ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ |
Αθήνα 19 Οκτωβρίου 2001 |
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ |
Αρ.Πρωτ.: 1097441/5278/7668/0014 |
1) ΓΕΝ. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ |
|
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ 14η ΦΠΑ |
ΠΟΛ. 1242 |
ΤΜΗΜΑΤΑ Α΄ και Β΄ |
|
2) ΓΕΝ. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΛΕΓΧΩΝ |
|
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ 9η ΕΛΕΓΧΟΥ |
|
ΤΜΗΜΑ Α΄ |
|
ΘΕΜΑ:
Υποχρέωση των επιχειρήσεων για παρακολούθηση των ακαθαρίστων εσόδων τους ανά τριετία σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 6 του ν. 2753/99.
ΑΠΟΦΑΣΗ
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις των παραγράφων 2 και 3 του άρθρου 6 του Ν.2753/99 (ΦΕΚ 249 Α΄).
2. Τις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 54 του Κώδικα Φ.Π.Α. (N.2859/2000 ΦΕΚ 248 Α).
3. Την 1039386/441/006 Α/21-4-2000 (ΦΕΚ 571 Β) κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με την οποία αναθέτονται αρμοδιότητες του Υπουργού Οικονομικών στους Υφυπουργούς Οικονομικών.
4. Ότι από τις διατάξεις της απόφασης αυτής δεν προκαλείται δαπάνη στον Προϋπολογισμό.
Αποφασίζουμε
Ορίζουμε τις προϋποθέσεις τους όρους και τις διαδικασίες για την εφαρμογή της παραγράφου 2 του άρθρου 6 του Ν.2753/99, ως ακολούθως:
`Αρθρο 1
Οι επιχειρήσεις εμπορίας και παραγωγής που τηρούν βιβλία Β΄ κατηγορίας του Κ.Β.Σ., καθώς και οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών που τηρούν βιβλίο Β΄ ή προαιρετικά Γ΄ κατηγορίας του Κ.Β.Σ. υποχρεούνται για κάθε τριετία λειτουργίας τους, με έτος αφετηρίας την χρήση 1999, να συγκρίνουν τα δηλωθέντα ακαθάριστα έσοδα που πραγματοποίησαν με το άθροισμα τεσσάρων προσδιοριστικών παραγόντων.
Ως τριετία λειτουργίας των επιχειρήσεων νοούνται τρεις συνεχόμενες διαχειριστικές περίοδοι, ανεξάρτητα εάν πρόκειται για μικρότερο ή μεγαλύτερο του έτους χρονικό διάστημα.
Στην περίπτωση διενέργειας τακτικού ελέγχου πριν την παρέλευση τριετίας, από την επομένη του οριστικού ελέγχου διαχειριστική περίοδο αρχίζει νέα τριετία.
Εφόσον τα δηλωθέντα ακαθάριστα έσοδα της τριετίας είναι μικρότερα από το άθροισμα των προσδιοριστικών αυτών παραγόντων, επί της διαφοράς οφείλεται Φ.Π.Α., χωρίς την επιβολή πρόσθετων φόρων και προστίμων.
Προκειμένου για επιχ/σεις που ασκούν δραστηριότητα η οποία για τις διατάξεις του Φ.Π.Α, λογίζεται ως παροχή υπηρεσιών ενώ για τις διατάξεις της φορολογίας εισοδήματος ως πώληση αγαθών (π.χ. εστιατόριο), για την εφαρμογή της παρούσας απόφασης θεωρείται ότι τα ακαθάριστα τους έσοδα προέρχονται από πώληση αγαθών.
`Αρθρο 2
Οι διατάξεις της παρούσας δεν έχουν εφαρμογή:
α) στις τεχνικές επιχειρήσεις για τα ακαθάριστα έσοδα που πραγματοποιούν από την εκτέλεση Δημοσίων έργων,
β) στις επιχειρήσεις που εντός της τριετίας τηρούν εκτός από βιβλία Β΄ ή προαιρετικά Γ΄ κατηγορίας και βιβλία Α΄ κατηγορίας,
γ) στους αμιγώς ελεύθερους επαγγελματίες του άρθρου 48 του Ν. 2238/94,
δ) στην περίπτωση οριστικής παύσης εργασιών της επιχείρησης πριν την έναρξη της τρίτης διαχειριστικής περιόδου,
ε) στις επιχειρήσεις που είναι σε αδράνεια καθ΄ όλη την τριετία και
στ) στις επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών οι οποίες έστω και για μία διαχειριστική περίοδο εντός της τριετίας πραγματοποίησαν ακαθάριστα έσοδα άνω των 20.000.000 δρχ. Επίσης στις μικτές επιχειρήσεις οι οποίες από τον κλάδο παροχής υπηρεσιών πραγματοποίησαν ακαθάριστα έσοδα άνω των 20.000.000 δρχ. έστω και για μία διαχειριστική περίοδο εντός της τριετίας.
`Αρθρο 3
Οι προσδιοριστικοί παράγοντες ορίζονται ως κάτωθι:
α) Οι αγορές που πωλήθηκαν ή αναλώθηκαν μέσα στη χρήση. Ως τέτοιες αγορές θεωρούνται, οι αγορές της χρήσης συν τις αγορές της απογραφής έναρξης μείον τις αγορές της απογραφής λήξης.
Αν δεν υπάρχει απογραφή, ως απογραφή, έναρξης θεωρείται ποσοστό 10% επί των αγορών της προηγούμενης χρήσης, ενώ ως απογραφή λήξης ποσοστό 10% επί των αγορών της τρέχουσας χρήσης.
Προκειμένου για τις επιχειρήσεις παραγωγής αγαθών, στην απογραφή θα λαμβάνεται υπόψη, το κόστος των ετοίμων, ημιετοιμων ή ημικατεργασμένων αγαθών, σύμφωνα με όσα ορίζονται από τις διατάξεις του Π.Δ. 186/92 (Κ.Β.Σ.), περί απογραφής.
Στον προσδιοριστικό αυτόν παράγοντα μειωτικό στοιχείο αποτελεί η αξία των καταστραφέντων ή απωλεσθέντων εμπορευσίμων αγαθών, πρώτων και βοηθητικών υλών, υλικών συσκευασίας, εφόσον η αξία αυτή αποδεικνύεται ή δικαιολογείται με νόμιμα παραστατικά.
β) Οι πραγματικές δαπάνες με τις οποίες επιβαρύνθηκε η επιχείρηση κατά χρήση όπως, μισθώματα, μισθοί, εργοδοτικές εισφορές, λογαριασμοί ρεύματος, νερού, σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, γενικά έξοδα διοίκησης καθώς και άλλες επαγγελματικές δαπάνες.
γ) Οι αναλογούσες στην κάθε χρήση αποσβέσεις παγίων στοιχείων, σύμφωνα μ΄ όσα ορίζονται από τις διατάξεις της φορολογίας εισοδήματος.
Αντί των αποσβέσεων αυτών παρέχεται η δυνατότητα να λαμβάνεται υπόψη το 1% του αθροίσματος των ανωτέρω α και β προσδιοριστικών παραγόντων, προκειμένου για εμπορικές επιχειρήσεις και το 3%, προκειμένου για μεταποιητικές. Εάν η επιχείρηση έχει και τους δύο κλάδους προκειμένου να υπολογισθούν οι αποσβέσεις με το συντελεστή 1% ή 3% θα λαμβάνεται υπόψη ο κλάδος της κύριας δραστηριότητας.
Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση κατά την οποία δεν έχουν διενεργηθεί και καταχωρηθεί στα τηρούμενα βιβλία οι αναλογούσες αποσβέσεις.
Ο προσδιοριστικός αυτός παράγοντας δεν έχει εφαρμογή στις περιπτώσεις αποδεδειγμένης μη ύπαρξης αναπόσβεστης αξίας παγίων στοιχείων.
δ) Τα καθαρά κέρδη που αναλογούν στο άθροισμα των τριών προηγούμενων προσδιοριστικών παραγόντων α, β, γ, με την εφαρμογή του Μοναδικού Συντελεστή Καθαρού Κέρδους (Μ.Σ.Κ.Κ.).
Προκειμένου για επιχειρήσεις που εφαρμόζουν περισσότερους του ενός Μ.Σ.Κ.Κ., ως μοναδικός συντελεστής θα λαμβάνεται, ο μέσος σταθμικός συντελεστής που προκύπτει από την διαίρεση των συνολικών καθαρών κερδών που προκύπτουν με την εφαρμογή των Μ.Σ.Κ.Κ. κατά κατηγορία εσόδου δια των συνολικά δηλωθέντων ακαθαρίστων εσόδων της κάθε χρήσης, ανεξάρτητα αν πρόκειται για αμιγώς εμπορικές επιχειρήσεις ή μικτές.
`Αρθρο 4
Η τυχόν προκύπτουσα διαφορά, από την σύγκριση του αθροίσματος των τεσσάρων ανωτέρω προσδιοριστικών παραγόντων με τα δηλωθέντα ακαθάριστα έσοδα στην τριετία, κατανέμεται ισομερώς κατά χρήση και επ΄ αυτής οφείλεται Φ.Π.Α.
Προκειμένου να υπολογισθεί ο οφειλόμενος Φ.Π.Α., η κατά τα, ανωτέρω κατανεμηθείσα διαφορά επιμερίζεται κατ΄ αναλογία των δηλωθέντων κατά χρήση εκροών σε:
- εκροές φορολογητέες κατά συντελεστή,
- εκροές με δικαίωμα έκπτωσης και
- εκροές χωρίς δικαίωμα έκπτωσης,
χωρίς να λαμβάνονται υπόψη για τον επιμερισμό εκροές οι οποίες δεν αποτελούν ακαθάριστα έσοδα, όπως ενδοκοινοτικές αποκτήσεις, πράξεις λήπτη, αυτοπαραδόσεις, πωλήσεις παγίων στοιχείων, αγορές επενδυτικών αγαθών βάσει ΑΥΟ Π. 2869/87, καθώς και οι πάσης φύσεως επιδοτήσεις, επιχορηγήσεις, οικονομικές ενισχύσεις.
`Αρθρο 5
Εφόσον προκύπτει διαφορά ακαθαρίστων εσόδων κατά τα ανωτέρω, υποβάλλεται στη Δ.Ο.Υ. «Ειδικό Σημείωμα υπολογισμού του Φ.Π.Α., βάσει άρθρου 6 Ν. 2753/99», όπως το συνημμένο υπόδειγμα στην παρούσα και στις προθεσμίες υποβολής της εκκαθαριστικής δήλωσης Φ.Π.Α., της τελευταίας χρήσης της τριετίας, προκειμένου:
- να καταβληθεί το χρεωστικό ποσό του φόρου,
- να δηλωθεί η μεταβολή του πιστωτικού υπολοίπου.
Η καταβολή αυτή γίνεται χωρίς την επιβολή πρόσθετων φόρων και προστίμων.
Σε περίπτωση εκπρόθεσμης υποβολής του ειδικού σημειώματος υπολογισμού, η ημερομηνία έναρξης του εκπροθέσμου είναι η ίδια με εκείνη που ορίζεται για την υποβολή της εκκαθαριστικής δήλωσης Φ.Π.Α., της τελευταίας χρήσης της τριετίας.
Ειδικά για τις επιχειρήσεις των οποίων η τρίτη διαχειριστική περίοδος της τριετίας έληξε εντός του έτους 2001, ως προθεσμία καταβολής του οφειλόμενου ποσού ορίζεται η 25η Φεβρουαρίου 2002.
`Αρθρο 6
Τα οφειλόμενα ποσά καταβάλλονται εφάπαξ και εγγράφονται στον Ειδικό Κωδικό Εσόδων 1116.
`Αρθρο 7
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ |
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΦΩΤΙΑΔΗΣ |