ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 2
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΙ ΟΡΟΙ
1. ΓΕΝΙΚΑ.
Ο κύριος του έργου οφείλει, κατά τη διαδικασία κατασκευής να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα ώστε να εξασφαλίζεται:
- η τήρηση των περιβαλλοντικών όρων από τον κατασκευαστή
- η δυνατότητα αντιμετώπισης και αποκατάστασης δυσάρεστων περιβαλλοντικά καταστάσεων οφειλομένων σε ενέργειες ή παραλείψεις του κατασκευαστή κατά παράβαση των περιβαλλοντικών όρων.
2. ΦΑΣΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ
2.1. Πριν από την έναρξη των εργασιών θα ειδοποιηθούν εγκαίρως και εγγράφως οι συναρμόδιες για την περιοχή Εφορείες Αρχαιοτήτων (Β΄ ΕΠΚΑ, Γ΄ ΕΠΚΑ και 1η ΕΒΑ), εντεταλμένοι εκπρόσωποι των οποίων θα παρακολουθούν τις εργασίες. Οι εκπρόσωποι αυτοί θα προσληφθούν από τον ανάδοχο του έργου και θα αμείβονται από τις πιστώσεις του. Σε περίπτωση εντοπισμού αρχαιοτήτων οι εργασίες θα διακοπούν για να διεξαχθεί ανασκαφική έρευνα στο εύρος κατάληψης του έργου, η συνολική δαπάνη της οποίας και ακολούθως προβολής και δημοσίευσης των ευρημάτων, θα καλυφθεί από τις πιστώσεις του έργου.
Για την προστασία των αρχαιοτήτων που έχουν ήδη εντοπισθεί ο Ανάδοχος του έργου θα πρέπει να προσαρμόσει τη ΜΠΕ του έργου σύμφωνα με τις υποδείξεις των αρμόδιων υπηρεσιών του ΥΠΠΟ (Β΄ ΕΚΠΑ, ΓΕΚΠΑ και 1η ΕΒΑ).
2.2. Θα επιδειχθεί ιδιαίτερη προσοχή στη διαμόρφωση των θέσεων πρόσβασης (επισκεψιμότητα) κατά μήκος του αγωγού, επί των οδικών και άλλων υπαρχουσών υποδομών ώστε να μην παρακωλύονται κυκλοφοριακές και λοιπές λειτουργίες κατά τη διάρκεια εργασιών επισκευής, συντήρησης κλπ.
2.3. Θα ακολουθηθούν όλες οι απαιτούμενες προδιαγραφές ασφάλειας κατασκευής και λειτουργίας του αγωγού με δεδομένο το γεγονός ότι το μεγαλύτερο τμήμα του διέρχεται από δομημένη περιοχή (εντός ή σε γειτνίαση με εγκεκριμένα ρυμοτομικά σχέδια).
2.4. Να γίνεται συνεχής διαβροχή των χώρων εργασιών κυρίως κατά τους θερινούς μήνες, κάλυψη των αποθέσεων υλικών και των οχημάτων μεταφοράς υλικών, γρήγορη αποκομιδή, και γενικότερη συμμόρφωση με τις ισχύουσες διατάξεις. (Π.Υ.Σ. 99/10.7.87 (ΦΕΚ 135/Α/87), Π.Υ.Σ. 25/18.3.88 (ΦΕΚ 52/Α/88). Απαγορεύεται αυστηρά η εναπόθεση προϊόντων εκσκαφών σε ρέματα και κατακλυζόμενους χώρους σε περιοχές αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, καθώς και σε δασικού χαρακτήρα εκτάσεις.
2.5. Να ληφθεί κάθε δυνατό μέτρο για την μείωση των εκπομπών σκόνης και θορύβου κατά την μεταφορά των προϊόντων εκσκαφής, και συγκεκριμένα τα φορτηγά αυτοκίνητα να έχουν σκεπασμένα τα υλικά που μεταφέρουν, η ταχύτητα κίνησης των βαρέων οχημάτων μέσα στους οικισμούς να μην υπερβαίνει τα 10 Km/hr. Οι εκσκαφές να διακόπτονται σε περιόδους ισχυρών ανέμων για αποφυγή της επιφανειακής διάβρωσης του εδάφους.
2.6. Για τις εργασίες κατασκευής, να τηρηθούν τα προβλεπόμενα από τις ισχύουσες διατάξεις Υ.Α. Α5/2375/78 ΦΕΚ 689/Β/18.8.78, Υ.Α. 56206/1613/ΦΕΚ 570/Β/9.9.86, Υ.Α. 69001/1921/ΦΕΚ 751/Β/18.10.88, Υ.Α. 765/14.1.91/ ΦΕΚ 81/Β/21.2.91, Υ.Α. 13736/1985 (ΦΕΚ 304/Β/20.5.85) «Μέτρα κατά των εκπομπών αερίων από πετρελαιοκινητήρες προοριζόμενους για την προώθηση οχημάτων, Υ.Α. 28432.2447/92 (ΦΕΚ 536/Β/25.8.1992), «Μέτρα για τον περιορισμό της εκπομπής αερίων και σωματιδιακών ρύπων από κινητήρες Ντίζελ».
2.7. Να εξασφαλισθούν τα απαιτούμενα υλικά από δανειοθαλάμους γειτονικούς και νομίμως λειτουργούντες. Απαγορεύεται η αυθαίρετη αμμοληψία ή η δημιουργία ανεξέλεγκτων δανειοθαλάμων λήψης αδρανών υλικών.
2.8. Τα κάθε είδους άχρηστα υλικά να συλλέγονται και να διατίθενται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις όπως ΚΥΑ 69728/824/ΦΕΚ358Β/96. Η διάθεση των πλεοναζόντων ακατάλληλων υλικών εκσκαφών να γίνει, μετά από έγκριση μελέτης διάθεσης στερεών αποβλήτων που θα υποβληθεί στην αρμόδια Δ/νση Περιβάλλοντος της αντίστοιχης Ν.Α. σε νομίμως λειτουργούντα ΧΥΤΑ της περιοχής Υλικά εκσκαφής ρυπασμένα από πετρελαιοειδή, καμένα λάδια, κλπ., να συλλέγονται χωριστά σε ειδικούς κάδους και να διατίθενται στον αδειοδοτημένο χώρο προσωρινής εναπόθεσης επικίνδυνων αποβλήτων των ΕΛ.ΠΕ.
2.9. Να εφοδιαστούν τα συνεργεία εργασίας με κάδους απορριμμάτων και χημικές τουαλέτες.
2.10. Απαγορεύεται η κάθε μορφής καύση υλικών στην περιοχή του έργου, η απόρριψη λαδιών επί του εδάφους. Η διαχείριση των ορυκτελαίων θα γίνεται σύμφωνα με την ΚΥΑ 98012/2001 /96. Η αλλαγή των λαδιών να γίνεται σε συγκεκριμένο χώρο στον οποίο να υπάρχει πρόβλεψη αποφυγής ρύπανσης του εδάφους με τσιμεντόστρωση και δίκτυο συλλογής των διαρροών.
2.11. Να γίνει αποκατάσταση και αναβάθμιση της υφισταμένης βλάστησης μετά το πέρας του έργου, με προγραμματισμένα έργα φύτευσης και αποκατάστασης. Κατά την αποκατάσταση της ζώνης εργασίας θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί αυξημένη ποικιλία φυτών, προσαρμοσμένα στους βιοτικούς παράγοντες της εκάστοτε περιοχής.
2.12. Να εφαρμοστούν τα κατάλληλα μέτρα για την αποφυγή της διάβρωσης του αγωγού. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθεί σε σημεία πιθανής διάβρωσης π.χ. διασταυρώσεις ρεμάτων.
2.13. Όλα τα εργοταξιακά μηχανήματα να είναι εξοπλισμένα με φίλτρα συγκράτησης σκόνης.
2.14. Ο ανάδοχος οφείλει να επιτρέπει τους ιδιοκτήτες την ελεύθερη πρόσβαση και καλλιέργεια των αγρών τους (όπου υπάρχουν) καθώς και κάθε είδους εργασίες παρακείμενων ιδιοκτησιών.
2.15. Ο ανάδοχος οφείλει να εκπονήσει πρόγραμμα εργασιών του συνόλου της χάραξης και να ειδοποιεί τους πολίτες δύο βδομάδες πριν την έναρξη των εργασιών, με προσωπικά σημειώματα πριν την έναρξη των οποιονδήποτε εργασιών.
2.16. Να αποφεύγεται η συσσώρευση μεγάλων όγκων προϊόντων εκσκαφής ειδικά σε κατοικημένες περιοχές.
2.17. Τα ακατάλληλα και πλεονάζοντα υλικά εκσκαφής να διατεθούν σε κατάλληλες περιοχές που δεν θα επηρεάζεται η ροή των υδάτων και μακριά από οικισμούς και λοιπά κτίσματα. Για τους χώρους διάθεσης των υλικών αυτών να εκπονηθεί ειδικό σχέδιο το οποίο να υποβληθεί και να εγκριθεί από την Διεύθυνση Προστασίας Περιβάλλοντος της Ν.Α. (Ανατολικής και Δυτικής Αττικής).
2.18. Σε κάθε περίπτωση που θα απαιτηθεί διάθεση στερεών απαιτείται η λήψη της άδειας διάθεσης στερεών αποβλήτων από τον οικείο Νομάρχη, σύμφωνα με την ΚΥΑ 69728/824/1996 (ΦΕΚ 358Β) «Μέτρα και όροι για την διαχείριση των στερεών αποβλήτων».
2.19. Σε κάθε περίπτωση που ο αγωγός διασταυρώνεται με άλλα δίκτυα οι εργασίες να γίνονται με συνεννόηση με τους αρμόδιους φορείς των δικτύων αυτών (ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ, ΔΕΗ, ΕΡΓΟΣΕ κλπ).
2.20. Τα όρια του ορύγματος ολόκληρο το χρονικό διάστημα που θα είναι ανοικτό θα είναι κατάλληλα περιφραγμένα και σηματοδοτημένα επαρκώς για την ασφάλεια των κατοίκων.
2.21. Να λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα σε συνεργασία με την Τροχαία για την διευκόλυνση της κυκλοφορίας με κατάλληλες παρακάμψεις και σηματοδοτήσεις.
2.22. Να ληφθεί άδεια κοπής δέντρων (αν απαιτηθεί κοπή) από τις αρμόδιες Υπηρεσίες (Δ/νση Πολεοδομίας, Δ/νση Δασών). Να γίνει σήμανση των δέντρων που θα κοπούν ώστε να αποφευχθεί η άσκοπη κοπή δέντρων ή η κοπή δέντρων μεγάλης ηλικίας.
2.23. Να αποφευχθεί η ανάμειξη της καλλιεργήσιμης φυτικής γης με το υποκείμενο στρώμα, έτσι ώστε να ξαναχρησιμοποιηθεί στην τελική επικάλυψη. Για τον λόγο αυτό το στρώμα φυτικής γης να εναποτίθεται χωριστά από το υπόλοιπο στρώμα των εκσκαφών. Το στρώμα της φυτικής γης θα πρέπει να επαναστρωθεί εντός έτους. Η άρωση του εδάφους μετά το πέρας της κατασκευής και τη διάστρωση του ανώτερου εδαφικού στρώματος θα γίνει σύμφωνα με τις υποδείξεις της αρμόδιας Διεύθυνσης Γεωργικής Ανάπτυξης του Νομού.
2.24. Όλες οι υποδομές, σημάνσεις, δίκτυα, καλωδιώσεις κλπ, πρέπει να αποκαθίστανται και να εναποτίθενται ξανά μετά την ολοκλήρωση των έργων. Τυχόν ζημιές θα αποκαθίστανται με ευθύνη του ανάδοχου.
2.25. Μετά το πέρας της κατασκευής η περίφραξη της ζώνης εργασίας να απομακρυνθεί και η περιοχή να αποδοθεί στην προγενέστερη χρήση της.
2.26. Όλες οι βαφές που θα χρησιμοποιηθούν στην κατασκευή των σημάνσεων στη ζώνη δουλείας να μην είναι τοξικές.
2.27. Ο αγωγός να τοποθετηθεί σε υψόμετρο χαμηλότερο από αυτό των αγωγών ύδρευσης της περιοχής σε περίπτωση διασταύρωσης.
2.28. Οι προσωρινές παρακάμψεις θα τεθούν εκτός λειτουργίας μετά την ολοκλήρωση των έργων της ΑΤΤΙΚΗΣ ΟΔΟΥ και την κατασκευή της μόνιμης εγκατάστασης και πάντως όχι αργότερα από το Α΄ τρίμηνο το 2004.
2.29. Σε όλο το μήκος διέλευσης του αγωγού να υπάρχει επαρκής σήμανση που θα διασφαλίζει και διαχρονικά την υπόμνηση της ύπαρξης του.
2.30. Να ορισθεί υπεύθυνος Μηχανικός για τον έλεγχο εφαρμογής των μέτρων προστασίας του περιβάλλοντος.
2.31. Κατά τα άλλα ισχύουν οι όροι που αναφέρονται στη ΜΠΕ του έργου εκτός αν έρχονται σε αντίθεση με τους παραπάνω όρους και προϋποθέσεις.
2.32. Να εξεταστεί η αναγκαιότητα εγκατάστασης πρόσθετου συστήματος ελέγχου της στεγανότητας του αγωγού (έξυπνα γουρουνάκια).
3. ΣΧΕΔΙΟ ΕΚΤΑΚΤΗΣ ΑΝΑΓΚΗΣ
Πριν από την έναρξη λειτουργίας του έργου να εκπονηθεί και κατατεθεί στις αρμόδιες Υπηρεσίες Περιβάλλοντος του ΥΠΕΧΩΔΕ και της αντίστοιχης Ν.Α. πλήρες σχέδιο έκτακτης ανάγκης με το οποίο: α) θα καθορίζονται ποίοι θα κληθούν σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης (ονόματα, διευθύνσεις, τηλέφωνα), β) θα καθορίζονται οι ενέργειες για την αντιμετώπιση της έκτακτης ανάγκης και την αποκατάσταση του περιβάλλοντος. γ) θα επαναληφθούν οι εκτιμήσεις για την εκπεμπόμενη θερμική ακτινοβολία με βάση τα όρια που έχουν θεσπισθεί για το επιχειρησιακό κέντρο (3 ΚW/Μ2,6 ΚW/Μ2, 15 ΚW/Μ2 και θα δοθούν στην αρμοδία Υπηρεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ.
Παραγγέλλομε τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την εκτέλεσή του ως νόμου του Κράτους .
Αθήνα 25 Σεπτεμβρίου 2005
|
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
|
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΤΕΦΑΝΟΠΟΥΛΟΣ
|