια δημοσίων συμβάσεων Π.Δ. 59/2007 (Α΄ 63) και 60/2007 (Α΄ 64), για φορείς δημοσίου τομέα άρθρο 1Β του Ν. 2362/1995 (Α΄ 247) και πλέον άρθρο 14 Ν. 4270/2014 (Α΄ 143)).
Η υποχρέωση των φορέων για καταχώριση στο ΚΗΜΔΗΣ ξεκίνησε την 04.02.2013 για τα Υπουργεία, την 02.04.2013 για τους λοιπούς υπόχρεους φορείς πλην των ΟΤΑ και την 02.05.2013 για τους ΟΤΑ.
(βλ. άρθρο 8 της με αριθμό Π1/2380/2012 (Β΄ 3400) Κ.Υ.Α., η οποία εκδόθηκε κατ΄ εξουσιοδότηση της παρ. 5 του άρθρου 11 του Ν. 4013/2011)
Β. Πεδίο εφαρμογής - Υπόχρεοι φορείς
Υπόχρεοι φορείς για καταχώριση στοιχείων δημοσίων συμβάσεων στο ΚΗΜΔΗΣ είναι όλοι οι φορείς του δημοσίου τομέα.
(βλ. άρθρο 11 παρ. 1 Ν. 4013/2011, για έννοια φορέων δημοσίου τομέα άρθρο 1Β του Ν. 2362/1995 και πλέον από 01.01.2015 άρθρο 14 Ν. 4270/2014)
Σύμφωνα με τον αναδιατυπωμένο ορισμό του, ο δημόσιος τομέας περιλαμβάνει τους εξής φορείς:
• Γενική Κυβέρνηση:
- Υποτομέας Κεντρικής Κυβέρνησης: Κεντρική Διοίκηση (Προεδρία της Δημοκρατίας, Υπουργεία, Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, Ανεξάρτητες Αρχές), νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που περιλαμβάνονται στη Γενική Κυβέρνηση και δεν ανήκουν στους υποτομείς των ΟΤΑ και των ΟΚΑ.
- Υποτομέας Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ): ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού, νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου που ανήκουν, ελέγχονται ή χρηματοδοτούνται από τους ΟΤΑ.
- Υποτομέας Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ): ασφαλιστικά ταμεία, οργανισμοί απασχόλησης και οργανισμοί παροχής υπηρεσιών υγείας.
Οι φορείς εκτός Κεντρικής Διοίκησης, που περιλαμβάνονται στους ανωτέρω υποτομείς της Γενικής Κυβέρνησης, προσδιορίζονται ανά υποτομέα από το Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης, που τηρείται με ευθύνη της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής και αποτελούν ξεχωριστά νομικά πρόσωπα που εποπτεύονται από φορείς της Κεντρικής Διοίκησης ή από ΟΤΑ.
• Νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου που βρίσκονται εκτός Γενικής Κυβέρνησης
• Δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμοί που βρίσκονται εκτός Γενικής Κυβέρνησης (βλ. παρ. 1, 2, 3 και 6 του άρθρου 1 του Ν. 3429/2005 - Α΄ 314)
Σημειώνεται ότι η εξαίρεση ορισμένων φορέων από την εφαρμογή του δημοσίου λογιστικού δεν συνεπάγεται και την εξαίρεσή τους από την υποχρέωση καταχώρισης στο ΚΗΜΔΗΣ, καθώς ο Ν. 4013/2011 αναφέρει συγκεκριμένα ως προϋπόθεση την υπαγωγή στην έννοια του δημοσίου τομέα σύμφωνα με το άρθρο 1Β του Ν. 2362/1995 (και ήδη άρθρο 14 του Ν. 4270/2014) και όχι την υπαγωγή στο δημόσιο λογιστικό.
Ειδικά όσον αφορά τις δημόσιες επιχειρήσεις και τους δημόσιους οργανισμούς που υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής του ΚΗΜΔΗΣ, πρέπει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το άρθρο 1 του Ν.3429/2005:
1. ... ως «δημόσια επιχείρηση» νοείται κάθε ανώνυμη εταιρεία, στην οποία το ελληνικό δημόσιο δύναται να ασκεί άμεσα ή έμμεσα αποφασιστική επιρροή, λόγω της συμμετοχής του στο μετοχικό της κεφάλαιο ή της χρηματοοικονομικής συμμετοχής του ή των κανόνων που τη διέπουν.
2. Η άσκηση αποφασιστικής επιρροής από το ελληνικό δημόσιο τεκμαίρεται όταν το ελληνικό δημόσιο ή νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου χρηματοδοτούμενα από το ελληνικό δημόσιο ή από νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου σε ποσοστό άνω του πενήντα τοις εκατό ή άλλες δημόσιες επιχειρήσεις υπό την έννοια του παρόντος νόμου:
α) είναι κύριοι μετοχών που εκπροσωπούν την απόλυτη πλειοψηφία του καταβεβλημένου μετοχικού κεφαλαίου της ή
β) ελέγχουν την πλειοψηφία των δικαιωμάτων ψήφου στη γενική της συνέλευση ή
γ) δύνανται να διορίζουν το ήμισυ πλέον ενός των μελών του διοικητικού της συμβουλίου ή
δ) χρηματοδοτούν την ετήσια δραστηριότητά της σε ποσοστό άνω του πενήντα τοις εκατό.
3. Ως «δημόσια επιχείρηση» νοείται και κάθε ανώνυμη εταιρεία συνδεδεμένη με άλλη δημόσια επιχείρηση κατά την έννοια του άρθρου 42 ε παρ. 5 του κ.ν. 2190/1920, όπως ισχύει.
6. Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών και του εποπτεύοντος Υπουργού, υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής των διατάξεων του Κεφαλαίου Α΄ του νόμου αυτού (εννοείται του Ν. 3429/2005), εφαρμοζομένων αναλόγως, νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου (εκτός των δημοσίων επιχειρήσεων) χρηματοδοτούμενα από το Δημόσιο ή από νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου σε ποσοστό άνω του πενήντα τοις εκατό («Οργανισμοί»), καθώς και δημόσιες επιχειρήσεις που έχουν εξαιρεθεί από το πεδίο εφαρμογής του Κεφαλαίου αυτού.
Σε κάθε περίπτωση, οι φορείς έχουν την ευθύνη να εξετάσουν εάν εμπίπτουν στην έννοια των φορέων του δημοσίου τομέα κατά τα ανωτέρω.
Γ. Πεδίο εφαρμογής - Υπαγόμενες συμβάσεις
H υποχρέωση καταχώρισης στο ΚΗΜΔΗΣ αφορά στις δημόσιες συμβάσεις, κατά την έννοια των Π.Δ. 59/2007 και 60/2007, με προϋπολογισμό ίσο ή μεγαλύτερο των 1.000,00 € μη συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
Από το πεδίο εφαρμογής του εν λόγω άρθρου εξαιρούνται οι συμβάσεις του Ν. 3978/2011 (δημόσιες συμβάσεις στους τομείς της άμυνας και της ασφάλειας), οι συμβάσεις που εξαιρούνται από το ν. 3978/2011 με τα άρθρα 17 (π.χ. συμβάσεις που διέπονται από ειδικούς διαδικαστικούς κανόνες δυνάμει διεθνών συμφωνιών, συμβάσεις εργασίας, συμβάσεις υπηρεσιών έρευνας και ανάπτυξης και άλλες συμβάσεις που απαριθμούνται στο εν λόγω άρθρο) και 24 (συμβάσεις οι οποίες δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Ν. 3978/2011, επειδή η εκτιμώμενη αξία τους εκτός ΦΠΑ είναι μικρότερη από τα κατώτατα όρια, όπως αυτά ορίζονται στον Κανονισμό (ΕΚ) 1177/2009 (L 314) και αναθεωρούνται σύμφωνα με το άρθρο 68 της Οδηγίας 2009/81/ΕΚ), οι συμβάσεις που συνάπτονται δυνάμει του άρθρου 346 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (συμβάσεις στον τομέα της άμυνας και της ασφάλειας) και οι συμβάσεις που συνάπτονται από τις Αρχές Εξωτερικής Υπηρεσίας και από την Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου Εξωτερικών και οι οποίες χαρακτηρίζονται ως απόρρητες ή η σύναψη και η εκτέλεσή τους πρέπει να συνοδεύονται από ιδιαίτερα μέτρα ασφαλείας.
Επίσης, για λόγους εθνικής ασφαλείας, οι συμβάσεις που αφορούν στις ένοπλες δυνάμεις καταχωρίζονται σε εσωτερικό διαβαθμισμένο στρατιωτικό δίκτυο και γνωστοποιούνται στην αρμόδια υπηρεσία της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας.
(βλ. άρθρο 11 Ν. 4013/2011)
Δ. Στοιχεία προς καταχώριση στο ΚΗΜΔΗΣ
Τα στοιχεία κατά τα στάδια ανάθεσης και εκτέλεσης των δημοσίων συμβάσεων που καταχωρίζονται αμελλητί από τον εισηγητή/συντάκτη στο ΚΗΜΔΗΣ αφορούν:
α) πρωτογενή αιτήματα, δηλαδή τα θεμελιωμένα αιτήματα για προμήθεια αγαθών ή παροχή υπηρεσιών ή εκτέλεση δημοσίων έργων, πριν από τη σχετική ανάληψη δέσμευσης πίστωσης. Επίσης, ως πρωτογενές αίτημα θεωρείται το αίτημα που γίνεται άπαξ κάθε χρονιά από τη Διαχειριστική Αρχή για να εξασφαλιστούν οι σχετικές πιστώσεις από τον ετήσιο τακτικό προϋπολογισμό καθώς και το αίτημα της Υπηρεσίας προς τη Διαχειριστική Αρχή (μετά από σχετική πρόσκληση), συνοδευόμενο από το τεχνικό δελτίο.
β) εγκεκριμένα αιτήματα, δηλαδή όλα τα αιτήματα, για τα οποία έχει εγκριθεί η αντίστοιχη δαπάνη είτε με τον Αριθμό Ανάληψης Υποχρέωσης, εφόσον η δαπάνη υπάγεται στη διαδικασία του Π.Δ. 113/2010 (Α΄ 194), είτε με την ένταξή τους σε αντίστοιχο προϋπολογισμό ή ΣΑΕ ή ανάλογη διαδικασία. Επίσης, ως εγκεκριμένο αίτημα θεωρείται η πράξη αρμόδιου οργάνου πολυετούς δέσμευσης.
γ) προκηρύξεις / προσκλήσεις και ειδικότερα το πλήρες κείμενο διακηρύξεων ή προσκλήσεων που αφορούν σε εγκεκριμένα αιτήματα ανάλογα με την ακολουθητέα διαδικασία
δ) συμβάσεις
ε) εντολές πληρωμών, δηλαδή όλες οι εντολές για ενταλματοποίηση ή οι εντολές πληρωμής καθώς και τα στοιχεία των σχετικών τιμολογίων (ιδίως αριθμός τιμολογίου, ημερομηνία, ποσό, εκδών οικονομικός φορέας. Επίσης, τα διαβιβαστικά με τα οποία το ένταλμα πληρωμής και τα δικαιολογητικά δαπάνης αποστέλλονται στην ΥΔΕ για έλεγχο ή στον Υπόλογο για πληρωμή ή στην Υπηρεσία Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
(βλ. άρθρο 3 της με αριθμό Π1/2380/2012 -Β΄ 3400- ΚΥΑ, που εκδόθηκε κατ΄ εξουσιοδότηση του άρθρου 11 του Ν. 4013/2011, και τις εγκυκλίους που έχουν εκδοθεί από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου)
Ε. Συνέπειες μη καταχώρισης
Η καταχώριση αιτημάτων και δημοσίων συμβάσεων στο ΚΗΜΔΗΣ καθώς και η αναφορά του Αριθμού Διαδικτυακής Ανάρτησης - ΑΔΑ1 αποτελούν στοιχεία της κανονικότητας της δαπάνης.
Κατά συνέπεια, σε περίπτωση μη καταχώρισης στο ΚΗΜΔΗΣ των στοιχείων των δημοσίων συμβάσεων από τους υπόχρεους προς τούτο φορείς, η δαπάνη δεν θεωρείται κανονική και δεν δύναται να πληρωθεί, είτε αυτό αποτελεί αντικείμενο ελέγχου της ΥΔΕ, είτε άλλου αρμοδίου οργάνου.
(βλ. παρ. 6 αρ. 11 του Ν. 4013/2011, για την έννοια της κανονικότητας παρ. 2 του άρθρου 26 του Ν. 2362/1995 και ήδη παρ. 2 του άρθρου 91 του Ν. 4270/2014)
II. Διεύρυνση της υποχρέωσης καταχώρισης με διατάξεις που θα τεθούν σε ισχύ μεταγενέστερα (Ν. 4281/2014)
Οι σημαντικότερες αλλαγές που επέρχονται μετά τις πρόσφατες τροποποιήσεις του θεσμικού πλαισίου με την έκδοση του Ν. 4281/2014 (Α΄ 160) παρατίθενται αναλυτικά παρακάτω και συνοπτικά αφορούν σε:
α) διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής όσον αφορά τόσο τους υπόχρεους φορείς όσο και την αξία των υπαγόμενων συμβάσεων,
β) διεύρυνση των φάσεων της διαδικασίας ανάθεσης και εκτέλεσης των δημοσίων συμβάσεων που πρέπει να καταχωρίζονται αλλά και των στοιχείων που καταχωρίζονται σε κάθε φάση,
γ) αυτόματη άντληση μέσω του ΚΗΜΔΗΣ των στοιχείων που είναι αναρτητέα και στο "Πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ", χωρίς να απαιτείται αυτοτελής ανάρτησή τους στο τελευταίο
δ) ανάδειξη της παράλειψης καταχώρισης στοιχείων σε πειθαρχικό παράπτωμα,
ε) κατάργηση της δημοσίευσης προκήρυξης στο ΦΕΚ και αντικατάστασή της από την καταχώριση στο ΚΗΜΔΗΣ και τέλος
στ) απευθείας ηλεκτρονική υποβολή προκηρύξεων δημοσίων συμβάσεων στο TED.
Α. Θεσμικό πλαίσιο
Ο Ν. 4281/2014 (Α΄ 160) και ειδικότερα το Μέρος Β΄ που αφορά στους "Κανόνες σύναψης δημοσίων συμβάσεων έργων, προμηθειών και υπηρεσιών", περιλαμβάνει διατάξεις που επιφέρουν σημαντικές τροποποιήσεις στο ΚΗΜΔΗΣ, στα άρθρα 139, 152, 197, 198 και 201. Οι διατάξεις των άρθρων αυτών θα τεθούν σε ισχύ σταδιακά, όπως περιγράφεται κατωτέρω.
Β. Πεδίο εφαρμογής - Υπόχρεοι φορείς
Το άρθρο 139 του Ν. 4281/2014 με τίτλο "Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων" που θα τεθεί σε ισχύ -σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 201 του ίδιου νόμου- την 08.08.2015, τροποποιεί το πεδίο εφαρμογής του ΚΗΜΔΗΣ όσον αφορά τους υπόχρεους φορείς, εγκαταλείποντας την παραπομπή στη νομοθεσία του δημόσιου λογιστικού.
Ειδικότερα, ακολουθώντας τα πρότυπα των π.δ. 59/2007 και 60/2007 αλλά και του Ν. 4281/2014 στο σύνολό του, ορίζει ως υπόχρεους φορείς για καταχώριση στοιχείων στο ΚΗΜΔΗΣ τις αναθέτουσες αρχές, τους αναθέτοντες φορείς και τις κεντρικές αρχές προμηθειών. Οι ορισμοί των υπόχρεων φορέων δίδονται στα άρθρα 18-20 του Ν. 4281/2014.
Με το άρθρο 139 του Ν. 4281/2014 επέρχεται διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής του ΚΗΜΔΗΣ, με αποτέλεσμα να εμπίπτουν, από την έναρξη ισχύος του, περισσότεροι φορείς στην υποχρεωτική καταχώριση στοιχείων δημοσίων συμβάσεων στο Μητρώο2.
Σε κάθε περίπτωση, οι φορείς έχουν την ευθύνη να εξετάσουν εάν αποτελούν αναθέτουσες αρχές / αναθέτοντες φορείς / κεντρικές αρχές προμηθειών (από τη θέση σε ισχύ του άρθρου 139 του Ν. 4281/2014).
Γ. Πεδίο εφαρμογής - Υπαγόμενες συμβάσεις
Η υποχρέωση καταχώρισης στο ΚΗΜΔΗΣ θα αφορά στις δημόσιες συμβάσεις που συνάπτουν αναθέτουσες αρχές, αναθέτοντες φορείς και κεντρικές αρχές προμηθειών, ανεξαρτήτως εκτιμώμενης αξίας (δηλαδή για οποιαδήποτε μεγαλύτερη του μηδενός αξία) και διαδικασίας ανάθεσης.
Δ. Στοιχεία προς καταχώριση στο ΚΗΜΔΗΣ
Με την παρ. 3 του άρθρου 139 διευρύνονται τόσο τα στάδια προς καταχώριση όσο και τα στοιχεία κάθε σταδίου καταχώρισης. Η διάταξη αυτή έχει ειδική έναρξη ισχύος, η οποία σχετίζεται με την έκδοση της κοινής απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών, Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομικών, Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας και του κατά περίπτωση συναρμόδιου Υπουργού, που θα ρυθμίζει ειδικότερα θέματα της λειτουργίας και διαχείρισης του ΚΗΜΔΗΣ. Βασική προϋπόθεση για την έκδοση της νέας ΚΥΑ, αποτελεί ο ανασχεδιασμός του ΚΗΜΔΗΣ, προκειμένου να δύναται να υποστηρίξει τα νέα πεδία και τη νέα λειτουργικότητα.
Μέχρι την έκδοση της εν λόγω ΚΥΑ, παραμένει σε ισχύ η με αριθμό Π1/2380/2012 (Β΄ 3400) ΚΥΑ, επομένως η υποχρέωση καταχώρισης στοιχείων καταλαμβάνει τα στοιχεία που παρατίθενται ανωτέρω υπό Ι.Δ..
Μετά την ολοκλήρωση του ανασχεδιασμού του συστήματος και της έκδοσης της νέας ΚΥΑ, τα στάδια προς καταχώριση θα είναι τα εξής:
α) τα πρωτογενή αιτήματα,
β) τα εγκεκριμένα αιτήματα,
γ) οι προκηρύξεις, σύμφωνα με το άρθρο 152 του Ν. 4281/2014 και οι διακηρύξεις με τα παραρτήματά τους,
δ) οι αποφάσεις ανάθεσης ή κατακύρωσης,
ε) οι συμβάσεις,
στ) οι εντολές πληρωμής
ζ) τα αποδεικτικά κάθε πληρωμής
Μετά την έκδοση της νέας ΚΥΑ, η καταχώριση θα περιλαμβάνει πλέον τουλάχιστον τα ακόλουθα επιμέρους στοιχεία: (1) το όνομα του φορέα, (2) τον ΑΦΜ του, (3) το είδος της σύμβασης, ήτοι προμήθεια, υπηρεσία ή έργο, (4) τον προϋπολογισμό, (5) τον Αριθμό Ανάληψης Υποχρέωσης, εφόσον η δαπάνη υπάγεται στις διατάξεις του π.δ. 113/2010, (6) την αξία της σύμβασης, (7) την ιθαγένεια - εθνικότητα του οικονομικού φορέα στον οποίον ανατέθηκε η σύμβαση, (8) τη διαδικασία σύναψης σύμβασης και, σε περίπτωση ανάθεσης με διαδικασία διαπραγμάτευσης, αναφορά στη νομική βάση αυτής, (9) τον αριθμό και την αξία των συμβάσεων που συνήφθησαν, (10) τον κωδικό των αγαθών ή υπηρεσιών κατά το Κοινό Λεξιλόγιο Δημοσίων Συμβάσεων (Common Procurement Vocabulary CPV) και (11) τη γεωγραφική περιοχή βάσει της Κοινής Ονοματολογίας των Εδαφικών Στατιστικών Μονάδων (Nomenclature of territorial units for statistics NUTS) του δημόσιου φορέα.
[Μετά τον ανασχεδιασμό του ΚΗΜΔΗΣ και την έκδοση της ανωτέρω ΚΥΑ, τα στατιστικά στοιχεία που σύμφωνα με τα άρθρα 95 και 131 του ίδιου νόμου οι αναθέτουσες αρχές/ αναθέτοντες φορείς υποχρεούνται να αποστέλλουν κάθε χρόνο στην ΕΑΑΔΗΣΥ, προκειμένου να τα διαβιβάσει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θα αντλούνται αυτόματα από το ΚΗΜΔΗΣ. Ειδικά τα στατιστικά στοιχεία που αφορούν στο έτος 2015 θα πρέπει να αποσταλούν στην ΕΑΑΔΗΣΥ από τις αναθέτουσες αρχές/ τους αναθέτοντες φορείς.]
Ε. Συνέπειες μη καταχώρισης
Όπως ορίζεται και στις σήμερα ισχύουσες διατάξεις, στην παρ. 7 του άρθρου 139 προβλέπεται ότι η καταχώριση στο ΚΗΜΔΗΣ και η αναφορά του ΑΔΑΜ (Αριθμού Διαδικτυακής Ανάρτησης Μητρώου) αποτελούν στοιχείο της κανονικότητας της δαπάνης, με την έννοια ότι η ύπαρξη αριθμού ΑΔΑΜ εξομοιώνεται με δικαιολογητικό που απαιτείται από την παράγραφο 2 του άρθρου 26 του Ν. 2362/1995 (Α΄ 247).
Αν υπάρχει διαφορά μεταξύ του κειμένου που καταχωρίστηκε στο ΚΗΜΔΗΣ και του κειμένου της πράξης, θα ισχύει το κείμενο που καταχωρίστηκε στο ΚΗΜΔΗΣ. Με ευθύνη του προσώπου ή του οργάνου που έχει εκδώσει την πράξη γίνονται αμελλητί οι αναγκαίες διορθώσεις στο κείμενο που έχει αναρτηθεί στο ΚΗΜΔΗΣ. Αρκεί η επίκληση του ΑΔΑΜ για την αυτεπάγγελτη αναζήτηση των πράξεων που καταχωρίζονται τόσο κατά τη διεκπεραίωση υποθέσεων των διοικούμενων όσο και κατά την επικοινωνία μεταξύ φορέων του Δημοσίου.
Τα ανωτέρω ισχύουν από 08.08.2015, ενώ από την έναρξη ισχύος της παρ. 3 του άρθρου 139, ήτοι από την έκδοση της ΚΥΑ κατ΄ εξουσιοδότηση της παρ. 5 του ίδιου άρθρου, η μη καταχώριση στοιχείων στο ΚΗΜΔΗΣ θα συνιστά πλέον πειθαρχικό παράπτωμα για το όργανο που εξέδωσε την πράξη ή για τον υπάλληλο που έχει ευθύνη για την καταχώριση.
Τέλος, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 139, από την έκδοση της ΚΥΑ για τον ανασχεδιασμό του ΚΗΜΔΗΣ ειδικά οι προκηρύξεις - διακηρύξεις, οι αποφάσεις ανάθεσης ή κατακύρωσης και οι συμβάσεις ισχύουν από την καταχώρισή τους στο ΚΗΜΔΗΣ και όχι νωρίτερα, χωρίς να θίγονται όμως οι σχετικές δικονομικές ρυθμίσεις ως προς την άσκηση ενδίκων μέσων και βοηθημάτων, ούτε οι ρυθμίσεις για τις διοικητικές προσφυγές.
ΣΤ. Το ΚΗΜΔΗΣ ως μέσο δημοσιότητας
Από 01.03.2015, η δημοσίευση στο ΚΗΜΔΗΣ αντικαθιστά την υποχρέωση δημοσίευσης στο Τεύχος Διακηρύξεων Δημοσίων Συμβάσεων της Εφημερίδας της Κυβερνήσεως. Για το λόγο αυτό το τεύχος ΔΔΣ (Διακηρύξεων Δημοσίων Συμβάσεων) θα καταργηθεί.
(βλ. παρ. 8-10 του άρθρου 139, του άρθρου 152 και της περίπτωσης 1.Α.(25) του άρθρου 199 του Ν. 4281/2014, όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 8 του άρθρου 67 του Ν. 4316/2014)
Επίσης, από την έκδοση της ΚΥΑ της παρ. 5 του άρθρου 139, τα στοιχεία που καταχωρούνται στο ΚΗΜΔΗΣ και είναι αναρτητέα στο "Πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ" θα αντλούνται αυτόματα από το ΚΗΜΔΗΣ, χωρίς να απαιτείται αυτοτελής ανάρτησή τους στο "Πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ". Αυτό προβλέπεται στην παρ. 3 του άρθρου 139, συνδυαστικά με τις παρ. 2-6 του άρθρου 197 του Ν. 4281/2014, με τις οποίες τροποποιούνται αντίστοιχα οι περιπτώσεις 6α, 14, 15, 16 της παρ. 4 του άρθρου 2 καθώς και το άρθρο 3 του Ν. 3861/2010 (Α΄ 112).
Σημειώνεται ότι οι φορείς που έχουν υποχρέωση καταχώρισης στοιχείων δημοσίων συμβάσεων στο ΚΗΜΔΗΣ θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους και όλες τις ειδικότερες ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στη με αριθμό Π1/2380/2012 -Β΄ 3400- ΚΥΑ.
Η παρούσα κατευθυντήρια οδηγία, όπως και όσες ακολουθήσουν, κοινοποιούνται στους φορείς του συνημμένου Πίνακα αποδεκτών και αναρτώνται στην ιστοσελίδα της Αρχής www.eaadhsy.gr και www.hsppa.gr .
Ο Πρόεδρος
Δημήτριος Ράικος
1 Επισημαίνεται ότι ο ΑΔΑ του ΚΗΜΔΗΣ αναφέρεται και ως ΑΔΑΜ (Αριθμός Διαδικτυακής Ανάρτησης Μητρώου).
2 Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με απόφαση του ΔΕΕ στην υπόθεση C-380/98 - University of Cambridge, λαμβάνοντας υπόψη τον ορισμό της αναθέτουσας αρχής στην οδηγία 93/37 (ο οποίος αναπαράγεται και στο θεσμικό πλαίσιο της οδηγίας 2004/18/ΕΚ), είναι δυνατόν να κριθεί ότι ένας φορέας που καταρχήν δεν ανήκει στον δημόσιο τομέα αποτελεί αναθέτουσα αρχή για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Ειδικότερα, ο χαρακτηρισμός ενός οργανισμού όπως το πανεπιστήμιο ως «αναθέτουσας αρχής» πρέπει να γίνεται επί ετησίας βάσεως και το οικονομικό έτος κατά το οποίο κινείται η διαδικασία συνάψεως συγκεκριμένης συμβάσεως πρέπει να θεωρείται ως το καταλληλότερο διάστημα για τον υπολογισμό του τρόπου χρηματοδοτήσεως του οργανισμού αυτού.... Ένας οργανισμός ο οποίος, κατά την ημερομηνία κινήσεως της διαδικασίας συνάψεως δημόσιας συμβάσεως, αποτελεί «αναθέτουσα αρχή» υπό την έννοια των οδηγιών 92/50, 93/36 και 93/37 εξακολουθεί, για τις ανάγκες της δημόσιας αυτής συμβάσεως, να υπόκειται στις επιταγές των οδηγιών αυτών μέχρι την περάτωση της διαδικασίας.