Διαιτητική Απόφαση 11/2002 (12/06/2002)

Για τους όρους αμοιβής και εργασίας των απασχολουμένων στις επιχειρήσεις έρευνας, εξόρυξης, μελετών και διύλισης αργού πετρελαίου όλης της χώρας.

Αθήνα, 12 Ιουνίου 2002
Αρ.Πρωτ.: 1231

Προς:

1. Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων στα Πετρελαιοειδή Διυλιστήρια και Χημική Βιομηχανία, Σωνιέρου 18 & Κ.Παλαιολόγου, 104 38 Αθήνα

2. Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών, Κων/πόλεως 373 και Αγ.Μελετίου, Αθήνα

ΔΙΑΙΤΗΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ
11/2002

Για τους όρους αμοιβής και εργασίας των απασχολουμένων στις επιχειρήσεις έρευνας, εξόρυξης, μελετών και διύλισης αργού πετρελαίου όλης της χώρας.

Στην Αθήνα σήμερα την 7 Ιουνίου 2002, ο κατά το νόμο 1876/90 Μεσολαβητής-Διαιτητής του ΟΜΕΔ Χρήστος Καρατζάς αναδείχθηκα Διαιτητής στην υπόθεση αυτή σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 15 και 16 του παραπάνω νόμου, ύστερα από την αριθμ. 939/014/16-5-2002 αίτηση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στα Πετρελαιοειδή - Διυλιστήρια και Χημική Βιομηχανία, προκειμένου να επιλύσω την συλλογική διαφορά εργασίας που δημιουργήθηκε μεταξύ αφενός της παραπάνω Ομοσπονδίας και αφετέρου του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών και που αφορά τους όρους αμοιβής και εργασίας των απασχολουμένων στις επιχειρήσεις έρευνας εξόρυξης, μελετών και διύλισης αργού πετρελαίου όλης της Χώρας.

Η προσφυγή στην διαδικασία αυτή της δια διαιτησίας επίλυσης της συλλογικής αυτής διαφοράς έγινε επειδή ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών που παρέστη τόσο στην διαδικασία της Μεσολάβησης όσο και σ? αυτήν της Διαιτησίας , διατύπωσε δια του εκπροσώπου του την άποψη ότι δεν συμφωνεί με την υπογραφή της ΣΣΕ που ζητήθηκε από την πλευρά των εργαζομένων αλλά και με την έκδοση Διαιτητικής Απόφασης που ζητήθηκε στη συνέχεια, λόγω της απόρριψης από τον ΣΕΒ της Πρότασης του Μεσολαβητή που προηγήθηκε, επειδή η ρύθμιση αυτή θα αφορά το προσωπικό τριών (3) μόνο μεγάλων επιχειρήσεων ανά τη Χώρα, για το οποίο υπογράφονται κάθε χρόνο είτε επιχειρησιακές ΣΣΕ, κατά την τυπική τους μορφή σύμφωνα με το Ν. 1876/90, είτε άτυπες επιχειρησιακές συμφωνίες και έτσι ικανοποιούνται τα αιτήματα των εργαζομένων στο επίπεδο της επιχείρησης και επομένως παρέλκει η έκδοση της ΔΑ που ζητά η δευτεροβάθμια οργάνωση των μισθωτών.

Κατά την παραπάνω ημέρα και ώρα ύστερα από την αριθμ πρωτ. 1123/3-6-2002 Πρόσκληση μου προσήλθαν στα γραφεία του ΟΜΕΔ οι νόμιμοι εκπρόσωποι των μερών και ανέπτυξαν τις απόψεις τους όπως αναφέρονται στο συνημμένο στην απόφαση αυτή Πρακτικό και ζήτησαν οι μεν εργαζόμενοι να εκδοθεί Διαιτητική Απόφαση σύμφωνα με το αρχικό Σχέδιο ΣΣΕ που υπέβαλαν, ο δε εκπρόσωπος της εργοδοτικής πλευράς να απορριφθεί αυτό στο σύνολο του.

Ύστερα από τα παραπάνω

Διαπίστωσα την αποτυχία τόσο των απ? ευθείας μεταξύ των μερών διαπραγματεύσεων όσο και της μεσολαβητικής προσπάθειας του Μεσολαβητή του ΟΜΕΔ που προηγήθηκε, για την υπογραφή ΣΣΕ για το τρέχον έτος 2002 με το παραπάνω περιεχόμενο.

Μελέτησα τα αιτήματα των εργαζομένων όπως αυτά διατυπώνονται στο αρχικό σχέδιο ΣΣΕ που υπέβαλαν και τις απόψεις της εργοδοτικής πλευράς επί του αιτήματος αυτού και σκέφθηκα ως εξής:

Είναι αλήθεια, όπως άλλωστε συνομολογείται και από την εργατική πλευρά, ότι οι εργαζόμενοι σε επιχειρήσεις-μέλη του ΣΕΒ που ασχολούνται με την έρευνα την εξόρυξη και διύλιση αργού πετρελαίου στη Χώρα μας, καλύπτονται συνδικαλιστικά από πρωτοβάθμιες οργανώσεις που ανήκουν στην δύναμη της Ομοσπονδίας που ζητά την έκδοση αυτής της Διαιτητικής Απόφασης, οι οποίες και υπογράφουν κάθε χρόνο αντίστοιχες επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις κατά την έννοια του άρθρου 3 του Ν. 1876/90 ή άτυπες συλλογικές συμφωνίες, προσαρμοσμένες στις ιδιαιτερότητες κάθε επιχείρησης. Παρόλα αυτά ούτε από το νόμο απαγορεύεται ούτε στην πρακτική σπανίζει στη χώρα μας, η σύναψη κλαδικής συλλογικής ρύθμισης ενώ υπάρχουν άλλες ανά επιχείρηση συλλογικές συμφωνίες ή συμβάσεις, εφαρμοζομένων στην περίπτωση αυτή των κανόνων του άρθρου 11 του Ν. 1876/90 περί συρροής. Όμως στην περίπτωση που κρίνεται σήμερα λόγω της ιδιαιτερότητας των συνθηκών εργασίας που κρατούν σε κάθε επιχείρηση του κλάδου, του οργανογράμματος που έχει καταρτίσει κάθε μία από αυτές των εσωτερικών τους Κανονισμών κλπ λόγω του οικονομικού και εργασιακού τους μεγέθους και της συμβολής τους στην εθνική οικονομία, δεν θα ήταν δυνατόν χωρίς ιδιαίτερη μελέτη και προπαρασκευή και Ιδιαίτερα χωρίς την αρχική τουλάχιστον αποδοχή της εργοδοτικής πλευράς για την δημιουργία ενός ενιαίου, θα λέγαμε, μισθολογίου των μισθωτών αυτών, να προχωρήσει με την διαδικασία αυτή της Διαιτησίας η αποδοχή του αιτήματος των εργαζομένων και η δημιουργία εξ? αρχής ενός νέου μισθολογίου που θα καλύπτει επιστημονικό, διοικητικό και εργατοτεχνικό προσωπικό, ποικίλων τυπικών προσόντων και ουσιαστικής προσφοράς του σε κάθε επιχείρηση που να εξασφαλίζει την πρέπουσα και αντικειμενικά σωστή αντιμετώπιση κάθε ειδικότητας εργαζομένων όσον αφορά τις αποδοχές τους αλλά και τους λοιπούς όρους εργασίας τους.

Επειδή όμως είναι δυνατόν και νόμιμο να αποφασισθεί για φέτος η αναπροσαρμογή των βασικών μισθών ή ημερομισθίων των εργαζομένων που υπάγονται στο πεδίο ισχύος της απόφασης αυτής με την χορήγηση μιας ποσοστιαίας αύξησης επί αυτών που είχαν διαμορφωθεί την 31 η Δεκεμβρίου 2001 με βάση την όμοια προηγούμενη συλλογική ρύθμιση (ΔΑ 48/2000) και σε ποσοστό ανάλογο της διαφοροποίησης του μέσου ΔΤΚ των ετών 2000 προς 2001, των αυξήσεων της ΕΓΣΣΕ για το τρέχον έτος, σε συνδυασμό με το επίπεδο των τυπικών προσόντων των υπαγομένων στην ρύθμιση αυτή, της οικονομικής δυνατότητας και του μεγέθους των επιχειρήσεων στις οποίες απασχολούνται αυτοί, σε τρόπο ώστε να διευκολυνθούν τα μέρη, όταν το συμφωνήσουν, να δημιουργήσουν τους νέους βασικούς μισθούς και ημερομίσθια αυτοί να μην υπολείπονται της πραγματικότητας ή των ήδη καταβαλλομένων με βάση τις επιχειρησιακές συλλογικές ρυθμίσεις.

Ωστόσο δεν θα πρέπει να γίνει αποδεκτή και η άποψη της εργοδοτικής πλευράς ότι δεν είναι αναγκαία η έκδοση της Διαιτητικής Απόφασης επειδή οι εργαζόμενοι στις επιχειρήσεις αυτές καλύπτονται συλλογικά από αντίστοιχες επιχειρησιακές ρυθμίσεις και να στερηθεί έτσι η δευτεροβάθμια οργάνωση του νομίμου δικαιώματος της για συμμετοχή στις διαδικασίες υπογραφής συλλογικών συμβάσεων εργασίας κλπ στον κλάδο.

Επειδή το αίτημα των εργαζομένων για την επαναρρύθμιση των όρων αμοιβής και εργασίας των μισθωτών που υπάγονται στην παρούσα υποβλήθηκε στον ΟΜΕΔ την 4-1-2002 (ΑΠ 6/4-1-2002) και επειδή με την γενική αρνητική αντιμετώπιση του αιτήματος αυτού από την πλευρά του ΣΕΒ, δεν διαφαίνεται αντίρρηση του σε περίπτωση έκδοσης ΔΑ όσον αφορά τον χρόνο έναρξης ισχύος της.

Για τους λόγους αυτούς

Επιλύοντας την συλλογική διαφορά εργασίας που δημιουργήθηκε μεταξύ αφενός μεν της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στα Πετρελαιοειδή - Διυλιστήρια και Χημική Βιομηχανία και αφετέρου του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών ( ΣΕΒ) και που αφορά τους όρους αμοιβής και εργασίας των εργαζομένων στις επιχειρήσεις έρευνας εξόρυξης και διύλισης αργού πετρελαίου όλης της χώρας, η απόφαση μου έχει ως εξής:

`Αρθρο 1
Πεδίο εφαρμογής

Στις διατάξεις της παρούσας υπάγονται όλοι οι εργαζόμενοι που απασχολούνται στις επιχειρήσεις έρευνας, εξόρυξης, μελετών και διύλισης αργού πετρελαίου όλης της. χώρας.

`Αρθρο 2
Αναπροσαρμογή βασικών μισθών και ημερομισθίων

Οι βασικοί μηνιαίοι μισθοί και τα βασικά ημερομίσθια όλων των εργαζομένων που υπάγονται στην απόφαση αυτή, όπως είχαν διαμορφωθεί την 31-12-2001, μετά την προσαρμογή τους στο νέο νόμισμα του ΕΥΡΩ με την νόμιμη ισοτιμία του 1ευρώ=340,75 δρχ. αυξάνονται από 1 Ιανουαρίου 2002 κατά ποσοστό 4,7%.

`Αρθρο 3
θεσμικοί όροι ΕΓΣΣΕ

Για το προσωπικό που υπάγεται στην ΔΑ αυτή έχουν εφαρμογή όλοι οι θεσμικοί όροι των ΕΓΣΣΕ όπως συμπληρώθηκαν με την από 15-4-2002 διετή όμοια που δεν έρχονται σε αντίθεση με ευνοϊκότερους όμοιους όρους που ισχύουν σε κάθε επιχείρηση του κλάδου.

`Αρθρο 4
Διατήρηση προηγουμένων διατάξεων

Οι διατάξεις των προηγουμένων συλλογικών ρυθμίσεων (ΣΣΕ και ΔΑ) που αφορούν το προσωπικό του άρθρου 1 της παρούσας που δεν έρχονται σε αντίθεση με τους όρους της απόφασης αυτής, διατηρούνται σε ισχύ όπως είχαν διαμορφωθεί την 31-12-2001.

`Αρθρο 5
Ευνοϊκότερες διατάξεις

Τυχόν ανώτερες από την απόφαση αυτή καθοριζόμενες στο σύνολο τους αποδοχές, ή ευνοϊκότεροι όροι εργασίας που προβλέπονται από νόμους, αποφάσεις, ΕΓΣΣΕ, Κανονισμούς κλπ, δεν θίγονται και εξακολουθούν να ισχύουν.

`Αρθρο 6
Έναρξη ισχύος

Η ισχύς της απόφασης αυτής αρχίζει από 1 Ιανουαρίου 2002.

Η απόφαση αυτή να κοινοποιηθεί προς εκτέλεση.