ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
|
Αθήνα, 26 Οκτωβρίου 2015
|
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
|
Αρ.Πρωτ.: ΔΕΑΦΒ 1139502 ΕΞ 2015
|
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
|
|
ΓΕΝΙΚΗ Δ/ΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
|
|
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΑΜΕΣΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ
|
|
ΤΜΗΜΑ: Β΄
|
|
ΘΕΜΑ:
Έκπτωση δαπανών που αφορούν σε εξόφληση συναλλαγών με ΔΕΚΟ ή δημοτικές επιχειρήσεις προκειμένου για την προμήθεια ηλεκτρικού ρεύματος και νερού.
Με αφορμή προφορικά και γραπτά ερωτήματα που έχουν υποβληθεί στην υπηρεσία μας, αναφορικά με το πιο πάνω θέμα, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
1. Με τις διατάξεις του άρθρου 22 του N. 4172/2013 ορίζεται ότι κατά τον προσδιορισμό του κέρδους από επιχειρηματική δραστηριότητα, επιτρέπεται η έκπτωση όλων των δαπανών, με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 23 του Κ.Φ.Ε., οι οποίες: α) πραγματοποιούνται προς το συμφέρον της επιχείρησης ή κατά τις συνήθεις εμπορικές συναλλαγές της, β) αντιστοιχούν σε πραγματική συναλλαγή και η αξία της συναλλαγής δεν κρίνεται κατώτερη ή ανώτερη της αγοραίας, στη βάση των στοιχείων που διαθέτει η Φορολογική Διοίκηση, γ) εγγράφονται στα τηρούμενα βιβλία απεικόνισης των συναλλαγών της περιόδου κατά την οποία πραγματοποιούνται και αποδεικνύονται με κατάλληλα δικαιολογητικά.
2. Περαιτέρω, με τις διατάξεις της περ. β΄ του άρθρου 23 του N. 4172/2013 ορίζεται ότι δεν εκπίπτει κάθε είδους δαπάνη που αφορά σε αγορά αγαθών ή λήψη υπηρεσιών αξίας άνω των πεντακοσίων (500) ευρώ, εφόσον η τμηματική ή ολική εξόφληση δεν έγινε με τη χρήση τραπεζικού μέσου πληρωμής.
3. Με την ΠΟΛ. 1216/2014 εγκύκλιό μας, με την οποία κοινοποιήθηκαν οι ανωτέρω διατάξεις, διευκρινίσθηκε, μεταξύ άλλων, ότι στην έννοια της αγοράς των αγαθών και της λήψης των υπηρεσιών εμπίπτουν οι αγορές πρώτων και βοηθητικών υλών, εμπορευμάτων, υλικών, παγίων κ.λ.π., οι πάσης φύσεως δαπάνες της επιχείρησης καθώς και οι πάσης φύσεως υπηρεσίες που λαμβάνει η επιχείρηση, με την προϋπόθεση ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 22 του N. 4172/2013 και δεν εμπίπτουν σε κάποια από τις λοιπές περιπτώσεις του παρόντος άρθρου. Επίσης, ως τραπεζικό μέσο πληρωμής νοείται η κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό του προμηθευτή, είτε με μετρητά είτε με μεταφορά μεταξύ λογαριασμών (έμβασμα), η χρήση χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών της εταιρίας που πραγματοποιεί την πληρωμή, η έκδοση τραπεζικής επιταγής της επιχείρησης ή η εκχώρηση επιταγών τρίτων, η χρήση συναλλαγματικών οι οποίες εξοφλούνται μέσω τραπέζης, η χρήση ταχυδρομικής επιταγής - ταχυπληρωμής ή η κατάθεση σε λογαριασμό πληρωμών των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Τέλος, διευκρινίσθηκε ότι οι δαπάνες που έχουν πραγματοποιηθεί εντός του φορολογικού έτους αλλά δεν έχουν εξοφληθεί στο έτος αυτό, κρίνονται οριστικά, ως προς την εκπεσιμότητά τους, στο φορολογικό έτος που θα λάβει χώρα η εξόφληση αυτών. Στην περίπτωση που στο έτος εξόφλησης των δαπανών διαπιστωθεί ότι οι δαπάνες αυτές εξοφλήθηκαν χωρίς να γίνει χρήση τραπεζικού μέσου πληρωμής (π.χ. με μετρητά), η επιχείρηση υποχρεούται να υποβάλλει τροποποιητική δήλωση του φορολογικού έτους εντός του οποίου πραγματοποιήθηκε η συναλλαγή, προσθέτοντας τα ποσά αυτών των δαπανών ως θετική λογιστική διαφορά.
4. Από ερωτήματα που έχουν υποβληθεί στην υπηρεσία μας, προκύπτει ότι πολλές επιχειρήσεις εξοφλούν τους λογαριασμούς προμήθειας ηλεκτρικού ρεύματος και νερού στα ταμεία των ΔΕΚΟ ή δημοτικών επιχειρήσεων, είτε πρόκειται για λογαριασμούς ληξιπρόθεσμους ή όχι, είτε πρόκειται για οφειλές που έχουν ενταχθεί σε καθεστώς διακανονισμού. Οι αιτούντες επισημαίνουν ότι οι παροχείς ρεύματος και ύδρευσης χρησιμοποιούνται ως οργανισμοί στους οποίους μέσω της εξόφλησης των τιμολογίων τους γίνεται και η είσπραξη χρημάτων υπέρ τρίτων, γεγονός που ενδυναμώνει την φερεγγυότητά τους ως εισπρακτικός μηχανισμός και ζητούν τη φορολογική έκπτωση των δαπανών που αφορούν σε εξόφληση των υπόψη συναλλαγών, στα ταμεία των ΔΕΚΟ ή δημοτικών επιχειρήσεων. Περαιτέρω, ζητείται η μη εφαρμογή της ΠΟΛ.1216/2014 εγκυκλίου μας για το φορολογικό έτος 2014 λόγω έκδοσής της στις 02.10.2014, ημερομηνία που από τους αιτούντες θεωρείται καθυστερημένη.
5. Η υπηρεσία μας, με αφορμή τα ανωτέρω ήρθε σε επικοινωνία με την υπηρεσία Εξυπηρέτησης Μεγάλων Πελατών της ΔΕΗ από την οποία πληροφορήθηκε ότι η εξόφληση ληξιπρόθεσμων και μη λογαριασμών μπορεί να πραγματοποιείται με τη χρήση του ηλεκτρονικού κωδικού πληρωμής στο ταμείο των τραπεζών, στα μηχανήματα αυτόματων συναλλαγών των τραπεζών, στις αυτόματες ταμειακές μηχανές (ATM) και μέσω internet (e-banking). Τα ίδια ισχύουν και για την εξόφληση οφειλών οι οποίες υπάγονται σε διακανονισμό. Τα ανωτέρω περιγράφονται και στις χρήσιμες πληροφορίες που δίδονται στον ιστότοπο της ΔΕΗ.
6. Κατόπιν όλων όσων αναφέρθηκαν παραπάνω και δεδομένου ότι: α) οι υπόψη διατάξεις δημοσιεύθηκαν τον Ιούλιο του 2013, β) με την ΠΟΛ.1216/2014 εγκύκλιό μας διευκρινίστηκαν η έννοια της αγοράς των αγαθών και της λήψης των υπηρεσιών καθώς και συναλλαγές που δεν εμπίπτουν στην έννοια αυτή, γ) με τις διατάξεις του άρθρου 23 του N.4172/13 δεν ορίζονται εξαιρέσεις από την εφαρμογή της περ. β΄ δαπανών που αφορούν σε αγορά αγαθών ή λήψη υπηρεσιών και δ) παρέχεται η δυνατότητα εξόφλησης ληξιπρόθεσμων και μη λογαριασμών καθώς και οφειλών που έχουν ενταχθεί σε καθεστώς διακανονισμού με τη χρήση τραπεζικών μέσων, η υπηρεσία μας δεν μπορεί να κάνει δεκτό το αίτημα περί φορολογικής έκπτωσης των δαπανών που αφορούν σε προμήθεια ηλεκτρικού ρεύματος και νερού από ΔΕΚΟ ή δημοτικές επιχειρήσεις σε περίπτωση εξόφλησής τους στα ταμεία τους.
Ακριβές Αντίγραφο
|
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
|
Η Προϊσταμένη τους Αυτοτελούς Τμήματος Διοίκησης
|
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΠΑΚΑΣ
|