ΠΟΛ. 24/2001 (04/09/2001)

Προϋπολογισμοί δημοπρατούμενων Δημ. Έργων.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 24
Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 24
ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜ.ΕΡΓΩΝ Αρ.Πρωτ.: Δ 17α/01/46/Φ.Ν 430
ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΓ/ΤΟΣ Αθήνα, 4/9/2001
Δ/ΝΣΗ ΝΟΜ. ΣΥΝ/ΣΜΟΥ ΚΑΙ ΚΩΔ/ΣΗΣ  
Τμήμα α΄  

ΘΕΜΑ: Προϋπολογισμοί δημοπρατούμενων Δημ. Έργων.

Σύμφωνα με την παράγρ. 2 του άρθρου 5 του Ν. 2940/01 (ΦΕΚ 180Α/6-8-01) "Ο Προϋπολογισμός της Υπηρεσίας, με τον οποίο δημοπρατείται το έργο, καταρτίζεται με βάση τις εγκεκριμένες Αναλύσεις Τιμών, στις οποίες εφαρμόζονται οι βασικές τιμές υλικών και ημερομισθίων που έχουν διαπιστωθεί από την Επιτροπή Διαπίστωσης Τιμών Δημοσίων Έργων, η σύσταση της οποίας προβλέπεται στην παράγρ.11 του άρθρου 10 του Ν. 1418/84 κατά το τελευταίο τρίμηνο πριν από τη διενέργεια της δημοπρασίας".

Σε περίπτωση που δεν έχουν διαπιστωθεί τέτοιες τιμές κατά το τρίμηνο αυτό, τότε ο προϋπολογισμός καταρτίζεται με βάση, τις τιμές του αμέσως προηγούμενου τριμήνου.

Με απόφαση που εκδίδεται από τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημόσιων Έργων, καθορίζεται ο τρόπος εφαρμογής της διάταξης αυτής, καθώς και ο τρόπος αναπροσαρμογής των τιμών μονάδας των Αναλύσεων Τιμών Δημοσίων Έργων, με σκοπό την εναρμόνιση τους με τις σύγχρονες μεθόδους και τα μέσα εκτέλεσης των έργων σύμφωνα με την παράγραφο 4 του άρθρου 18 του Ν. 1418/84".

Η ρύθμιση αυτή, δεν διαφέρει ουσιαστικά από τις διατάξεις που ισχύουν μέχρι σήμερα (Ν.1418/84 και Π.Δ. 609/85 όπως τροποποιήθηκαν).

Σύμφωνα μ΄ αυτές κι επειδή οι εγκεκριμένες Αναλύσεις Τιμών για τα Δημόσια Έργα. με την εξέλιξη της τεχνολογίας και τη βελτίωση των Μηχανημάτων των έργων, οδήγησαν, στην κατακόρυφη αύξηση των αποδόσεων, είχαν καταστεί ανεπίκαιρες και για το λόγο αυτό, με Υπουργικές Αποφάσεις που είχαν εκδοθεί βάσει του άρθρου 18 παρ.4 του Ν. 1418/84, έγιναν αναπροσαρμογές των τιμών μονάδας των διαφόρων Αναλύσεων Τιμών.

Στο ίδιο ακριβώς πνεύμα βρισκόταν και η εγκύκλιος 2/86 (Αρ. Πρ. ΕΔ2α/01/22/14-2-86 Κεφ.Ε-4) με την οποία παρέχονται «οδηγίες για την εφαρμογή του Π.Δ. 609/85» με τη σύσταση, τα έργα να δημοπρατούνται με επικαιροποιημένο προϋπολογισμό.

`Αλλωστε όπως είναι προφανές, η δημοπράτηση με επικαιροποιημένες τιμές και όχι αυτές που προκύπτουν από την εφαρμογή των εγκεκριμένων αναλύσεων τιμών συντελεί στην αποθάρρυνση υποβολής προσφορών με υπερβολικές εκπτώσεις, που είναι γνωστό πόσα προβλήματα έχουν προκαλέσει στην εξέλιξη των Δημοσίων Έργων.

Ήδη ειδική επιτροπή που συγκροτήθηκε για την κατάρτιση ενός σύγχρονου Εθνικού Τιμολογίου για τα Δημόσια Έργα προσαρμοσμένου στα σημερινά δεδομένα ασχολείται συστηματικά, ώστε να λυθεί οριστικά το πρόβλημα για την καθιέρωση αντικειμενικών τιμών μονάδας.

Ανεξάρτητα από την κατάρτιση του νέου σύγχρονου Εθνικού Τιμολογίου, που λόγω της σοβαρότητας του δεν είναι δυνατή η σε σύντομο χρόνο ολοκλήρωση του, θα πρέπει να εκδοθεί η προβλεπόμενη από την παράγρ. 2 του άρθρου 5 του Ν.2940/01 Υπουργική Απόφαση, προκειμένου να αναπροσαρμοσθούν και επικαιροποιηθούν οι τιμές μονάδος των Αναλύσεων Τιμών που βρίσκονται σε ισχύ.

Στο εν τω μεταξύ χρονικό διάστημα και μέχρις ότου εκδοθεί η παραπάνω Απόφαση, η δημοπράτηση των έργων μπορεί να γίνεται όπως μέχρι σήμερα, με επικαιροποιημένες τιμές σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και τις εκδοθείσες εγκυκλίους.