ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ | Αθήνα, 10 Αυγούστου 2010 |
---|
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ | Αρ.Πρωτ .: οικ. 2/53845/0094 |
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ | |
ΓΕΝΙΚΟ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ | |
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΥ ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΜΕΝΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ Ε.Ε. | |
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ : 39η Ν.Π.Δ.Δ. | |
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ
ΘΕΜΑ:
Κατάρτιση του προϋπολογισμού, οικ. έτους 2011, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, των επιχορηγουμένων από τον κρατικό προϋπολογισμό νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου και των ειδικών λογαριασμών των ν.π.δ.δ., του άρθρου 3 του Ν. 3697/2008.
Με σκοπό την έγκαιρη και εναρμονισμένη με τους στόχους της δημοσιονομικής πολιτικής κατάρτιση του προϋπολογισμού του οικ. έτους 2011, τίθενται υπόψη σας οι παρακάτω οδηγίες, τις οποίες παρακαλείσθε να κοινοποιήσετε σε όλους τους φορείς που υπάγονται στην αρμοδιότητά σας, για ενημέρωση και πιστή εφαρμογή τους.
Α) ΓΕΝΙΚΑ
1. Βασικοί στόχοι και αρχές κατάρτισης του προϋπολογισμού
Σύμφωνα με το Επικαιροποιημένο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης (ΠΣΑ) για την περίοδο 2010-2013, η Ελλάδα θα πρέπει να εφαρμόσει μία αποτελεσματική δημοσιονομική και διαρθρωτική πολιτική με στόχο:
- Τη σημαντική μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος και του χρέους ως ποσοστά του ΑΕΠ,
- Την επίτευξη επαρκών ρυθμών οικονομικής ανάπτυξης, μέσω διαρθρωτικών αλλαγών για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της αποτελεσματικότητας λειτουργίας της οικονομίας,
- Τη στήριξη της απασχόλησης και της κοινωνικής συνοχής, και
- Την ενίσχυση της διαφάνειας της δημοσιονομικής διαχείρισης και την εξάλειψη της σπατάλης.
Τα επιχορηγούμενα και μη ν.π.δ.δ., τα ν.π.ι.δ. που επιχορηγούνται από το Δημόσιο και οι ειδικοί λογαριασμοί των ν.π.δ.δ. που διατηρήθηκαν σύμφωνα με το Ν. 3697/2008 ανήκουν στη γενική κυβέρνηση και ως εκ τούτου καθίσταται απόλυτα επιβεβλημένος ο προγραμματισμός δράσης τους προς την κατεύθυνση επίτευξης των ανωτέρω στόχων.
Η συνέχιση της προσπάθειας για δημοσιονομική προσαρμογή θα προωθηθεί κυρίως μέσω της αποτελεσματικότερης διαχείρισης των περιορισμένων πόρων, της αξιολόγησης της παραγωγικότητας κάθε δράσης, τον περιορισμό της σπατάλης, αλλά και την ενίσχυση της διαφάνειας. Παράλληλα, ο προγραμματισμός των δαπανών θα πρέπει να αποβλέπει στην ενίσχυση των τομέων εκείνων που συμβάλλουν στην αξιοποίηση του παραγωγικού δυναμικού της χώρας.
2. Σχεδιασμός τριετούς προϋπολογισμού
Η σύνταξη πολυετών προϋπολογισμών καθιερώθηκε, προκειμένου να επιτευχθεί ο μεσοπρόθεσμος προγραμματισμός της δημοσιονομικής διαχείρισης με κυλιόμενα τριετή προγράμματα και η παγίωση κλίματος δημοσιονομικής πειθαρχίας.
Όλοι οι φορείς στους οποίους απευθύνεται η εγκύκλιος αυτή θα πρέπει να υποβάλουν στα αρμόδια για την έγκριση του προϋπολογισμού τους όργανα μαζί με τον προϋπολογισμό του 2011 και τις σχετικές προβλέψεις (εσόδων-εξόδων) για τα οικονομικά έτη 2012 και 2013 αναλυτικά κατά κατηγορία, σύμφωνα με το υπόδειγμα 1 για τα ν.π.δ.δ. και το υπόδειγμα 2 για τα ν.π.ι.δ.
Ειδικότερα, οι προβλέψεις για μισθοδοσία θα υπολογιστούν με βάση την εκτίμηση διαμόρφωσης των σχετικών δαπανών μέχρι τις 31/12/2010, αφού ληφθεί υπόψη μόνο η μισθολογική ωρίμανση των υπαλλήλων.
Τα συνολικά μεγέθη που θα απεικονισθούν στα σχετικά υποδείγματα (1 και 2) θα αποτελέσουν τη βάση για τον προσδιορισμό των κονδυλίων των προϋπολογισμών των ετών 2012 και 2013.
Β) ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ Ν.Π.Δ.Δ. (εξαιρούνται Ο.Τ.Α. α΄ και β΄ βαθμού)
1. Κατάρτιση προϋπολογισμού
Όλα τα έσοδα και έξοδα των νομικών προσώπων ταξινομούνται στον προϋπολογισμό τους κατ΄ είδος, ομάδες και κατηγορίες, ανάλογα με την αιτία και τη φύση τους. Για την ταξινόμηση αυτή τηρείται ο κώδικας κατάταξης εσόδων-εξόδων ν.π.δ.δ. (αρ. εγκ. 1, αρ. πρ. 2/47285/0094/2.8.01).
Ο προϋπολογισμός αναπτύσσεται και στα δύο σκέλη σε έξι (6) στήλες, όπου αναγράφονται:
- στην 1η ο κωδικός αριθμός εσόδου ή εξόδου (Κ.Α.Ε.)
- στην 2η η ονομασία του
- στην 3η οι προβλέψεις για το 2011
- στην 4η οι διαμορφωθείσες πιστώσεις των εσόδων και εξόδων κατά το 2010 (αρχικός προϋπολογισμός ± τροποποιήσεις),
- στην 5η οι εκτιμήσεις πραγματοποίησης των εσόδων και εξόδων κατά το 2010, και
- στην 6η τα απολογιστικά στοιχεία του 2009.
Όλα τα κονδύλια εσόδων-εξόδων αθροίζονται σε υποσύνολα κατά κατηγορίες (χιλιάδα π.χ. 1000), υποκατηγορίες (εκατοντάδα π.χ. 0700) και ομάδες (δεκάδα π.χ. 0710) της κωδικής κατάταξης. Τα αθροίσματα αυτά είναι απολύτως αναγκαία για την ορθή εμφάνιση του προϋπολογισμού.
Έσοδα
α) Γενικά
Όλα τα έσοδα του νομικού προσώπου (επιχορηγήσεις, ίδια έσοδα, τόκοι, έκτακτα, επενδυτικά προγράμματα κ.λπ.) βεβαιώνονται, εισπράττονται και εμφανίζονται στους οικείους κωδικούς αριθμούς εσόδων του προϋπολογισμού.
Έσοδα του προϋπολογισμού του οικ. έτους 2011 είναι τα ποσά που βεβαιώνονται κατά τη διάρκεια αυτού, ανεξάρτητα από τη χρονική περίοδο από την οποία προέρχονται. Τα έσοδα, που έχουν βεβαιωθεί και δεν εισπράχθηκαν μέχρι τη λήξη του οικ. έτους 2010, διαγράφονται λογιστικά από το έτος που βεβαιώθηκαν και επαναβεβαιώνονται ως έσοδα του επόμενου οικ. έτους, σύμφωνα με το άρθρο 5 του Ν.Δ. 496/74.
Η κατάρτιση ενός αξιόπιστου προϋπολογισμού εσόδων αποτελεί τη θεμελιώδη προϋπόθεση για την εκτέλεση του προϋπολογισμού, καθώς το ύψος των εξόδων προσδιορίζεται άμεσα από τα έσοδα.
β) Προβλέψεις από κρατική επιχορήγηση
Οι προβλέψεις επιχορηγήσεων θα εγγραφούν στους κωδικούς αριθμούς της υποκατηγορίας εσόδων 0100 «Επιχορηγήσεις από τον τακτικό προϋπολογισμό», αφού γνωστοποιηθεί από το Φορέα επιχορήγησης του νομικού προσώπου το σχετικό κονδύλι.
γ) Προβλέψεις από ίδια έσοδα
Τα ίδια έσοδα θα πρέπει να προβλεφθούν με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια, βάσει ορθού προγραμματισμού και προς την κατεύθυνση αύξησής τους.
Ως τέτοια μέτρα αύξησης θα μπορούσαν να αναφερθούν:
- η ενίσχυση της επιχειρηματικής δραστηριότητας με τον καλύτερο συνδυασμό και αξιοποίηση των παραγωγικών συντελεστών που διαθέτουν
- η καλύτερη αξιοποίηση της περιουσίας και των διαθεσίμων
- ο έλεγχος της μη πραγματοποίησης του εσόδου και ο καταλογισμός των υπόχρεων
- ο έλεγχος της ύπαρξης ελλειμμάτων και ο καταλογισμός των υπολόγων κ.λπ.
Έξοδα
α) Γενικά
Έξοδα του προϋπολογισμού του οικ. έτους 2011 είναι οι πληρωμές που πραγματοποιούνται σε βάρος των πιστώσεων αυτού, ανεξάρτητα από το χρόνο που δημιουργήθηκε η υποχρέωση για την πληρωμή.
Κατά την έννοια του άρθρου 6 του Ν. 2362/95 «περί δημοσίου λογιστικού κ.λπ.» στόχος όλων των επιχορηγούμενων νομικών προσώπων πρέπει να είναι η κάλυψη των δαπανών τους κατ΄ αρχήν από δικά τους έσοδα, και δευτερευόντως από ενίσχυση του κρατικού προϋπολογισμού. Επομένως απαιτείται να καταβληθεί μεγάλη προσπάθεια αξιοποίησης των χορηγουμένων πόρων του κρατικού προϋπολογισμού με σωστή και αποτελεσματική κατανομή των κονδυλίων αυτών και με αξιολόγηση των αναγκών και των αποτελεσμάτων που επιτυγχάνονται από τη χρησιμοποίηση των σχετικών πόρων. Δαπάνες που κρίνονται ως χαμηλής προτεραιότητας θα πρέπει να περικόπτονται και οι πόροι να διατίθενται σε νέες δραστηριότητες που κρίνονται πιο αποδοτικές. Κάθε ενέργεια που δημιουργεί δαπάνη θα πρέπει να είναι επαρκώς αιτιολογημένη και να διακρίνεται από αξιοπιστία και διαφάνεια.
Οι φορείς που λαμβάνουν μικτές επιχορηγήσεις, στις οποίες περιλαμβάνονται κονδύλια για πληρωμή τόσο των αποδοχών όσο και των λοιπών δαπανών τους (όπως δαπάνες προμηθειών, λειτουργικά έξοδα κ.λπ.) θα κατανέμουν τα εγκριθέντα ποσά κατά απόλυτη προτεραιότητα για τα επιτρεπόμενα ποσά αποδοχών και στη συνέχεια για λειτουργικές δαπάνες. Στο εξής, δεν θα τίθεται πλέον θέμα συμπληρωματικής ενίσχυσης του φορέα για καταβολή αποδοχών, αλλά θα πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα εξασφάλισης των απαιτούμενων πιστώσεων από ίδια έσοδα, από ταμειακά υπόλοιπα και από εξοικονόμηση δαπανών.
β) Εκτιμήσεις για αποδοχές προσωπικού
Οι δαπάνες για αποδοχές προσωπικού, θα πρέπει να υπολογίζονται βάσει του προσωπικού, το οποίο υπηρετεί κατά το χρόνο κατάρτισης του προϋπολογισμού και του μισθολογίου που ισχύει, αφού ληφθούν υπόψη και οι διορισμοί που έχουν εγκριθεί και προβλέπεται ότι θα πραγματοποιηθούν μέχρι την 31 Δεκεμβρίου του τρέχοντος οικονομικού έτους (2010). Συγκεκριμένα, το ύψος των πιστώσεων για αποδοχές θα υπολογισθεί με βάση τις ταμειακές πληρωμές ομοίων δαπανών του μηνός Ιουλίου του τρέχοντος οικονομικού έτους (2010), τη φυσιολογική εξέλιξη του προσωπικού (ωρίμανση) και τη δαπάνη των νέων διορισμών υπολογιζόμενη σε ετήσια βάση.
Για την αντιμετώπιση των δαπανών αποδοχών υπαλλήλων που προβλέπεται να διορισθούν το 2011, με βάση τις εγκρίσεις που έχουν χορηγηθεί βάσει των ισχυουσών διατάξεων και τις σχετικές διαδικασίες που είναι σε εξέλιξη, θα πρέπει να σχηματίζεται ειδικό αποθεματικό.
γ) Εκτιμήσεις για λειτουργικές και λοιπές δαπάνες
Η συγκράτηση των λειτουργικών δαπανών, των προμηθειών και των λοιπών δαπανών αποτελεί βασική προτεραιότητα για την περαιτέρω μείωση του ελλείμματος. Το συνολικό ύψος των κονδυλίων για τις δαπάνες αυτές, θα πρέπει να διαμορφωθεί στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα και πάντως όχι ψηλότερα από το ύψος των αντίστοιχων πιστώσεων του προϋπολογισμού του 2010.
Επίσης, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η απόφαση του Υπουργού Οικονομικών για μείωση των μισθωμάτων κατά ποσοστό 20%.
Οι δαπάνες για υπερωρίες, επιτροπές, ομάδες εργασίας και μετακινήσεις θα πρέπει να περιοριστούν στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα, αφού εξεταστούν με ιδιαίτερη προσοχή λόγω της φύσης τους και των αποκλίσεων που εμφανίζονται κάθε χρόνο μεταξύ των διαμορφωθεισών πιστώσεων και των τελικών πληρωμών.
Η χορήγηση των πρόσθετων αμοιβών καθορίζεται από τις διατάξεις του Ν. 3205/2003 και του Ν. 3833/2010, η αυστηρή τήρηση των οποίων αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για τον υπολογισμό των δαπανών αυτών.
Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να προβλέπονται δαπάνες που κατά τα άλλα θεωρούνται απαγορευτικές ή περιοριστικές για την κεντρική διοίκηση.
δ) Εκτιμήσεις για υποχρεώσεις παρελθόντων ετών
Προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της συσσώρευσης υποχρεώσεων από παρελθόντα έτη και της μετακύλισής τους στα επόμενα, καθιερώθηκε ο διαχωρισμός των πιστώσεων για προμήθειες καταναλωτικών και διαρκούς χρήσης αγαθών και για επενδύσεις που εκτελούνται από τα έσοδα των νομικών προσώπων (Κ.Α.Ε. 1000, 7000 και 9700) σε τρέχοντος και παρελθόντων ετών.
Το ποσό που αφορά το τρέχον έτος θα εγγράφεται στον Κωδικό Αριθμό Εξόδου με το στοιχείο (α) ή (01), το ποσό που αφορά τα παρελθόντα έτη στον ίδιο Κ.Α.Ε. με το στοιχείο (β) ή (02) και η εμφάνισή τους στον προϋπολογισμό θα γίνεται κατά οριζόντια ή κάθετη διάταξη, ανάλογα με τις δυνατότητες του μηχανογραφικού συστήματος κάθε φορέα.
Στις περιπτώσεις που δεν υπάρχουν υποχρεώσεις παρελθόντων ετών, δεν είναι απαραίτητος ο διαχωρισμός των πιστώσεων.
Υπενθυμίζεται ότι κριτήριο του διαχωρισμού αποτελεί η χρονολογία έκδοσης του σχετικού με τη δαπάνη δικαιολογητικού στοιχείου (τιμολόγιο, κ.λπ.).
ε) Εκτιμήσεις για αποθεματικά
Προβλέψεις για αποθεματικά (τακτικό-έκτακτο), ως δυνατότητα συμπλήρωσης των ανεπαρκών πιστώσεων, επιτρέπεται να σχηματίζονται, το σύνολό τους όμως δεν μπορεί να υπερβαίνει το 3% του συνόλου των τακτικών ιδίων εσόδων που είναι εγγεγραμμένα στον προϋπολογισμό.
Διευκρινίζεται ότι τα νομικά πρόσωπα των οποίων τα έσοδα προέρχονται μόνο από κρατικές επιχορηγήσεις δεν θα σχηματίζουν προβλέψεις για αποθεματικά.
Το ειδικό αποθεματικό για νέους διορισμούς θα σχηματισθεί μόνον εφόσον υπάρχουν σχετικές εγκριτικές πράξεις προσλήψεων ή έχουν ξεκινήσει οι σχετικές διαδικασίες έγκρισης.
στ) Καταργηθέντες ειδικοί λογαριασμοί
Οι προβλέψεις των εσόδων και των εξόδων των καταργηθέντων ειδικών λογαριασμών (Ν. 3697/2008) θα πρέπει, σύμφωνα με την αρ. 2/83149/Α0024/13.11.08 εγκύκλιο του Υπ. Οικονομίας και Οικονομικών, να εμφανίζονται στους αντίστοιχους κωδικούς αριθμούς εσόδων και εξόδων ( με το διακριτό στοιχείο (λ) ή άλλο) του προϋπολογισμού του οικείου φορέα-ν.π.δ.δ.
ζ) Εκτιμήσεις για επενδύσεις
Τα έσοδα και τα έξοδα του Π.Δ.Ε. εμφανίζονται σε ξεχωριστό τμήμα του προϋπολογισμού και στην κατηγορία 9000 του Κώδικα Κατάταξης εσόδων και εξόδων του προϋπολογισμού ν.π.δ.δ. Εφιστάται η προσοχή όλων για τον ορθό καταλογισμό και την ακριβή εμφάνιση αυτών των δαπανών ανάλογα με την πηγή προέλευσης και το σκοπό χρηματοδότησής τους.
Οι δαπάνες επενδύσεων εγγράφονται σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες της Διεύθυνσης Δημοσίων Επενδύσεων. Σε περίπτωση προγραμματισμένων δαπανών από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) που δεν πραγματοποιήθηκαν στην προηγούμενη χρήση και τα σχετικά κονδύλια παρέμειναν ως αδιάθετα υπόλοιπα, μπορούν να μεταφερθούν στη χρήση του οικον. έτους 2011 για την κάλυψη των συγκεκριμένων αναγκών σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις για τα αδιάθετα υπόλοιπα των Δημοσίων Επενδύσεων.
Ταμειακά υπόλοιπα
Τα ταμειακά υπόλοιπα του έτους 2010 δεν αποτελούν έσοδα του προϋπολογισμού του έτους 2011. Για το λόγο αυτό εμφανίζονται σε ιδιαίτερο πίνακα, χωρίς κωδικό αριθμό και αναγράφονται στην ανακεφαλαίωση των εσόδων και εξόδων. Διαχωρίζονται δε, σε εκείνα που προέρχονται από τα τακτικά έσοδα του προϋπολογισμού και σε εκείνα που προέρχονται από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.
Τα υπόλοιπα αυτά μπορούν να χρησιμοποιούνται για την ισοσκέλιση του προϋπολογισμού, ανάλογα με την προέλευσή τους, θα πρέπει όμως να διατίθενται κατά προτεραιότητα για την εξόφληση υποχρεώσεων παρελθόντων ετών, λαμβανομένων πάντοτε υπόψη και των διατάξεων που ισχύουν για τις Δημόσιες Επενδύσεις.
Με το κλείσιμο της οικονομικής χρήσης 2010 θα συνταχθεί κατάσταση, σύμφωνα με το υπόδειγμα 3, που θα συνοδεύεται από αντίγραφα κίνησης του λογαριασμού του νομικού προσώπου που τηρεί η τράπεζα για την επαλήθευση της συμφωνίας των βιβλίων με το λογαριασμό της τράπεζας. Η κατάσταση αυτή υποβάλλεται στα αρμόδια για την έγκριση του
προϋπολογισμού όργανα με την 1η τροποποίησή του και συνοδεύει επίσης τον αντίστοιχο απολογισμό.
Εξυπακούεται ότι, σε περίπτωση που τα οριστικά ταμειακά υπόλοιπα δεν καλύπτουν το έλλειμμα, θα πρέπει να γίνεται ανάλογη περικοπή των δαπανών, προκειμένου να ισοσκελιστεί ο προϋπολογισμός.
2. Συνοδευτικά προϋπολογισμού
Ο προϋπολογισμός κάθε ν.π.δ.δ. θα πρέπει να συνοδεύεται από:
α) αντίγραφο της εγκριτικής πράξης της διοίκησης του ν.π.δ.δ.
β) απόφαση έγκρισης του προϋπολογισμού από την εποπτεύουσα αρχή.
γ) εισηγητική έκθεση, στην οποία θα αναφέρονται:
- οι στόχοι και το έργο που επιτελείται από το φορέα μέσω του προϋπολογισμού του 2011
- αιτιολόγηση των προβλεπομένων εσόδων και δαπανών
- σχολιασμός των κυριότερων μεταβολών
- μέτρα τα οποία εφαρμόσθηκαν ή πρόκειται να εφαρμοσθούν προς την κατεύθυνση της αύξησης των ιδίων εσόδων, της αποτελεσματικότητας και αποδοτικότητας του φορέα.
δ) πίνακα προσωπικού (υπόδειγμα 6) στον οποίο θα εμφανίζονται κατά στήλες, οι οργανικές θέσεις προσωπικού και οι υπηρετούντες σ΄ αυτές, οι προβλέψεις των θέσεων που πρόκειται να πληρωθούν μέσα στο οικονομικό έτος ισχύος του προϋπολογισμού, εφόσον έχουν εκδοθεί οι σχετικές εγκριτικές πράξεις διορισμού ή μετάταξης και η δαπάνη που προκαλείται σε ετήσια βάση, επισυνάπτοντας και φωτ/φα των εγκριτικών αυτών πράξεων
ε) αναλυτικούς πίνακες δαπανών υπερωριακής εργασίας, μετακινήσεων, συμβουλίων και επιτροπών, τηλεφωνικών εξόδων και μισθωμάτων
στ) συμπληρωμένο τον συνημμένο πίνακα (υπόδειγμα 4).
Τέλος, τα ν.π.δ.δ. των οποίων οι ετήσιοι ποσοτικοί στόχοι του προϋπολογισμού τους προσδιορίζονται από τη Διεύθυνση Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών θα συνυποβάλλουν και το έγγραφο της εν λόγω Διεύθυνσης.
3. Προθεσμίες υποβολής προϋπολογισμού
Όσα ν.π.δ.δ. επιχορηγούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό, υποχρεούνται να υποβάλουν τον προϋπολογισμό στα αρμόδια όργανα μέσα στην προθεσμία που ορίζει το άρθρο 6 του Ν. 2362/95, δηλαδή μέχρι 31/10/2010.
Σημειώνεται ότι η μη υποβολή προϋπολογισμού επισύρει την αναστολή καταβολής της κρατικής επιχορήγησης ( αρ. 6 Ν. 2362/95).
Όσα ν.π.δ.δ. δεν επιχορηγούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό υποχρεούνται να υποβάλουν τον προϋπολογισμό τους και τα συνοδευτικά του στοιχεία, στα αρμόδια για την έγκρισή του όργανα μέσα στην προθεσμία που ορίζει το άρθρο 4 του Ν.Δ. 496/74, δηλ. μέχρι 30/11/2010.
Γ) ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ Ν.Π.Ι.Δ. (με ετήσια επιχορήγηση άνω των 150.000,00 ευρώ).
1. Κατάρτιση προϋπολογισμού
α) Γενικά
Τα ν.π.ι.δ. που επιχορηγούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό με ετήσιο ποσό άνω των 150.000,00 ευρώ ( άρθρο 6 Ν. 2362/95), θα πρέπει να καταρτίσουν τον προϋπολογισμό του 2011, ως εξής:
- όσα ν.π.ι.δ. έχουν χαρακτηρισθεί ως ΔΕΚΟ, σύμφωνα με τις οδηγίες της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικής Πολιτικής
- όσα ν.π.ι.δ. συντάσσουν προϋπολογισμό σύμφωνα με τις καταστατικές τους διατάξεις και τις λογιστικές αρχές, θα εφαρμόσουν τις διατάξεις και τις αρχές αυτές
- όσα ν.π.ι.δ. δεν συντάσσουν προϋπολογισμό, κατά τ΄ ανωτέρω, θα καταρτίσουν τον προϋπολογισμό σύμφωνα με το συνημμένο υπόδειγμα 5.
Οι προϋπολογισμοί πρέπει να είναι ισοσκελισμένοι και εγκεκριμένοι από τα αρμόδια όργανα.
β) Προβλέψεις εσόδων και εξόδων
Τα επιχορηγούμενα ν.π.ι.δ. κατά το σχηματισμό των προβλέψεων εσόδων και εξόδων πρέπει να ακολουθήσουν τις ίδιες με τα ν.π.δ.δ. οδηγίες.
Συνεπώς πρέπει οι φορείς να σχεδιάσουν και να προγραμματίσουν την εισροή κεφαλαίων με την αύξηση των ιδίων εσόδων, τόσο από την επιχειρηματική τους δραστηριότητα, όσο και από την καλύτερη αξιοποίηση της περιουσίας τους, με ταυτόχρονη κατάργηση αναποτελεσματικών δραστηριοτήτων.
Επαναλαμβάνεται ότι, δαπάνες που θεωρούνται απαγορευτικές ή περιοριστικές για τις δημόσιες υπηρεσίες και τα ν.π.δ.δ., δεν μπορεί να πραγματοποιούνται με ευχέρεια από τα δημόσιου χαρακτήρα ν.π.ι.δ., πόσο μάλλον όταν η κύρια πηγή εσόδων τους είναι η κρατική επιχορήγηση.
Έτσι π.χ. το κονδύλι των εξόδων «αμοιβές προσωπικού» δεν θα πρέπει να εκτιμηθεί σε ποσό που υπερβαίνει εκείνο που αντιστοιχεί σε ανάλογο προσωπικό της κεντρικής διοίκησης συναφών κλάδων και κλιμακίων, πλην των περιπτώσεων ειδικών μισθολογίων (εμπειρογνωμόνων, ερευνητών κ.λπ.). Επίσης για τα κονδύλια των λειτουργικών δαπανών θα εφαρμοστούν οι απαγορεύσεις και οι περιορισμοί που ισχύουν για τις κρατικές δαπάνες.
2. Συνοδευτικά προϋπολογισμού
Στους προϋπολογισμούς των ν.π.ι.δ. θα πρέπει να επισυνάπτονται:
α) αντίγραφο των εγκριτικών πράξεων των αρμόδιων για την έγκριση του προϋπολογισμού οργάνων.
β) εισηγητική έκθεση, στην οποία θα αναφέρονται:
- οι στόχοι και το έργο που επιτελείται από το φορέα μέσω του προϋπολογισμού του 2011
- αιτιολόγηση των προβλεπομένων εσόδων και δαπανών
- σχολιασμός των κυριότερων μεταβολών
- μέτρα τα οποία εφαρμόσθηκαν ή πρόκειται να εφαρμοσθούν προς την κατεύθυνση της αύξησης των ιδίων εσόδων καθώς και του εξορθολογισμού των δαπανών και την απόδοση αυτών.
γ) πίνακας αριθμητικής δύναμης προσωπικού κατά κατηγορίες και καταβαλλόμενα αντίστοιχα ποσά
Όσα ν.π.ι.δ. έχουν χαρακτηριστεί ως ΔΕΚΟ θα πρέπει να επισυνάπτουν και το σχετικό έγγραφο της Διεύθυνσης Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών με το οποίο προσδιορίζονται οι ποσοτικοί στόχοι του προϋπολογισμού.
3. Προθεσμίες υποβολής προϋπολογισμού
Τα επιχορηγούμενα από τον κρατικό προϋπολογισμό (Κεντρικών Υπηρεσιών και Περιφερειών) ν.π.ι.δ ., υποχρεούνται να υποβάλουν τον προϋπολογισμό στις οικείες Υ.Δ.Ε. μέσα στην προθεσμία που ορίζει το άρθρο 6 του Ν. 2362/95, δηλαδή μέχρι 31/10/2010.
Σημειώνεται ότι η μη υποβολή προϋπολογισμού επισύρει την αναστολή καταβολής της κρατικής επιχορήγησης ( αρ. 6 Ν. 2362/95).
Δ) ΕΓΚΡΙΣΗ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ
1. Αρμόδια όργανα έγκρισης προϋπολογισμού
α) Ν.Π.Δ.Δ.
Οι προϋπολογισμοί των ν.π.δ.δ., που τελούν υπό την εποπτεία των αρμόδιων υπουργείων, με τα συνοδευτικά τους στοιχεία υποβάλλονται για έγκριση στις εποπτεύουσες αυτά αρχές και στη συνέχεια στο Γ.Λ.Κράτους/Δ/νση 39η Ν.Π.Δ.Δ. για την τελική έγκριση, εφόσον, κατά τις κείμενες δημοσιολογιστικές διατάξεις ή τις οργανικές διατάξεις που διέπουν το ν.π.δ.δ. επιβάλλεται η έγκριση αυτή από τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών.
Οι προϋπολογισμοί των ν.π.δ.δ., που εποπτεύονται από τις περιφέρειες, υποβάλλονται για έγκριση στις Υ.Δ.Ε. νομών και νομαρχιών ( άρθρο 23 παρ.4δ Ν. 2362/95), με εξαίρεση τους Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού και τα νομικά τους πρόσωπα.
Ειδικότερα στην αρμοδιότητα των Υ.Δ.Ε. υπάγεται η έγκριση των προϋπολογισμών:
- των Δ.Υ.ΠΕ., των Νοσοκομείων, των Κέντρων Υγείας και των Μονάδων Κοινωνικής Φροντίδας
- των λοιπών ν.π.δ.δ. του νομού που δεν εποπτεύονται από Υπουργείο, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που ιδρύονται από τις Ν.Α.
β) Ν.Π.Ι.Δ.
Οι προϋπολογισμοί των ν.π.ι.δ. εγκρίνονται από τα όργανα που προβλέπονται στις καταστατικές τους διατάξεις.
2. Υπηρεσίες υποβολής εγκεκριμένων προϋπολογισμών.
Κατά τη γενική διατύπωση του άρθρου 6 του Ν. 2362/95 (ΦΕΚ 247Α) οι προϋπολογισμοί των επιχορηγούμενων φορέων υποβάλλονται στο Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών μέσα στις προθεσμίες που ορίζονται ρητά σε αυτό (31/10 του προηγούμενου έτους). Η διάταξη ερμηνεύτηκε με την αριθ. 2077022/8071/0094/15.11.96 εγκύκλιό μας, ως εξής:
α) Προϋπολογισμοί επιχορηγούμενων ν.π.δ.δ.
Οι προϋπολογισμοί των ν.π.δ.δ. που επιχορηγούνται από τον προϋπολογισμό των υπουργείων και τα γενικά επιτελεία, μετά την κατά νόμο έγκρισή τους, πρέπει να υποβάλονται στις αντίστοιχες Υ.Δ.Ε. των Υπουργείων και στο Ειδικό Λογιστήριο στο Υπουργείο Εθνικής `Αμυνας, που εκδίδουν τα σχετικά χρηματικά εντάλματα επιχορήγησης.
Οι προϋπολογισμοί των ν.π.δ.δ. που επιχορηγούνται από τον προϋπολογισμό των περιφερειακών διοικήσεων πρέπει να υποβάλονται στις οικείες Υ.Δ.Ε. που εκδίδουν τα σχετικά χρηματικά εντάλματα.
β) Προϋπολογισμοί επιχορηγούμενων ν.π.ι.δ.
Οι εγκεκριμένοι αρμοδίως προϋπολογισμοί των επιχορηγούμενων ν.π.ι.δ. πρέπει να υποβάλονται όπως στην προηγούμενη περίπτωση (α), εφόσον όμως επιχορηγούνται με ετήσιο ποσό άνω των 150.000,00 ευρώ.
Επισημαίνεται ότι στο εξής οι Υ.Δ.Ε. δεν θα αποστέλλουν στη 39η Διεύθυνση Ν.Π.Δ.Δ. τους προβλεπόμενους από την αριθμ. 2077022/8071/0094/15.11.96 εγκύκλιό μας πίνακες (περιπτώσεις α και β της παρ. 5), δεδομένου ότι η παρακολούθηση των οικονομικών στοιχείων των επιχορηγούμενων φορέων (Ν.Π.Δ.Δ., Ο.Τ.Α., Ν.Π.Ι.Δ.) από τη Διεύθυνσή μας καλύπτεται μέσω της διαδικασίας που προβλέπεται από το άρθ. 27, παρ. 22 του Ν.2166/93.
Τέλος, τονίζεται ότι προϋπολογισμοί που δεν έχουν συνταχθεί σύμφωνα με τις ανωτέρω οδηγίες ή δεν συνοδεύονται από τα παραπάνω δικαιολογητικά (εισηγητικές εκθέσεις, αναλύσεις ταμειακών υπολοίπων, πίνακες δαπανών κ.λπ.) θα επιστρέφονται χωρίς έγκριση.
Ε) ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΙΔΙΚΩΝ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΩΝ ΠΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ ΣΕ Ν.Π.Δ.Δ.
1. Κατάρτιση προϋπολογισμού
α) Περιεχόμενο και διάρθρωση
Οι ειδικοί λογαριασμοί που διέπονται από τις διατάξεις του Ν. 3697/2008 και λειτουργούν σε νομικά πρόσωπα υποχρεούνται να καταρτίζουν ετήσιο προϋπολογισμό τον οποίο υποβάλλουν για έλεγχο στην 39η Διεύθυνση Ν.Π.Δ.Δ. του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
Το περιεχόμενο, η διάρθρωση και η μορφή του προϋπολογισμού των ειδικών αυτών λογαριασμών, προσδιορίζεται σε συνάρτηση με το ακολουθούμενο λογιστικό σύστημα, ως εξής:
Ι. οι λογαριασμοί που εφαρμόζουν το Ελληνικό Γενικό Λογιστικό Σχέδιο (Ε.Γ.Λ.Σ.) του Π.Δ. 1123/1980 (π.χ. οι ειδικοί λογαριασμοί κονδυλίων έρευνας των ΑΕΙ και ΤΕΙ) συντάσσουν προϋπολογισμό ακολουθώντας την κωδική αρίθμηση των λογαριασμών του εν λόγω σχεδίου, σύμφωνα με το συνημμένο υπόδειγμα 7,
ΙΙ. οι λογαριασμοί που εφαρμόζουν Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο θα συντάσσουν τον προϋπολογισμό τους σύμφωνα με το υπόδειγμα 7 με τις κατάλληλες προσαρμογές στις τυχόν ιδιαιτερότητες του Κλαδικού Σχεδίου τους,
ΙΙΙ. οι λογαριασμοί που εφαρμόζουν την κωδική κατάταξη εσόδων-εξόδων ν.π.δ.δ. θα συντάσσουν τον προϋπολογισμό τους σύμφωνα με το υπόδειγμα 8.
β) Πρόβλεψη εσόδων-εξόδων
Οι προβλέψεις των εσόδων που θα περιληφθούν στον προϋπολογισμό πρέπει να αιτιολογούνται πλήρως κατά πηγή προέλευσης στην εισηγητική έκθεση και να στηρίζονται σε βάσιμα στοιχεία που μπορούν να επαληθευτούν.
Ειδικά, για τα συγχρηματοδοτούμενα κοινοτικά προγράμματα, οι προβλέψεις εσόδων πρέπει να στηρίζονται σε εγκρίσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.). Με βάση τις εγκρίσεις αυτές θα προσδιορισθούν και τα έσοδα από τον κρατικό προϋπολογισμό που αντιστοιχούν στη συμμετοχή του Κράτους στην εκτέλεση του προγράμματος. Κατά συνέπεια αν δεν είναι εξασφαλισμένη η έγκριση του προγράμματος από την Ε.Ε., δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν προβλέψεις εσόδων από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Οι προβλέψεις εξόδων και υποχρεώσεων πρέπει σε κάθε περίπτωση να είναι προσαρμοσμένες στο ύψος των αναμενόμενων εισπράξεων, ώστε να επιτευχθεί ισορροπία στην όλη διαχείριση του λογαριασμού.
Επισημαίνεται ότι οι δαπάνες που προβλέπονται και οι πληρωμές που πραγματοποιούνται από τους ειδικούς λογαριασμούς πρέπει να γίνονται στα πλαίσια και για τους σκοπούς για τους οποίους συστάθηκαν.
2. Συνοδευτικά προϋπολογισμού
Οι προϋπολογισμοί των ειδικών λογαριασμών θα συνοδεύονται από:
α) αντίγραφο των εγκριτικών πράξεων των αρμόδιων για την έγκριση του προϋπολογισμού οργάνων
β) εισηγητική έκθεση στην οποία θα αναλύονται λεπτομερώς και θα αιτιολογούνται πλήρως όλα τα προβλεπόμενα έσοδα και έξοδα και θα σχολιάζονται οι κυριότερες μεταβολές σε σχέση με τον προηγούμενο προϋπολογισμό
γ) πίνακες αριθμητικής δύναμης προσωπικού κατά κατηγορίες και καταβαλλόμενα αντίστοιχα ποσά, σύμφωνα με το υπόδειγμα 9 .
3. Προθεσμίες υποβολής προϋπολογισμού - Κυρώσεις
Οι προϋπολογισμοί οικονομικού έτους 2011 των ειδικών λογαριασμών των ΝΠΔΔ, μαζί με τα συνοδευτικά τους παραστατικά, θα πρέπει να αποσταλούν στην 39η Δ/νση ΝΠΔΔ του Γ.Λ.Κ. μέχρι την 30η Δεκεμβρίου 2010.
Διευκρινίζεται ότι μέχρι την 30η Δεκεμβρίου 2010 θα πρέπει να υποβληθούν στην 39η Δ/νση ΝΠΔΔ του Γ.Λ.Κ. και οι απολογισμοί οικονομικού έτους 2009 των ειδικών λογαριασμών των ΝΠΔΔ μαζί με τα απαιτούμενα παραστατικά τους, σύμφωνα με την εγκύκλιο 2/83149/Α0024/13-11-2008 «Κατάργηση ειδικών λογαριασμών, ... και οδηγίες κατάρτισης προϋπολογισμών και απολογισμών των διατηρούμενων ειδικών λογαριασμών».
Υπενθυμίζεται ότι σε περίπτωση μη υποβολής των προϋπολογισμών - απολογισμών για έλεγχο από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών μπορεί, σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 3 του Ν. 3697/2008, να ανασταλεί η λειτουργία του ειδικού λογαριασμού και να διαταχθεί έκτακτος διαχειριστικός έλεγχος.
Για κάθε επιπλέον πληροφορία, διευκρίνιση ή τεχνική βοήθεια μπορούν οι φορείς να απευθύνονται στη Δ39-Ν.Π.Δ.Δ. (οδός Σίνα 2-4) και στα τηλέφωνα 2103338507, 2103338521 και 2103338563.
Η παρούσα είναι διαθέσιμη στο διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου Οικονομικών (www.minfin.gr).
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
Φ. ΣΑΧΙΝΙΔΗΣ