Εγκύκλιος Αριθμ. 94
5-12-2003
Επέκταση της υπηρεσίας χορήγησης Βεβαιώσεων Μη Οφειλής μέσω FAX και σε απογεγραμμένες στο Ι.Κ.Α. επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα).
ΣΧΕΤ.: Εγκ. 45/01, 77/01, 102/01, 4/02 (ενοτ. στ΄) 12/02, 87/02, 70/03 και 81/03.
Γεν. Έγγρ. Ε57/50/18-7-01, Γ99/1/43/8-3-02, Ε57/47/13-5-02 και Ε57/80/11-12-02.
Σας κοινοποιούμε την υπ΄ αριθμ. Φ/1321/24535/1580/2-12-2003 Απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, που τροποποιεί και συμπληρώνει την Φ/1321/12490/878/03 Α.Υ.Ε.Κ.Α. (ΦΕΚ 1138 Β΄/03).
Με τις κοινοποιούμενες διατάξεις επεκτείνεται η ηλεκτρονική έκδοση Βεβαιώσεων Μη Οφειλής μέσω μηχανισμού κεντρικής διαχείρισης και σε απογεγραμμένες στο Ι.Κ.Α. επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα), με τους όρους και τις προϋποθέσεις που αναλυτικά περιγράφονται παρακάτω.
Η χορήγηση των Βεβαιώσεων Μη Οφειλής από 10-12-2003 πραγματοποιείται υποχρεωτικά μέσω του συστήματος Κεντρικής Διαχείρισης και οι δικαιούχοι μπορούν να εξυπηρετηθούν από οποιοδήποτε Υποκατάστημα ή Παράρτημα του Ι.Κ.Α. και όχι μόνο απ΄ αυτό της έδρας τους.
1. Πεδίο εφαρμογής της ηλεκτρονικής υπηρεσίας χορήγησης βεβαιώσεων μη οφειλής
Ήδη από 4/9/2003 χορηγούνται στα φυσικά πρόσωπα, που δεν είναι καταχωρημένα στο Μητρώο Εργοδοτών του Ι.Κ.Α., Βεβαιώσεις Μη Οφειλής μέσω συστήματος κεντρικής διαχείρισης (εγκ. 70/03 και 81/03).
1.1. Δικαιούχοι
Η νέα υπηρεσία επεκτείνεται από 10/12/03 και στις απογεγραμμένες στο Ι.Κ.Α. επιχειρήσεις (φυσικά ή νομικά πρόσωπα), που δεν έχουν οφειλή (ρυθμισμένη ή μη) από οποιαδήποτε αιτία, δεν είναι κύριοι ή υπεύθυνοι οικοδομικών και τεχνικών έργων, δεν υπήρξαν ούτε είναι μέλη επιχειρήσεων που οφείλουν στο Ι.Κ.Α. και έχουν υποβάλει τις Α.Π.Δ. και τις "Δηλώσεις Μεταβολής Στοιχείων Εργοδότη", για τις οποίες κατά την ημερομηνία έκδοσης της βεβαίωσης παρήλθε η προθεσμία υποβολής τους.
Ο χειρισμός των αιτημάτων για χορήγηση Βεβαιώσεων μη Οφειλής τόσο για τα φυσικά πρόσωπα που δεν είναι καταχωρημένα στο Μητρώο εργοδοτών του Ι.Κ.Α. (αναπόγραφες ατομικές επιχειρήσεις), όσο και για τους εργοδότες που προαναφέρθηκαν θα γίνεται μέσω του ίδιου τηλεφωνικού αριθμού (2103895900).
1.2. Εξαιρέσεις
Από τη νέα υπηρεσία δεν θα εξυπηρετούνται στην παρούσα φάση:
α) Τα νομικά πρόσωπα (Α.Ε., Ο.Ε., Ε.Ε., Ν.Π.Ι.Δ., Δημόσιες Επιχειρήσεις κ.λ.π.) που δεν είναι καταχωρημένα στο Μητρώο Εργοδοτών του Ι.Κ.Α. (αναπόγραφες επιχειρήσεις).
β) Τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που αυτοτελώς ή παράλληλα με την άσκηση άλλης επιχειρηματικής δραστηριότητας (κοινή επιχείρηση) έχουν και την ιδιότητα του κυρίου ή υπεύθυνου εκτέλεσης οικοδομικών ή τεχνικών έργων.
γ) Τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που οφείλουν στο Ι.Κ.Α., έστω κι αν έχουν ρυθμίσει την οφειλή τους και τηρούν τους όρους της ρύθμισης.
δ) Οι επιχειρήσεις που έχουν χαρακτηρισθεί "συνυπεύθυνες" με άλλες σύμφωνα με την 732/95 Γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ. (Εγκ. 17/96) και έχουν γνωστοποιηθεί εγγράφως από τα Υποκαταστήματα και Παραρτήματα του Ι.Κ.Α. στη Διεύθυνση Ασφάλισης - Εσόδων.
2. Χρήστες του συστήματος κεντρικής χορήγησης βεβαιώσεων μη οφειλής (φορείς, υπηρεσίες και πρόσωπα)
Οι φορείς, οι υπηρεσίες και τα πρόσωπα που μπορούν να πιστοποιηθούν, ώστε να χρησιμοποιούν το σύστημα κεντρικής χορήγησης Βεβαιώσεων Μη Οφειλής, καθώς και η διαδικασία πιστοποίησής τους έχουν ορισθεί με την Φ/1321/2490/878/03 ΑΥΕΚΑ (ΦΕΚ 1138Β΄, εγκ. 81/03).
Η πιστοποίηση των προαναφερομένων προσώπων, υπηρεσιών και φορέων εκτός Ι.Κ.Α. είναι προαιρετική. Αντίθετα, οι υπηρεσίες μας (που έχουν ήδη πιστοποιηθεί) υποχρεούνται να χορηγούν τις Βεβαιώσεις Μη Οφειλής στους δικαιούχους που περιγράφονται στην προηγούμενη παράγραφο μόνο μέσω του συστήματος Κεντρικής Διαχείρισης.
Από 10/12/03 οι αρμόδιοι για την χορήγηση βεβαιώσεων υπάλληλοι δεν νομιμοποιούνται να τις χορηγούν χειρόγραφα, παρά μόνο στις περιπτώσεις που λαμβάνουν σχετικό απαντητικό σημείωμα μέσω του συστήματος ή υπάρχει τεχνικό πρόβλημα.
Οι συσκευές fax που έχουν πιστοποιηθεί και λειτουργούν ήδη από 4/9/2003 για τη χορήγηση Βεβαιώσεων μη Οφειλής σε φυσικά πρόσωπα που δεν είναι καταχωρισμένα στο Μητρώο Εργοδοτών Ι.Κ.Α., θα χρησιμοποιούνται χωρίς καμία επιπλέον ενέργεια και για τη χορήγηση Βεβαιώσεων σε απογεγραμμένους εργοδότες. Με ευθύνη του Προϊσταμένου κάθε μονάδας θα πρέπει να εξεταστεί εάν απαιτείται να πιστοποιηθούν επιπλέον συσκευές και να αποσταλούν οι σχετικές αιτήσεις.
Επίσης, σε όσες περιπτώσεις οι Προϊστάμενοι των μονάδων κρίνουν ότι για την καλύτερη λειτουργία της νέας υπηρεσίας απαιτείται η προμήθεια νέας συσκευής fax θα πρέπει να επικοινωνήσουν με τη Διεύθυνση Προμηθειών και να προβούν το ταχύτερο δυνατό στην προμήθεια νέων συσκευών.
Αρμόδια για την παραλαβή των σχετικών αιτήσεων και την χορήγηση πιστοποίησης είναι η Δ/νση Πληροφορικής/ Ομάδα Παρακολούθησης Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών του Ι.Κ.Α., στην οποία οι ενδιαφερόμενοι (φορείς, υπηρεσίες, συμβολαιογράφοι κ.λ.π.) μπορούν να απευθύνονται, στα τηλέφωνα: 210 3891615 - 19 και στην ηλεκτρονική διεύθυνση info@ika.gr.
3. Διαδικασία χορήγησης των βεβαιώσεων
3.1. Υποβολή αίτησης
Ο συναλλασσόμενος συμπληρώνει και υποβάλει την Αίτηση - Υπεύθυνη Δήλωση (υπόδειγμα 1), που επισυνάπτεται και αντικαθιστά το υπόδειγμα 1 που είχε κοινοποιηθεί με την εγκ. 70/03, το οποίο χρησιμοποιούσαν μέχρι σήμερα τα φυσικά πρόσωπα που δεν είναι καταχωρημένα στο μητρώο εργοδοτών του Ι.Κ.Α. (αναπόγραφες ατομικές επιχειρήσεις). Στο δεύτερο τμήμα της αίτησης, επιλέγεται κατά περίπτωση η δήλωση:
α) "Για τις μισθολογικές περιόδους των τριών προηγούμενων μηνών έχω υποβάλλει κανονικά και εμπρόθεσμα τις ΑΠΔ και έχω καταβάλει το σύνολο των εισφορών που έχουν καταστεί απαιτητές και αντιστοιχούν στην απασχόληση του προσωπικού μου", αν πρόκειται για απογεγραμμένη επιχείρηση
β) "Ουδέποτε απασχόλησα ούτε και απασχολώ σήμερα προσωπικό" εάν πρόκειται για αναπόγραφη επιχείρηση.
3.2. Απόδοση αριθμού πρωτοκόλλου
Οι αιτήσεις δεν καταχωρούνται στο γενικό ή ειδικό πρωτόκολλο του Υποκαταστήματος Ι.Κ.Α., διότι αριθμός πρωτοκόλλου αποδίδεται αυτόματα από το σύστημα και εκτυπώνεται στο άνω δεξιά μέρος της βεβαίωσης ή στην αντίστοιχη ένδειξη της απάντησης (υποδείγματα σειράς 5). Ο αριθμός αυτός μεταφέρεται χειρόγραφα κατά περίπτωση στην αντίστοιχη ένδειξη της αίτησης "ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟΥ ΒΕΒΑΙΩΣΗΣ", από τον αρμόδιο για την χορήγηση υπάλληλο, ενώ εάν εκδοθεί μήνυμα μη επεξεργασίας (υποδείγματα σειράς 6) η αίτηση αρχειοθετείται χωρίς αριθμό πρωτοκόλλου κατά ημερομηνία έκδοσης.
3.3. Ενέργειες πιστοποιημένου χρήστη
Αμέσως μετά την παραλαβή της αίτησης ο αρμόδιος υπάλληλος καλεί από πιστοποιημένη συσκευή τον πανελλαδικό αριθμό κλήσης της υπηρεσίας (210 3895900) και ακολουθεί τα βήματα που περιγράφονται στις επισυναπτόμενες οδηγίες κατά περίπτωση (αναπόγραφες - απογεγραμμένες επιχειρήσεις).
Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα (το αργότερο 5΄) θα ληφθεί στην πιστοποιημένη συσκευή FΑΧ "ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΟΤΗΤΑΣ ΜΕ ΤΗΛΕΟΜΟΙΟΤΥΠΙΑ", κατά περίπτωση ως εξής:
Ι. Υπόδειγμα 4α, για φυσικά πρόσωπα (ατομικές επιχ/σεις) αναπόγραφα στο Μητρώο Εργοδοτών του Ι.Κ.Α. και υπευθύνους επιχειρήσεων,
ΙΙ. Υπόδειγμα 4β, για επιχειρήσεις φυσικά και νομικά πρόσωπα (Α.Ε., Ο.Ε., Ε.Ε. κ.λ.π.) απογεγραμμένα στο Μητρώο Εργοδοτών του Ι.Κ.Α..
ΙΙΙ. Υπόδειγμα 4γ Βεβαίωση μόνο για Θεώρηση Φορολογικών Βιβλίων και Στοιχείων, για υπευθύνους επιχειρήσεων και απογεγραμμένες επιχειρήσεις, εφόσον η οφειλή τους (χωρίς τα πρόσθετα τέλη) δεν υπερβαίνει τα 6.000 ευρώ.
Για διευκόλυνση των υπαλλήλων του Υποκαταστήματος μαζί με το υπόδειγμα 4γ εκδίδεται και ενημερωτικό σημείωμα με τις εγγραφές που εντοπίστηκαν στο μητρώο της υπηρεσίας και συνοπτική πληροφορία για την ενημερότητα κάθε μίας.
Μετά την έκδοση της βεβαίωσης ελέγχεται αν τα αναγραφόμενα στην αίτηση στοιχεία είναι τα ίδια με αυτά της βεβαίωσης. Διαφορές στα στοιχεία της ταχυδρομικής διεύθυνσης αγνοούνται.
Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπονται χειρόγραφες διορθώσεις στο σώμα της βεβαίωσης που εκδόθηκε μέσω FΑΧ.
Ο αρμόδιος υπάλληλος θέτει σφραγίδα στον κάτω αριστερά κενό χώρο της βεβαίωσης με την ένδειξη "ο αρμόδιος για την επικύρωση υπάλληλος". Η βεβαίωση υπογράφεται, επικυρώνεται με την στρογγυλή σφραγίδα του Υποκαταστήματος και παραδίδεται στον ενδιαφερόμενο.
3.4. Χορήγηση αντιγράφων
Εφόσον ο συναλλασσόμενος ζητήσει περισσότερα από ένα αντίγραφα βεβαίωσης, παρέχεται η δυνατότητα έκδοσης όσων φωτοαντιγράφων ζητηθούν, πριν τεθεί η σφραγίδα της υπηρεσίας και η υπογραφή του υπαλλήλου που διεκπεραιώνει τη συναλλαγή. Τα φωτοαντίγραφα σφραγίζονται και υπογράφονται μαζί με το πρωτότυπο.
Θεώρηση φωτοαντιγράφων τηλεομοιοτυπιών μετά την υπογραφή τους από τον αρμόδιο υπάλληλο του Ι.Κ.Α. ή του Κ.Ε.Π. δεν επιτρέπεται.
4. Περιγραφή περιπτώσεων αδυναμίας έκδοσης βεβαίωσης μη οφειλής από το σύστημα
Παρακάτω περιγράφονται οι περιπτώσεις για τις οποίες δεν είναι δυνατή η έκδοση βεβαίωσης μέσω του συστήματος κεντρικής διαχείρισης, τα πληροφοριακά έντυπα που εκδίδονται κατά περίπτωση από το σύστημα και οι απαιτούμενες διαδικασίες για την αντιμετώπισή τους.
Εάν ο συναλλασσόμενος δηλώσει ότι έχει μία από τις ιδιότητες που περιγράφονται στο τμήμα της Υ.Δ. της αίτησης, ή δεν έχει τηρήσει τις περιγραφόμενες σε αυτό υποχρεώσεις του, δεν ανήκει στην κατηγορία των συναλλασσόμενων που μπορούν να εξυπηρετηθούν από το σύστημα Κεντρικής Διαχείρισης, οπότε του επιστρέφεται η αίτηση, προκειμένου ν΄ απευθυνθεί στο αρμόδιο Υποκατάστημα του Ι.Κ.Α. (της έδρας του) για να εξετασθεί η δυνατότητα χορήγησης χειρόγραφης βεβαίωσης, σύμφωνα με την ισχύουσα διαδικασία ( εγκ. 45/01, 4/02, ενότητα στ΄, 81/03 και Γ. Ε. Γ99/1/43/8-3-2002).
4.1. Αδυναμία Πρόσβασης στην Υπηρεσία - Τεχνικό Πρόβλημα
Σε περίπτωση αδυναμίας πρόσβασης στην κεντρική υπηρεσία χορήγησης της βεβαίωσης, η οποία οφείλεται σε τεχνικό πρόβλημα του Υποκαταστήματος (προσπάθεια κλήσης μέσω τηλεφωνικού κέντρου, κλήση από γραμμή που δεν υποστηρίζει αναγνώριση κλήσης, συσκευή φαξ χωρίς τονικό σήμα κλπ), θα ακούγεται ηχητικό μήνυμα που θα ενημερώνει για το πρόβλημα. Εάν υπάρχει τεχνικό πρόβλημα στους servers της υπηρεσίας τότε κατά την προσπάθεια κλήσης η γραμμή θα είναι νεκρή.
Και στις δύο περιπτώσεις εφόσον ο συναλλασσόμενος έχει απευθυνθεί στο Υποκατάστημα του Ι.Κ.Α. της έδρας του, θα του χορηγείται βεβαίωση χειρόγραφα, σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στην παράγραφο 6. Διαφορετικά, ο συναλλασσόμενος θα πρέπει να απευθυνθεί στο αρμόδιο Υποκατάστημα του Ι.Κ.Α., ή στο πλησιέστερο Κ.Ε.Π. Ο αρμόδιος υπάλληλος θα πρέπει οπωσδήποτε εντός της ημέρας να επικοινωνήσει τηλεφωνικά με την Ομάδα Υποστήριξης Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών στα τηλέφωνα 210 3891616-619 και να αναφέρει το πρόβλημα, προκειμένου να πραγματοποιηθούν οι απαιτούμενες για την αντιμετώπισή του ενέργειες.
Ειδικά για την περίπτωση που το τεχνικό πρόβλημα εντοπίζεται στους κεντρικούς severs της υπηρεσίας ο σχεδιασμός του συστήματος προβλέπει τη δυνατότητα λειτουργίας εφεδρικού συστήματος, το αργότερο εντός 30 λεπτών από τον εντοπισμό του.
4.2. Πληροφοριακό έντυπο "ΜΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΑΙΤΗΜΑΤΟΣ" (Υπόδειγμα 6α)
Η απάντηση αυτή εκδίδεται από το σύστημα κατά περίπτωση ως εξής:
α) Όταν η βεβαίωση ζητείται από τα Υποκαταστήματα του Ι.Κ.Α. και ο Α.Φ.Μ. του αιτούντος (αναπόγραφη ατομική επιχείρηση) δεν εντοπίζεται ούτε στα αρχεία του ΤAXIS και του Ι.Κ.Α. (Μητρώο Εργοδοτών).
β) Όταν η βεβαίωση ζητείται από πιστοποιημένους φορείς και ο Α.Φ.Μ. του αιτούντος (αναπόγραφη ατομική επιχείρηση) δεν εντοπίζεται στο αρχείο του TAXIS.
Και στις δύο περιπτώσεις ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να απευθυνθεί στο Υποκατάστημα Ι.Κ.Α. της έδρας του, για να του χορηγηθεί χειρόγραφη βεβαίωση.
4.3. Πληροφοριακό Έντυπο "ΜΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΑΙΤΗΜΑΤΟΣ" (Υπόδειγμα 6β)
Η απάντηση αυτή εκδίδεται από το σύστημα όταν η βεβαίωση ζητείται μόνο από Υποκαταστήματα του Ι.Κ.Α. και ο Α.Φ.Μ. του αιτούντος δεν εντοπίζεται στο αρχείο του ΤAXIS αλλά μόνο στο αρχείο του Ι.Κ.Α. Στην απάντηση αναγράφονται τα στοιχεία με τα οποία έχει απογραφεί στο Μητρώο Εργοδοτών του Ι.Κ.Α. η επιχείρηση (ιδιότητα, ταχυδρομική Διεύθυνση καθώς και ο Α.Μ.Ε. της επιχείρησης ή ο Α.Μ.Ο.Ε. του οικοδομικού ή τεχνικού έργου).
Και σ΄ αυτή την περίπτωση ο ενδιαφερόμενος πρέπει να απευθυνθεί στο Υποκατάστημα Ι.Κ.Α. της έδρας του, για να του χορηγηθεί χειρόγραφη βεβαίωση.
Όπως προαναφέρθηκε το υπόδειγμα 6β, με την πληροφορία εντοπισμού του Α.Φ.Μ. του συναλλασσόμενου στα ηλεκτρονικά αρχεία του Ι.Κ.Α., λαμβάνεται μόνο από τις Υπηρεσίες του Ι.Κ.Α.. Συνεπώς, εάν ο συναλλασσόμενος προσκομίσει σε Υποκατάστημα του Ι.Κ.Α. το υπόδειγμα τύπου 6α που έχει λάβει από πιστοποιημένο φορέα, θα πρέπει να επαναληφθεί η διαδικασία κλήσης της ηλεκτρονικής υπηρεσίας, προκειμένου να εκδοθεί το υπόδειγμα 6α ή 6β. Δηλαδή, η προσκόμιση μηνύματος μη επεξεργασίας που έχει προέλθει από αίτημα μέσω πιστοποιημένου φορέα (υπόδειγμα 6α) δε συνεπάγεται ότι ο συναλλασσόμενος είναι αναπόγραφος στο Μητρώο Εργοδοτών του Ι.Κ.Α.
4.4. Πληροφοριακό Έντυπο "ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ ΑΙΤΗΜΑ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΒΕΒΑΙΩΣΗΣ ΜΗ ΟΦΕΙΛΗΣ" απογεγραμμένων στο Ι.Κ.Α. επιχειρήσεων (Υπόδειγμα 5α)
Η απάντηση αυτή εκδίδεται από το σύστημα για απογεγραμμένη επιχείρηση εφόσον εντοπισθεί ότι διαθέτει μία ή περισσότερες από τις παρακάτω ιδιότητες:
Ι. Είναι κύριος οικοδομικού ή τεχνικού έργου,
ΙΙ. Έχει αναγγελθεί από Υποκατάστημα του Ι.Κ.Α. ως "συνυπεύθυνη" άλλης επιχείρησης,
ΙΙΙ. Έχει βεβαιωμένες οφειλές άνω των 6.000 ευρώ (χωρίς τα Πρόσθετα Τέλη),
IV. Δεν έχει λάβει χειρόγραφη Βεβαίωση Μη Οφειλής στο διάστημα από 01/01/2003 έως 1/03/2003 ή μετά την 01/07/2003,
V. Δεν κατέστη δυνατή η ολοκλήρωση της επεξεργασίας των στοιχείων (ΑΠΔ, καταβολές εισφορών, οφειλές κ.λ.π.), που είναι κεντρικά καταχωρημένα.
Το υπόδειγμα 5α περιλαμβάνει δύο ενότητες. Στην πρώτη αναγράφονται τα στοιχεία της επιχείρησης, όπως έχουν καταχωρηθεί στα ηλεκτρονικά αρχεία του ΙΚ.Α.. Στη δεύτερη αποτυπώνονται συνοπτικά (σε μορφή πίνακα) τα στοιχεία των εγγραφών, με τις οποίες εντοπίζεται ο Α.Φ.Μ. του συναλλασσόμενου εργοδότη στα ηλεκτρονικά αρχεία του Ι.Κ.Α. ως εξής:
α. Στην πρώτη στήλη "Στοιχεία εργοδότη" το ονοματεπώνυμο ή η επωνυμία του εργοδότη,
β. Στη δεύτερη στήλη "Στοιχεία Υπευθύνου", το ονοματεπώνυμο του υπευθύνου του εργοδότη της πρώτης στήλης,
γ. Στην τρίτη στήλη "Διεύθυνση", η ταχυδρομική διεύθυνση του εργοδότη της πρώτης στήλης,
δ. Στην τέταρτη στήλη "Αρ. Μητρώου", ο τύπος και ο αριθμός μητρώου του εργοδότη της πρώτης στήλης.
Οι εμφανιζόμενοι κατά περίπτωση τύποι αριθμού μητρώου είναι:
• Α.Μ.Ε., όταν πρόκειται για εργοδότη, που έχει απογραφεί στο Μητρώο Εργοδοτών μετά την 1/1/2002, (με ΕΒΣΕ ή απογραφικό)
• Α.Γ.Μ., όταν πρόκειται για εργοδότη που έχει απογραφεί πριν την 1/1/2002 (και δεν έχει υποβάλλει ΕΒΣΕ ή Απογραφικό Δελτίο μετά την 01/01/02),
• Α.Μ.Ο.Ε.-Δ, όταν πρόκειται για υπεύθυνο οικοδομοτεχνικού έργου,
• Α.Μ.Ο.Ε.-Ι, όταν πρόκειται για υπεύθυνο /κύριο ιδιωτικού οικοδομοτεχνικού έργου.
ε. Στην πέμπτη στήλη "κατάσταση", το αποτέλεσμα της επεξεργασίας που έχει πραγματοποιηθεί με κριτήριο την ασφαλιστική ενημερότητα του εργοδότη. Οι εμφανιζόμενες κατά περίπτωση εγγραφές στη στήλη αυτή είναι:
• Ενήμερος, που υποδηλώνει ότι μετά την επεξεργασία των διαθέσιμων στοιχείων, ο εργοδότης της εγγραφής αυτής, δεν εμφανίζει οφειλή ούτε από τρέχουσες, ούτε από καθυστερούμενες εισφορές,
• Ενήμερος ΘΒΣ, που υποδηλώνει, ότι μετά την επεξεργασία των διαθέσιμων στοιχείων, οι οφειλές του εργοδότη δεν υπερβαίνουν τα 6.000 ευρώ. (εκτός των Πρόσθετων Τελών),
• Ανεπαρκή στοιχεία, που υποδηλώνει ότι κατά την επεξεργασία των διαθέσιμων στοιχείων των τρεχουσών εισφορών (Α.Π.Δ., καταβολές εισφορών) εντοπίζονται ελλείψεις ή προβλήματα που δεν επιτρέπουν την ολοκλήρωσή της.
• Συνυπευθυνότητα (Κωδ. Υποκαταστήματος), που υποδηλώνει ότι ο εργοδότης της εγγραφής έχει αναγγελθεί από το Υποκατάστημα Ι.Κ.Α., του οποίου ο κωδικός αναγράφεται στην παρένθεση, ως "συνυπεύθυνος" με άλλη επιχείρηση.
• Οφειλέτης (Κωδ. Υποκαταστήματος), που υποδηλώνει ότι ο εργοδότης της εγγραφής εμφανίζεται να έχει οφειλή από καθυστερούμενες εισφορές στο Υποκατάστημα Ι.Κ.Α. του οποίου ο κωδικός αναγράφεται στην παρένθεση,
• Έλλειψη ΒΜΟ, που υποδηλώνει ότι δεν υπάρχει καταχώρηση στα ηλεκτρονικά αρχεία του Ι.Κ.Α. για χειρόγραφη χορήγηση Βεβαίωσης Μη Οφειλής στον συγκεκριμένο εργοδότη στο διάστημα 1/112003 - 31/3/03 ή μετά την 1/7/03 και επομένως δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι είναι ενήμερος μέχρι την 31/12/2002,
• Απόκλιση Καταβολών, που υποδηλώνει ότι οι καταβολές των τριών τελευταίων μηνών για τους οποίους δεν έχει ακόμη υποβληθεί Α.Π.Δ. ή έχει υποβληθεί αλλά δεν έχει ολοκληρωθεί η επεξεργασία της αποκλίνουν σημαντικά από τον μέσο όρο των καταβολών του ίδιου εργοδότη για την περίοδο της τελευταίας επεξεργασμένης Α.Π.Δ.,
• Οικοδομοτεχνικό, που υποδηλώνει ότι η εγγραφή αντιστοιχεί σε οικοδομικό ή τεχνικό έργο.
Διευκρινίζεται ότι, η δεύτερη στήλη "Στοιχεία υπευθύνου", συμπληρώνεται μόνο εάν ο συναλλασσόμενος εντοπισθεί (βάσει του Α.Φ.Μ.) στο ηλεκτρονικό αρχείο του Ι.Κ.Α. και σαν υπεύθυνος εργοδότη κάποιας απογεγραμμένης επιχείρησης. Στην περίπτωση αυτή στις υπόλοιπες στήλες θα συμπληρωθούν τα στοιχεία του εργοδότη για τον οποίο ευθύνεται. Ακόμη στην περίπτωση που ο συναλλασσόμενος είναι φυσικό πρόσωπο στο έντυπο εκτυπώνονται δύο σειρές πληροφορίες. Στην δεύτερη στήλη (στοιχεία υπευθύνου) της πρώτης σειράς δεν εμφανίζεται καμία εγγραφή ενώ στη δεύτερη σειρά επαναλαμβάνονται κατά στήλη οι ίδιες πληροφορίες και συμπληρώνεται και η δεύτερη στήλη "Στοιχεία υπευθύνου" με το ονοματεπώνυμό του.
Η πέμπτη στήλη εμφανίζεται μόνο στα υποδείγματα που λαμβάνουν τα υποκαταστήματα και όχι στα αντίστοιχα που λαμβάνουν οι πιστοποιημένοι φορείς.
Για όσους συναλλασσόμενους λαμβάνεται η απάντηση του υποδείγματος 5α θα ακολουθείται η χειρόγραφη διαδικασία που περιγράφεται στη ενότητα 6.
4.5. Πληροφοριακό Έντυπο "ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ ΑΙΤΗΜΑ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΒΕΒΑΙΩΣΗΣ ΜΗ ΟΦΕΙΛΗΣ" μη απογεγραμμένων στο Ι.Κ.Α. ατομικών επιχειρήσεων (Υπόδειγμα 5β)
Όταν ο συναλλασσόμενος δηλώσει ότι είναι αναπόγραφος, αλλά εντοπίζεται στα ηλεκτρονικά αρχεία του Ο.Π.Σ. με την ιδιότητα του εργοδότη, εκδίδεται απάντηση με τα σχετικά στοιχεία (υπόδειγμα 5β). Η περίπτωση αυτή αφορά επιχειρήσεις που έχουν απογραφεί μετά την 1/1/2002 ή υπέβαλαν ΕΒΣΕ (έστω και αν δεν έχουν απασχολήσει προσωπικό μετά την 1/1/2002).
Στην εν λόγω απάντηση υπάρχουν οδηγίες για επανυποβολή του αιτήματος στην κεντρική υπηρεσία χορήγησης ασφαλιστικής ενημερότητας με κατάλληλη πληκτρολόγηση στην πιστοποιημένη συσκευή του ζεύγους Α.Φ.Μ. - Α.Μ.Ε.. Εάν ο ενδιαφερόμενος για την λήψη της βεβαίωσης διαθέτει στοιχεία για την ακρίβεια του Α.Φ.Μ., τα δε ατομικά στοιχεία που περιέχονται στην απάντηση είτε είναι ίδια, είτε διαφέρουν από αυτά της αίτησης κι ο ίδιος διαφωνεί με το γεγονός ότι εμφανίζεται απογεγραμμένος στο Μητρώο Εργοδοτών του Ι.Κ.Α., θα πρέπει να απευθυνθεί στο αρμόδιο Υποκατάστημα, το οποίο αναγράφεται στο β΄ μέρος του απαντητικού εγγράφου. Στον συναλλασσόμενο θα χορηγηθεί βεβαίωση χειρόγραφα, σύμφωνα με την διαδικασία που περιγράφεται στην παράγραφο 6 κι αν απαιτείται θα πραγματοποιηθούν οι επιβαλλόμενες ενέργειες μεταβολής στοιχείων εργοδότη.
5. Διάρκεια ισχύος των βεβαιώσεων που εκδίδονται τηλεομοιοτυπικά
Η χρονική διάρκεια ισχύος των βεβαιώσεων που εκδίδονται μέσω τηλεομοιοτυπίας για επιχειρήσεις (απογεγραμμένες στο Μητρώο Εργοδοτών του Ι.Κ.Α.) ορίζεται σε (6) έξι μήνες από την ημερομηνία έκδοσής τους, ενώ για τις λοιπές βεβαιώσεις που εκδίδονται μέσω τηλεομοιοτυπίας (για φυσικά πρόσωπα αναπόγραφα στο Μητρώο Εργοδοτών του Ι.Κ.Α.) έχει ορισθεί με την Φ11321/647/27/03 (ΦΕΚ 1138 Β) σε δώδεκα (12) μήνες ( Εγκ. 81/03).
6. Χορήγηση βεβαιώσεων μη οφειλής χειρόγραφα
Στις περιπτώσεις που το σύστημα αντί Βεβαίωσης Μη Οφειλής εκδίδει απαντητικά σημειώματα κατά τα προαναφερόμενα στην παράγραφο 4 (υποδείγματα 5α, 5β, 6α και 6β), οι υπηρεσίες μας προκειμένου να κρίνουν αν θα χορηγήσουν βεβαίωση μη οφειλής χειρόγραφα, ακολουθούν την ισχύουσα διαδικασία και τις οδηγίες που έχουν δοθεί με τα αναφερόμενα σαν σχετικά στο θέμα της παρούσας (εγκυκλίους διαταγές και γενικά έγγραφα).
Περιγράφοντας συνοπτικά τις προαναφερόμενες οδηγίες επισημαίνουμε ότι:
α) Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που προσκομίζουν οι εργοδότες που απασχολούν προσωπικό πριν την έναρξη εφαρμογής του θεσμού της Α.Π.Δ. (1/1/2003), προκειμένου να ζητήσουν ασφαλιστική ενημερότητα, καθώς και η διαδικασία ελέγχου τους ορίζονται στην Εγκ. 45/02.
β) Τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που προσκομίζουν οι εργοδότες που απασχολούν προσωπικό και μετά την 1/1/2002 καθώς και η διαδικασία ελέγχου τους ορίζονται στην Εγκ. 4/2002 ενότητα Στ. Συμπληρωματικά για τη χορήγηση ασφαλιστικής ενημερότητας στους εργοδότες που υποβάλλουν ΑΠΔ μέσω διαδικτύου έχουν δοθεί οδηγίες με το Γενικό Εγγράφου Γ99/1/43/8-3-2002 και την εγκύκλιο 87/2003.
γ) Στην περίπτωση που από το σύστημα εκδοθεί πληροφοριακό έντυπο (υπόδειγμα 5α) που στην στήλη "κατάσταση" εμφανίζει την ένδειξη απόκλιση καταβολών θα πρέπει να ερευνάται αν αυτή οφείλεται σε μείωση προσωπικού της επιχείρησης ή σε ελλιπή καταβολή τρεχουσών εισφορών.
7. Αρχειοθέτηση βεβαιώσεων και εγγράφων
Σε ξεχωριστό φάκελο αρχειοθετούνται μόνο οι αιτήσεις κατά ημερομηνία χορήγησης και αύξοντα αριθμό πρωτοκόλλου (που αποδίδεται από το σύστημα), αφού οι χορηγούμενες μέσω του συστήματος Κεντρικής Διαχείρισης βεβαιώσεις μη οφειλής εκδίδονται σ΄ ένα αντίγραφο το οποίο παραδίδεται στους ενδιαφερόμενους. Στον ίδιο φάκελο αρχειοθετούνται και οι βεβαιώσεις που μετά την έκδοσή τους ακυρώθηκαν για οποιοδήποτε λόγο και δεν παραδόθηκαν στον συναλλασσόμενο.
Όταν ο συναλλασσόμενος απευθύνεται στο Υποκατάστημα Ι.Κ.Α. της έδρας του και από το σύστημα κεντρικής διαχείρισης εκδοθεί απαντητικό σημείωμα (υποδείγματα 5α και 5β) αυτό αρχειοθετείται μαζί με τη χειρόγραφη βεβαίωση που τυχόν θα χορηγηθεί.
Στις λοιπές περιπτώσεις το απαντητικό σημείωμα παραδίδεται στον ενδιαφερόμενο για να απευθυνθεί στο Ι.Κ.Α. της έδρας του, ενώ οι σχετικές αιτήσεις αρχειοθετούνται κατά ημερομηνία υποβολής στον ίδιο φάκελο με τις αιτήσεις βάσει των οποίων εκδόθηκαν βεβαιώσεις μη οφειλής.
8. Αποστολή στοιχείων χορηγούμενων βεβαιώσεων
Με ευθύνη του προϊσταμένου κάθε μονάδας στο τέλος κάθε μήνα θα αποστέλλεται στην Ομάδα Παρακολούθησης Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών, (Πατησίων 12, 106 77 Αθήνα) αντίγραφο Κατάστασης με τις Βεβαιώσεις που χορηγήθηκαν μέσα στο μήνα σε Αναπόγραφους Εργοδότες - Φυσικά Πρόσωπα Χειρόγραφα (Υπόδειγμα 7) και αντίγραφο κατάστασης με καταγραφή των Βεβαιώσεων που χορηγήθηκαν μέσα στο μήνα χειρόγραφα σε απογεγραμμένους εργοδότες κοινών επιχειρήσεων (Υπόδειγμα 8). Η αποστολή θα πραγματοποιείται ακόμη και αν η κατάσταση είναι κενή.
Ειδικά τα Υποκαταστήματα που έχουν ενταχθεί στο Ο.Π.Σ.Ι.Κ.Α. (Αλεξάνδρας, Δάφνης, Παγκρατίου, Πλατεία Αττικής, Πλατεία Συντάγματος, Ν. Κόσμου, Κεραμεικού, Αμφιθέας και Καλλιθέας) καθώς και όσα θα εντάσσονται στο μέλλον αντί της συμπλήρωσης του Υποδείγματος 8 θα πρέπει για κάθε Βεβαίωση μη Οφειλής που χορηγείται σε απoγεγραμμέvoυς εργοδότες κοινών επιχειρήσεων χειρόγραφα, να εισάγουν στο σύστημα ανάλογη πληροφοριακή κίνηση.
Η διαδικασία ενημέρωσης του συστήματος με την πληροφοριακή αυτή κίνηση είναι η ακόλουθη:
• Από τις "Οικονομικές Κινήσεις Εργοδότη" (πλοηγός) επιλέγουμε "Λοιπές Κινήσεις Εργοδότη"
• Εισάγουμε "Τύπο Κίνησης": 927 Βεβαίωση μη οφειλής. Τον κωδικό Τύπου Κίνησης μπορούμε να τον αναζητήσουμε και μέσω της οθόνης "Αναζήτηση τύπων κίνησης συναλλαγών" η οποία καλείται επιλέγοντας F9 στο πεδίο "Τύπος Κίνησης".
• Εισάγουμε τον αριθμό πρωτοκόλλου της Βεβαίωσης μη Οφειλής στο πεδίο "Αριθμός"
• Εισάγουμε ή επιλέγουμε μέσω της οθόνης "Αναζήτηση στοιχείων εργοδοτών και έργων" (F9 στο πεδίο ΑΜΕ) τον ΑΜΕ.
• Αποθηκεύουμε (F10)
Η παραπάνω πληροφοριακή κίνηση εμφανίζεται στην οθόνη "Καρτέλα Εργοδότη" μετά την εισαγωγή της στο σύστημα.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ AΣΦAΛIΣEΩN
Αθήνα, 2.12.2003
Αρ.Πρωτ.: Φ11321/24535/1580
ΘΕΜΑ: Τροποποίηση της Φ11321/12490/878/24-7-2003 (Β΄ 1138/11.8.2003) απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων.
ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του άρθρου 2 παρ. 5 του Ν.2556/1997 (Α 270).
2. Τις διατάξεις της παρ. 7 του άρθρου 39 του Ν.2065/1992 (Α 113), όπως ισχύει μετά το άρθρο 43 του Ν.2109/1992 (Α 205), του άρθρου 59 του Ν.2676/1999 (Α 1) και την υπουργική απόφαση Φ21/116/4.7.2000 (Β 839/10.7.2000), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει κάθε φορά.
3. Τις διατάξεις του άρθρου 29 Α.Ν.1558/1985 "Κυβέρνηση και Κυβερνητικά Όργανα" (Α 137), όπως συμπληρώθηκαν με το άρθρο 27 του Ν.2081/1992 (Α 154), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 1 του Ν.2469/1997 (Α 38).
4. Τις διατάξεις του Π.Δ.213/1992 (Α 192) και Π.Δ.372/14.9.1995 (Α 201).
5. Την 800888/31.10.2001 (Β 1485) απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων "Ανάθεση αρμοδιοτήτων στους Υφυπουργούς Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων".
6. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της απόφασης αυτής δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού και του προϋπολογισμού του ΙΚΑ.
Αποφασίζουμε
1. Το άρθρο 2 της Φ11321/12490/878/24-7-2003 (Β΄ 1138/11.8.2003) απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, αντικαθίσταται ως εξής:
"`Αρθρο 2
Πεδίο εφαρμογής
Οι πιστοποιημένοι από το Ι.Κ.Α. φορείς, υπηρεσίες ή πρόσωπα της παραγράφου 2 του άρθρου 1, δικαιούνται να ζητούν και να λαμβάνουν τηλεομοιοτυπία με την οποία βεβαιώνεται η ασφαλιστική ενημερότητα των συναλλασσομένων με αυτούς οι οποίοι σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις, έχουν υποχρέωση προσκόμισης βεβαίωσης ασφαλιστικής ενημερότητας."
2. Η παρ. 5 του άρθρου 4 της Φ11321/12490Ι878/24-7-2003 (Β΄ 1138/11.8.2003) απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, αντικαθίσταται ως εξής:
"5. Δεν επιτρέπεται η έκδοση ή θεώρηση φωτοαντιγράφων των τηλεομοιοτυπιών που περιέχουν βεβαιώσεις ασφαλιστικής ενημερότητας από τους πιστοποιημένους φορείς, υπηρεσίες και πρόσωπα, ούτε η διόρθωσή τους για οποιονδήποτε λόγο. Ειδικά για τις τηλεομοιοτυπίες που παραδίνονται στους συναλλασσόμενους μέσω των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών και των τμημάτων εσόδων των υποκαταστημάτων του ΙΚΑ, είναι κατ΄ εξαίρεση δυνατή η έκδοση όσων φωτοαντιγράφων ζητηθούν. Οι τηλεομοιοτυπίες αυτές, καθώς και τα τυχόν φωτοαντίγραφά τους φέρουν επιπλέον την πρωτότυπη σφραγίδα της υπηρεσίας, καθώς και την υπογραφή του υπαλλήλου που διεκπεραίωσε τη συναλλαγή. Για τις τηλεομοιοτυπίες αυτές έχει εφαρμογή το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 4 του άρθρου 8 της Φ.21/116/4-7-2000 απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων όπως αντικαταστάθηκε με την Φ11321/647/27/22-7-2003 (Β΄ 1013) όμοια απόφαση."
3. Το άρθρο 5 της Φ11321/12490/878/24-7-2003 (Β΄ 1138/11.8.2003) απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, αντικαθίσταται ως εξής:
"`Αρθρο 5
Διαδικασία έκδοσης τηλεομοιοτυπικής βεβαίωσης
1. Ο συναλλασσόμενος, υποβάλλει στον πιστοποιημένο φορέα, υπηρεσία ή πρόσωπο, αίτηση-υπεύθυνη δήλωση για τη χορήγηση βεβαίωσης ασφαλιστικής ενημερότητας, στην οποία, εκτός από τα λοιπά στοιχεία που αναγράφονται στο υπόδειγμα με αριθμό 1 που συνοδεύει την παρούσα απόφαση και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της, δηλώνει υπεύθυνα και τα εξής:
α) Ότι έχει υποβάλει νομοτύπως και εμπροθέσμως τις ΑΠΔ για τις μισθολογικές περιόδους των τριών προηγούμενων μηνών και έχει καταβάλει το σύνολο των εισφορών που έχουν καταστεί απαιτητές για την απασχόληση του προσωπικού του, ή ότι δεν απασχόλησε ούτε απασχολεί προσωπικό.
β) Ότι δεν ήταν ούτε είναι μέλος κοινοπραξίας, αστικής εταιρίας, ομόρρυθμης εταιρίας, ομόρρυθμο μέλος ετερόρρυθμης εταιρίας ή εκπρόσωπος διοίκησης νομικού προσώπου που ευθύνεται αστικά για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές αυτού προς το IΚΑ.
γ) Ότι δεν είναι κύριος οικοδομικού έργου ή εργολάβος με αντιπαροχή.
δ) Ότι η επιχείρηση δεν προήλθε από συγχώνευση ή μεταβίβαση άλλων επιχειρήσεων ούτε λειτούργησε στο παρελθόν με άλλη νομική μορφή.
2. Ο πιστοποιημένος φορέας, η υπηρεσία ή το πρόσωπο, χρησιμοποιώντας τον προσωπικό κωδικό αναγνώρισης, αποστέλλει στην κεντρική υπηρεσία χορήγησης βεβαιώσεων του ΙΚΑ, μέσω της πιστοποιημένης τηλεομοιοτυπικής συσκευής, τον ΑΦΜ του συναλλασσομένου αν είναι αναπόγραφος και τον Αριθμό Μητρώου Εργοδότη (ΑΜΕ), αν είναι απογεγραμμένος στο Μητρώο Εργοδοτών του ΙΚΑ. Το αίτημα επεξεργάζεται από την κεντρική υπηρεσία του Ι.Κ.Α. και αν διαπιστωθεί με βάση τα τελευταία επεξεργασμένα από το μηχανογραφικό σύστημα στοιχεία ότι ο συναλλασσόμενος είναι ασφαλιστικά ενήμερος, αποστέλλεται ατελώς η βεβαίωση ασφαλιστικής ενημερότητας μέσω τηλεομοιοτυπίας (FAX) στην πιστοποιημένη τηλεομοιοτυπική συσκευή του φορέα, της υπηρεσίας, ή του προσώπου.
Για την εφαρμογή της παρούσας, ως τελευταία επεξεργασμένα στοιχεία θεωρούνται:
α. Σε ότι αφορά τις τρέχουσες εισφορές, τα στοιχεία που προκύπτουν από τον έλεγχο των ποσών των εισφορών που δηλώνονται στις Αναλυτικές Περιοδικές Δηλώσεις και των αντίστοιχων καταβολών και
β. Σε ότι αφορά τις καθυστερούμενες εισφορές, τα στοιχεία των οφειλών που βεβαιώθηκαν ταμειακά ή συλλέχθηκαν από τις μονάδες του ΙΚΑ και έχουν εισαχθεί ή αντίστοιχα καταχωριστεί στην κεντρική βάση δεδομένων της υπηρεσίας.
Η χορήγηση βεβαίωσης ασφαλιστικής ενημερότητας μέσω τηλεομοιοτυπίας (fax) δεν αποκλείει το δικαίωμα του ΙΚΑ να αναζητήσει τις εισφορές που διαπιστώνεται από μεταγενέστερο έλεγχο ή επεξεργασία δεδομένων ότι οφείλονται, ακόμα και αν αφορούν χρονικές περιόδους που καλύπτονται από τη χορηγηθείσα βεβαίωση".
4. Το άρθρο 6 της Φ11321/12490/878/24-7-2003 (Β΄ 1138/11.8.2003) απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, αντικαθίσταται ως εξής:
"`Αρθρο 6
Περιεχόμενο της τηλεομοιοτυπικής βεβαίωσης
1. Η τηλεομοιοτυπική βεβαίωση των προηγούμενων άρθρων, φέρει μηχανική αποτύπωση της υπογραφής του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Πληροφορικής του ΙΚΑ καθώς και μηχανική αποτύπωση της σφραγίδας της υπηρεσίας και αποτελεί δημόσιο έγγραφο. Στην περίπτωση συνδρομής των προϋποθέσεων για χορήγηση βεβαίωσης ασφαλιστικής ενημερότητας στο συναλλασσόμενο αποστέλλεται τηλεομοιοτυπική βεβαίωση, η οποία περιέχει:
α) Τα στοιχεία του υποδείγματος 4α αν ο συναλλασσόμενος δεν απασχολεί προσωπικό και
β) Τα στοιχεία του υποδείγματος 4β αν ο συναλλασσόμενος απασχολεί προσωπικό.
Τα υποδείγματα αυτά, τα οποία συνοδεύουν την παρούσα απόφαση και αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της, περιέχουν εκτός των λοιπών στοιχείων και την ένδειξη: "ΒΕΒΑΙΩΝΕΤΑΙ ΟΤΙ Ο ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΔΕΝ ΟΦΕΙΛΕΙ ΣΤΟ ΙΚΑ ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΕΣ ΟΦΕΙΛΕΣ".
2. Αν η βεβαίωση ζητείται αποκλειστικά για τη θεώρηση βιβλίων και στοιχείων επιχειρήσεων και επιτηδευματιών, η τηλεομοιοτυπική βεβαίωση, η οποία περιέχει τα στοιχεία του υποδείγματος 4γ, το οποίο συνοδεύει την παρούσα απόφαση και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της, αποστέλλεται αν από τα τελευταία επεξεργασμένα στοιχεία προκύπτει ότι το σύνολο των οφειλών του συναλλασσομένου από ασφαλιστικές εισφορές χωρίς τις νόμιμες προσαυξήσεις δεν υπερβαίνει το ποσό που καθορίζεται στην περίπτωση α΄ της παραγράφου 8 του άρθρου 36 Π.Δ.186/1992 (84 Α΄), όπως αντικαταστάθηκε με τις παρ. 37 και 38 του άρθρου 9 του Ν.2753/99 (ΦΕΚ 249 Α΄). Στην περίπτωση αυτή, η βεβαίωση, εκτός από τα λοιπά στοιχεία του υποδείγματος 4γ περιέχει την ένδειξη: "ΒΕΒΑΙΩΝΕΤΑΙ ΟΤΙ Ο ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΕΙΝΑΙ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΕΝΗΜΕΡΟΣ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΘΕΩΡΗΣΗ ΒΙΒΛΙΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ".
3. Αν δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση τηλεομοιοτυπικής βεβαίωσης ασφαλιστικής ενημερότητας, στην τηλεομοιοτυπία που αποστέλλεται δεν περιέχεται σχετική βεβαίωση, αλλά απάντηση προς τον πιστοποιημένο φορέα, την υπηρεσία ή το πρόσωπο, ότι ο συναλλασσόμενος πρέπει να απευθυνθεί στην υπηρεσία του ΙΚΑ που είναι αρμόδια για την έκδοση της βεβαίωσης κατά το άρθρο 5 της Φ.21/116/4.7.2000 (839 Β΄) απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων."
5. Η παράγραφος 1 του άρθρου 7 της Φ11321/12490/ 878/24-7-2003 (Β΄ 1138/11.8.2003) απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, αντικαθίσταται ως εξής:
"1. Η διάρκεια ισχύος της βεβαίωσης ασφαλιστικής ενημερότητας που εκδίδεται κατά τις διατάξεις της παρούσας απόφασης είναι η ίδια με την προβλεπόμενη κατά περίπτωση από τις σχετικές διατάξεις, όπως ισχύουν κάθε φορά. Κατ΄ εξαίρεση, εξάμηνη ορίζεται η διάρκεια ισχύος των βεβαιώσεων που εκδίδονται για επιχειρήσεις που απασχολούν μέχρι και 5 εργαζομένους και δεν έχουν οφειλές στο ΙΚΑ, κατά παρέκκλιση της διάταξης της περ. α΄ αριθμ. 3 του άρθρου 6 της Φ.21/116/4.7.2000 απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, η οποία αντικαταστάθηκε με την Φ11321/647/27/22-7-2003 όμοια απόφαση."
6. Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Οι βεβαιώσεις πιστοποίησης για τη χορήγηση ασφαλιστικής ενημερότητας συναλλασσομένων με τηλεομοιοτυπία, που εκδόθηκαν πριν από την έναρξη ισχύος της παρούσας, εξακολουθούν να ισχύουν.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.