Διαιτητική Απόφαση 48/2007 (19/12/2007)

Διαιτητική Απόφαση που αφορά τους όρους αμοιβής και εργασίας του Προσωπικού του Χ.Γ.Μ.Ε. που διέπεται από τον Κανονισμό Κατάστασης Προσωπικού (Κ.Κ.Π/ΙΓΜΕ).

Αθήνα, 19 Δεκεμβρίου 2007
Αρ. Πρωτ.: 2084

Προς:

1. Συνδικάτο Ι.Γ.Μ.Ε,, Μεσογείων 70, 115 27 Αθήνα.

2. ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΓΕΩΛΟΓΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ, Μεσογείων 70, 115 27 Αθήνα

 

 

ΘΕΜΑ:

Διαιτητική Απόφαση που αφορά τους όρους αμοιβής και εργασίας του Προσωπικού του Χ.Γ.Μ.Ε. που διέπεται από τον Κανονισμό Κατάστασης Προσωπικού (Κ.Κ.Π/ΙΓΜΕ).

ΔΙΑΙΤΗΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ 48/2007

Στις 3.12.2007, ημέρα Δευτέρα και ώρα 2μμ στα γραφεία του ΟΜΕΔ, ο επιλεγείς με κλήρωση, σύμφωνα με το άρθρο 16 παρ. 4 του Ν. 1876/1990 και τον Κανονισμό Καταστάσεως Μεσολαβητών - Διαιτητών, Διαιτητής Φώτης Σ. Κλαουδάτος, μετά από πρόσκληση των μερών, σύμφωνα με τον νόμο, εξέτασα την υπόθεση επίλυσης της συλλογικής διαφοράς εργασίας, που δημιουργήθηκε μεταξύ αφενός του Συνδικάτου Εργαζομένων Ι.Γ.Μ.Ε. και αφετέρου του Ινστιτούτου Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών.

Η διαφορά αφορά τη σύναψη συλλογικής σύμβασης εργασίας ή την έκδοση διαιτητικής απόφασης που θα ρυθμίζει τους όρους αμοιβής και εργασίας του Προσωπικού του Ι.Γ.Μ.Ε. που διέπεται από τον Κανονισμό Κατάστασης Προσωπικού (Κ. Κ. Π. /ΙΓΜΕ).

Κατά τη συζήτηση της υπόθεσης που έλαβε χώρα στις 3.12.2007 στα γραφεία του ΟΜΕΔ, παρέστησαν, νόμιμα εξουσιοδοτημένοι, εκ μέρους του προσφεύγοντος σωματείου οι κ. Αραπογιάννης Ευάγγελος πρόεδρος του Συνδικάτου, Σμυρνιωτάκης Χαράλαμπος ΓΓ, Σακκάς Αθανάσιος Α' Αντιπρόεδρος και Κατσίκης Ιωάννης Β' Αντιπρόεδρος.

Εκ μέρους της εργοδοτικής πλευράς παρέστησαν, νόμιμα εξουσιοδοτημένοι, οι κ. Τσουτρέλης Χαράλαμπος πρόεδρος του Δ.Σ. του Ι.Γ.Μ.Ε., Γεωργακόπουλος Ανδρέας Γεν, Δ/ντής και Θεοφιλόπουλος Ανάργυρος, Πίκουλας Ιωάννης νομικοί σύμβουλοι του Ι.Γ.Μ.Ε.

Οι νόμιμοι εκπρόσωποι των παρισταμένων μερών ανέπτυξαν τους ισχυρισμούς τους για την υπό κρίση διαφορά, τους οποίους ζήτησαν να γίνουν δεκτοί.

Ειδικότερα, οι εκπρόσωποι της εργατικής πλευράς υποστήριξαν την βασιμότητα των αιτημάτων, που αναφέρονται στην από 13.3.2007 πρόσκληση του συνδικάτου προς τον εργοδοτικό φορέα για την έναρξη των διαπραγματεύσεων, στα υπομνήματα και τα έγγραφα που έχουν καταθέσει κατά τη διαδικασία της μεσολάβησης και τέλος στην πρόταση της μεσολάβησης την οποία αποδέχονται.

Κατά την ίδια συνάντηση η εργοδοτική πλευρά δήλωσε ότι «αρνείται την πρόταση της μεσολάβησης στο σύνολο της, διότι τα μισθολογικά υπερβαίνουν το 5% της κυβερνητικής πολιτικής. Όσον αφορά το άρθρο 4 της πρότασης αναφέρονται στα υπομνήματα και ουδεμία υποχρέωση υπάρχει μονοσήμαντα η διοίκηση του ΙΓΜΕ σε τακτά χρονικά διαστήματα να ενισχύει το λογαριασμό της Εθνικής Ασφαλιστικής».

Ο Διαιτητής σύμφωνα με:

α) Τις διατάξεις του άρθρου 16 του Ν. 1876/1990 .

β) Την με αριθμ. πρωτ. ΟΜΕΔ 043/8.11.07 εμπρόθεσμη αίτηση για προσφυγή στην Διαιτησία που υπεβλήθη στον ΟΜΕΔ από το συνδικάτο του Ι.Γ.Μ.Ε., μετά την διαπιστωθείσα από τον Μεσολαβητή άρνηση μεσολάβησης από την εργοδοτική οργάνωση.

γ) Την υπ' αριθμ. πρωτ. 1994/30.11.2007 πρόσκληση κοινής συνάντησης των μερών, με σκοπό την έκδοση Διαιτητικής Απόφασης.

ΑΦΟΥ ΕΛΑΒΑ ΥΠΟΨΗ ΜΟΥ

α) Τα στοιχεία του φακέλου, τις θέσεις, τα επιχειρήματα, τις προτάσεις, αντιπροτάσεις των μερών και τα συνοδευτικά αυτών έγγραφα, όπως αναπτύχθηκαν προφορικό και διατυπώθηκαν εγγράφως κατά την διάρκεια των διαδικασιών μεσολάβησης και διαιτησίας.

β) Την αδυναμία σύγκλισης απόψεων μεταξύ των μερών κατά την κοινή συνάντηση, που έλαβε χώρα στις 3.12.2007. Κατά τη συνάντηση αυτή τα μέρη ανέπτυξαν τα ίδια αιτήματα και τους ισχυρισμούς που διατύπωσαν στη διαδικασία της μεσολάβησης.

γ) Την αριθμ. 1809/31.10.2007 έκθεση του μεσολαβητή της υπόθεσης από την οποία προκύπτει αφ' ενός η άρνηση μεσολάβησης της εργοδοτικής οργάνωσης, και αφ' ετέρου η απάντηση που διατύπωσε ο μεσολαβητής στα νομικά ζητήματα και τις αιτιάσεις που υπέβαλε η εργοδοτική πλευρά.

δ) Την αριθμ. 4/2007 Διαιτητική Απόφαση που καταγγέλθηκε από την εργατική πλευρά,

ε) Το αριθμ. πρωτ. ΟΜΕΔ 2058/14.12.2007 υπόμνημα του εργοδοτικού φορέα.

Σχετικά με το υπόμνημα αυτό να επισημανθεί ότι κατά το στάδιο της διαιτησίας δεν αμφισβητήθηκε από το Ι.Γ.Μ.Ε. η νομιμότητα της διαιτητικής διαδικασίας, ούτε οι νόμιμοι εκπρόσωποι του διατύπωσαν σχετικές επιφυλάξεις κατά την κοινή συνάντηση των μερών που πραγματοποιήθηκε στις 3.12.2007. Επίσης, να επισημανθεί ότι ούτε από τα κατατεθέντα υπομνήματα του Ι.Γ.Μ.Ε. κατά το στάδιο της μεσολάβησης προκύπτει νομική αμφισβήτηση της διαδικασίας της μεσολάβησης.

Παρά ταύτα, ως προς τις νομικές επιφυλάξεις της παρούσας διαδικασίας που διατυπώνει στο ανωτέρω υπόμνημα της η εργοδοτική πλευρά αναφέρομαι στα όσα με πληρότητα εκθέτει ο διαιτητής της 4/2007 ΔΑ, που αντιμετώπισε πανομοιότυπες επιφυλάξεις, καθώς και στις περαιτέρω σκέψεις που εκτίθενται στην μεσολαβητική πρόταση.

στ) Τον ιδιαίτερο ρόλο του Ι.Γ.Μ.Ε., ο οποίος, όπως αναφέρεται στη μεσολαβητική πρόταση «τελεί υπό την εποπτεία του Υπουργείου Ανάπτυξης και επιτελεί σημαντικότατο έργο έρευνας και υποστήριξης στον τομέα των γεωλογικών και μεταλλευτικών ερευνών, παρέχοντας τις εξειδικευμένες υπηρεσίες του στην υλοποίηση κοινοτικών προγραμμάτων και για την εκτέλεση ερευνών και μελετών για λογαριασμό του Δημοσίου ή τρίτων. Εφόσον πρωτίστως υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, χωρίς κερδοσκοπικό σκοπό, ο εν λόγω φορέας είναι εκ φύσεως ελλειμματικός, για τούτο επιχορηγείται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό για την κάλυψη του μεγαλύτερου μέρους των δαπανών του, μισθολογικών και λειτουργικών».

ζ) Το άρθρο 8 της από 16-5-1994 Σ.Σ.Ε., που αναφέρει, σχετικά με το ασφαλιστήριο συμβόλαιο «το ΙΓΜΕ επιβαρύνεται με την επιπλέον δαπάνη που προκύπτει στο ασφαλιστικό συμβόλαιο μεταξύ ΙΓΜΕ και «Εθνικής Ασφαλιστικής» ώστε η εφάπαξ αποζημίωση να ανέλθει στο 100% των συμφωνημένων μηνιαίων αποδοχών για κάθε χρόνο εργασίας». Από το άρθρο αυτό, καθώς και από το ασφαλιστήριο συμβόλαιο προκύπτει η διαρκής υποχρέωση του Ι.Γ.Μ.Ε. να καλύπτει τις όποιες διαφορές ανακύπτουν κατά την εκτέλεση του ασφαλιστηρίου συμβολαίου. Συνεπώς, όπως τονίζεται και στην μεσολαβητική πρόταση «το Δημόσιο θα πρέπει να καλύψει, επιπλέον της τρέχουσας επιχορήγησης του ΙΓΜΕ, τις υποχρεώσεις που διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του συμβολαίου, όπως άλλωστε έπραξε μέχρι πρόσφατα, στο μέτρο που αυτό, καλώς ή κακώς, είναι ένα συμβόλαιο εγγυημένων παροχών, συμβατικά κατοχυρωμένο και ουδέποτε μέχρι σήμερα αμφισβητηθέν, κάθε δε αναγκαία πρόσθετη επιβάρυνση πόρων ή ασφαλίστρου μετατίθεται στην αντισυμβαλλόμενη σε αυτό Διοίκηση του ΙΓΜΕ. Σε περίπτωση, πάντως, αντικειμενικής αδυναμίας του Δημοσίου να συναινέσει για την καταβολή του εφάπαξ ποσού των 4.318,217 ευρώ, έστω και με τις 24 μηνιαίες δόσεις που προτείνει η ασφαλιστική εταιρεία, υπάρχει και η εναλλακτική λύση της χρονικής κλιμάκωσης της επιβάρυνσης αυτής, με αύξηση του συνολικού ασφαλίστρου στο ποσοστό που προτείνει η ασφαλιστική εταιρεία (από 5,732% σε 7,05%). Σύμφωνα βέβαια με το συμβόλαιο και τις οικείες ΣΣΕ, η διαφορά θα βαρύνει και πάλι τη Διοίκηση του ΙΓΜΕ, εκτός αν διαφορετικά συμφωνήσουν, ρητώς και εγγράφως, τα εδώ ενεχόμενα μέρη».

η) Τις αυξήσεις της ΕΓΣΣΕ για τα έτη 2006 - 2007, οι οποίες αφορούν στα ελάχιστα κατώτατα όρια μισθών και ημερομισθίων σε όλη την χώρα.

θ) Τη μεταβολή του Δ.Τ.Κ σε μέσα επίπεδα κατά το έτος 2006, τις επίσημες προβλέψεις για την εξέλιξη του κατά το τρέχον έτος όπως αυτές αναφέρονται στο κατατεθέν Προσχέδιο Προϋπολογισμού 2008 και στην ενδιάμεση Έκθεση της Τραπέζης της Ελλάδος (2,7-2,9%), συνεκτιμωμένων των πρόσφατων επιβαρυντικών παραγόντων στις τιμές προϊόντων και υπηρεσιών, λόγω των διεθνών εξελίξεων στις αγορές τροφίμων / εναλλακτικών καυσίμων και πετρελαίου, τις επίσημες αρχικές προβλέψεις για τον πληθωρισμό έτους 2008 σε μέσα επίπεδα (2,6%, με τον δομικό πληθωρισμό να εκτιμάται πάντως στο 3,1-3,3%), τις γενικότερες εκτιμήσεις για την ανάπτυξη της οικονομίας το έτος 2007 (4,1%) και τις αντίστοιχες προβλέψεις για το 2008 (4%) στο Προσχέδιο Προϋπολογισμού έτους 2008.

ΚΑΤΕΛΗΞΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΦΑΣΗ

`Αρθρο 1
Πεδίο Εφαρμογής

Στην παρούσα υπάγεται το προσωπικό του Ι.Γ.Μ.Ε. που διέπεται από τον κανονισμό Κατάστασης Προσωπικού (Κ.Κ.Π./Ι.Γ.Μ.Ε.).

`Αρθρο 2
Βασικοί Μισθοί

Οι βασικοί μισθοί του προσωπικού του Ι.Γ.Μ.Ε, όπως είχαν διαμορφωθεί την 31.12.2006, αυξάνονται από την 1.1.2007 κατά ποσοστό 3% και όπως διαμορφώνονται την 31.8.2007, αυξάνονται περαιτέρω από την 1.9.2007 κατά ποσοστό 2,3°/ο και διαμορφώνονται σύμφωνα με τον Πίνακα που ακολουθεί, ως εξής;

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΒΑΣΙΚΟΙ ΜΙΣΘΟΙ ΑΠΟ 1.1.2007 ΒΑΣΙΚΟΙ ΜΙΣΘΟΙ ΑΠΟ 1.9.2007
Αύξηση 3% Αύξηση 2,3%
Δ3 32 250,54 256,30
31 257,91 263,84
Δ2 30 266,50 272,63
29 278,37 284,77
28 286,57 293,16
Δ1, Γδ 27 294,73 301,51
ΓΜ, Γτ 26 307,01 314,07
25 319,72 327,07
Βδ 24 332,82 340,47
Βτ 23 345,93 353,89
22 359,01 367,27
21 372,11 380,67
Αδ 20 387,27 396,18
Ατ 19 403,23 412,50
18 418,38 428,00
17 433,53 443,50
16 450,30 460,66
15 467,09 477,83
Δ3 14 483,06 494,17
13 500,24 511,75
Δ2 12 517,85 529,76
11 536,28 548,61
10 554,70 567,46
Γδ, Δ1 9 572,29 585,45
ΓΜ, Γτ δ 592,35 605,97
7 612,84 626,94
Βδ 6 633,31 647,88
Βτ 5 653,75 668,79
4 674,24 689,75
3 695,11 711,10
Αδ 2 716,81 733,30
Ατ 1 737,28 754,24

`Αρθρο 3
Επίδομα Απόδοσης

Το προβλεπόμενο στο άρθρο 2 της από 2-9-2005 ΣΣΕ επίδομα απόδοσης το οποίο χορηγείται στο υπαγόμενο στην παρούσα προσωπικό, αυξάνεται από την 1.1.2007 κατά 50 ευρώ.

`Αρθρο 4
Ασφαλιστήριο Συμβόλαιο

Το ΙΓΜΕ οφείλει να εκπληρώνει τις υποχρεώσεις του, όπως αυτές προκύπτουν από το άρθρο 8 της από 16.5.1994

`Αρθρο 5
Μετακίνηση του Προσωπικού

Για το υπαγόμενο στην παρούσα προσωπικό των κεντρικών υπηρεσιών του ΙΓΜΕ και από την ημερομηνία μετακίνησης από την παλαιά έδρα (Μεσογείων 70) στις νέες κτιριακές εγκαταστάσεις του ΙΓΜΕ στους Θρακομακεδόνες.

- διασφαλίζεται η δωρεάν μεταφορά με μέσα του εργοδότη από την παλαιά στη νέα έδρα του ΙΓΜΕ, καθώς και από κεντρικά σημεία των Αθηνών, σύμφωνα με την 55/10/16.5.2007 Απόφαση Δ.Σ. του ΙΓΜΕ,

- στους εργαζόμενους που επιθυμούν να μετακινούνται από και προς την εργασία τους με μέσα μαζικής μεταφοράς, καλύπτονται τα πρόσθετα έξοδα στα οποία θα υποβληθούν για τη μετακίνηση τους από και προς τη νέα έδρα, με τη διάθεση σε αυτούς είτε δωρεάν εισιτηρίων, είτε μηνιαίας ή ετήσιας κάρτας απεριορίστων διαδρομών.

- στους εργαζόμενους που επιθυμούν να μετακινούνται από και προς την εργασία τους με Ι.Χ.Ε., εξασφαλίζεται η χορήγηση ανάλογων με την καθημερινά διανυόμενη πρόσθετη απόσταση δωρεάν κουπονιών βενζίνης και (όπου απαιτείται) e-pass για την Αττική Οδό.

- σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις παρέχονται από τη Διοίκηση εύλογες χρονικές διευκολύνσεις είτε κατά τη μετάβαση, είτε κατά την αποχώρηση του μισθωτού από την εργασία, συνεκτιμωμένων του ισχύοντος ελαστικού ωραρίου και τυχόν ειδικών ωραρίων (διευκόλυνσης μητέρων κ.λ.π.).

- για την περαιτέρω εξειδίκευση και την αναγκαία ομαλή υλοποίηση των ανωτέρω, καθώς και για τη λήψη τυχόν αναγκαίων διορθωτικών μέτρων, το αργότερο εντός μηνός από την κοινοποίηση της παρούσας ΔΑ συγκροτείται με απόφαση της Διοίκησης του ΙΓΜΕ 5μελής υπηρεσιακή επιτροπή, με τη συμμετοχή 2 εκπροσώπων του Συνδικάτου εργαζομένων ΙΓΜΕ.

`Αρθρο 6
Αναμόρφωση Μισθολογίου

Με απόφαση της Διοίκησης του ΙΓΜΕ και εντός μηνός από την κοινοποίηση της παρούσας ΔΑ, συγκροτείται διμερής και ισομερής Επιτροπή Αναμόρφωσης του Μισθολογίου εργαζομένων ΙΓΜΕ, Η Επιτροπή είναι εισηγητικού χαρακτήρα και αποτελείται από 2 εκπροσώπους της Διοίκησης και 2 εκπροσώπους του Συνδικάτου εργαζομένων ΙΓΜΕ, με αντικείμενο την αναμόρφωση του μισθολογίου του ΙΓΜΕ με ενσωμάτωση της ΑΤΑ και κάθε άλλο συναφές ζήτημα.

Η εν λόγω Επιτροπή οφείλει να ολοκληρώσει τις εργασίες της το αργότερο εντός τετραμήνου από τη σύσταση της, παραδίδοντας στη Διοίκηση και στο Συνδικάτο εργαζομένων ΙΓΜΕ πόρισμα με τις προτάσεις της και τα ενδεχόμενα σημεία διαφοροποίησης των εκπροσώπων κάθε πλευράς.

`Αρθρο 7
Κυλικείο

Με απόφαση Δ.Σ. του ΙΓΜΕ, συγκροτείται, το αργότερο εντός μηνός από την έναρξη της λειτουργίας του κυλικείου στο νέο ιδιόκτητο κτίριο του ΙΓΜΕ, διμερής και ισομερής υπηρεσιακή επιτροπή, εισηγητικού χαρακτήρα.

Η Επιτροπή αποτελείται από 2 εκπροσώπους της Διοίκησης και από ισάριθμους εκπροσώπους του Συνδικάτου, με αντικείμενα:

- την εποπτεία ομαλής εκτέλεσης της σύμβασης από τον ανάδοχο, ιδιαίτερα σε θέματα τιμών, υγιεινής και ποιότητας των πωλούμενων προϊόντων, σύμφωνα με τις ήδη τεθείσες και συμφωνηθείσες προδιαγραφές του διαγωνισμού ανάθεσης,

- την εισήγηση στο Δ.Σ, του ΙΓΜΕ τυχόν βελτιώσεων ή αναγκαίων διορθωτικών μέτρων.

`Αρθρο 8
Αρχή ευνοϊκότερης ρύθμισης

Αποδοχές ανώτερες από αυτές που καθορίζονται στην παρούσα ή τυχόν ευνοϊκότερες ρυθμίσεις που προβλέπονται από Νόμους, Διατάγματα, Διαιτητικές ή Υπουργικές Αποφάσεις, ατομικές συμβάσεις εργασίας, εσωτερικούς κανονισμούς, έθιμα, Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, ως επίσης και από την ΕΓΣΣΕ, δεν θίγονται από τις διατάξεις της παρούσας.

Κατά τα λοιπά εξακολουθούν να ισχύουν οι διατάξεις των προηγούμενων ΔΑ. καθώς και όλοι οι όροι των προηγούμενων συλλογικών ρυθμίσεων κατά το μέρος που δεν τροποποιούνται ή καταργούνται με την παρούσα διαιτητική απόφαση.

`Αρθρο 9
Έναρξη ισχύος - Διάρκεια

Η ισχύς της παρούσας ΔΑ είναι μονοετής και/αρχίζει από 1η Ιανουαρίου 2007, εκτός εάν ορίζεται διαφορετικά στα επιμέρους άρθρα.